Αμέσως μετά τον πόλεμο οι γιοί του Rinaldo Piaggio, Enrico και Armando, ξεκίνησαν τη διαδικασία της επανεκκίνησης της βιομηχανικής παραγωγής. Το δυσκολότερο έργο ανέλαβε ο Enrico, που ήταν υπεύθυνος για το κατεστραμμένο εργοστάσιο της Pontedera. Φρόντισε ώστε μέρος των μηχανών να μεταφερθούν στην Biella στο Piedmont για να επαναλειτουργήσουν. Ο Enrico Piaggio έδωσε έμφαση στη μετακίνηση, σε μια χώρα που αναδυόταν από τον πόλεμο. Έδωσε σχήμα στην έμπνευσή του, δημιουργώντας ένα όχημα προορισμένο να γίνει διάσημο χάρη στο μοναδικό του σχεδιασμό του μηχανικού αεροναυτικής κι εφευρέτη Corradino D Ascanio (1891-1981).
H γέννηση ενός θρύλου
Η
αρχή έγινε στο εργοστάσιο της Biella, όπου ένα σκούτερ κατασκευάζεται,
βασισμένο σε μια μικρή μοτοσυκλέτα για αλεξιπτωτιστές. Το πρωτότυπο,
γνωστό ως MP5, απέκτησε το ψευδώνυμο “Paperino” (το όνομα του Donald
Duck στα Ιταλικά) εξαιτίας του παράξενου σχήματός του: όμως δεν άρεσε
στον Enrico Piaggio και ζήτησε από τον Corradino D Ascanio να το
επανασχεδιάσει.
Όμως
στο σχεδιαστή δεν άρεσαν οι μοτοσικλέτες. Τις έβρισκε άβολες, ογκώδεις,
με τροχούς που δεν άλλαζαν εύκολα αν τρυπούσαν και το χειρότερο, με
αλυσίδα που λέρωνε. Η εμπειρία του ωστόσο σαν αεροναυπηγός, τον βοήθησε
να βρει τη λύση. Για να εξαφανίσει την αλυσίδα, εμπνεύστηκε ένα όχημα με
αυτοφερόμενο αμάξωμα. Για να το κάνει πιο εύκολο στην οδήγηση,
τοποθέτησε τον μοχλό ταχυτήτων στο τιμόνι. Για καλύτερη λειτουργία των
τροχών δεν σχεδίασε ένα πιρούνι, αλλά έναν υποστηρικτικό βραχίονα.
Τέλος, σχεδίασε ένα αμάξωμα που θα προστατεύει τον οδηγό, ώστε να μην
λερώνεται. Δεκαετίες πριν την εξάπλωση εργονομικών μελετών, η θέση
οδήγησης της Vespa είχε σχεδιαστεί ώστε να επιτρέπει στον αναβάτη να
κάθεται άνετα και με ασφάλεια, να μην ταλαντεύεται επικίνδυνα όπως σε
μια ψηλή μοτοσυκλέτα.
Τα
σχέδια του Corradino D Ascanio δεν είχαν καμία σχέση με το Paperino: ο
σχεδιασμός ήταν απόλυτα πρωτότυπος και επαναστατικός σε σχέση με όλα τα
άλλα υπάρχοντα μέσα μετακίνησης. Με τη βοήθεια του αξιόπιστου σχεδιαστή
Mario D’Este, θα πάρει στον Corradino D Ascanio μερικές μέρες μόνο για
να τελειοποιήσει την ιδέα του και να ετοιμάσει την πρώτη Vespa, που
κατασκευάστηκε στην Pontedera τον Απρίλιο του 1946. Ο ίδιος ο Enrico
Piaggio έδωσε το όνομα στο σκούτερ. Αφού στάθηκε μπροστά στο πρωτότυπο
MP6, με το φαρδύ κεντρικό τμήμα και τη «στενή» μέση, αναφώνησε: «Μοιάζει
με σφήκα!» Και έτσι γεννήθηκε η Vespa.