Τα μονοκύλινδρα on-off είναι μια κατηγορία μοτοσικλετών με μεγάλη δημοτικότητα και όχι αδίκως, αφού αποτελούν τον ορισμό της πολυχρηστικότητας στις δύο ρόδες. Πόλη, ταξίδι και χώμα αποτελούν τα αγαπημένα τους πεδία και για αυτό το λόγο αποτελούν ιδανική επιλογή για όσους θέλουν να τα κάνουν όλα.
Το μονοκύλινδρο on-off της Aprilia κατάφερε να ξεχωρίσει νωρίς μιας και διαθέτει ιταλική φινέτσα αλλά ιαπωνική λειτουργία. Ο κινητήρας του είναι όμοιος με εκείνον που διαθέτουν και τα ΧΤ, Tenere, δοκιμασμένος για την αξιοπιστία και την απροβλημάτιστη λειτουργία του. To trail με τον πολυμορφικό χαρακτήρας του, μπορεί να νιώσει άνετα παντού! Μπορεί να κινηθεί με ευκολία στην πόλη, χάρη στον μικρό του όγκο, με άνεση στο ταξίδι, χάρη στη ρυθμιζόμενη ζελατίνα του, και με αξιώσεις στο χώμα, χάρη στον μονοκύλινδρο κινητήρα του.
Φρένα / Αναρτήσεις
Οι ιταλοί έχουν παράδοση στα κορυφαία πλαίσια και αναρτήσεις που διαθέτουν οι μοτοσικλέτες τους, μολονότι πως το Trail κινείται σε πολλούς τομείς στο μονοπάτι που έχουν χαράξει οι ιαπωνικές μοτοσικλέτες του είδους δεν ξεχνά την καταγωγή του. Οι αναρτήσεις λειτουργούν πολύ καλά και δε θα δυσκολευτούν να απορροφήσουν με άνεση τις κακοτεχνίες του οδοστρώματος Στο χώμα, ωστόσο, οι μικρές διαδρομές τους θα θέσουν το όριο. Τα φρένα, από την άλλη, επιδεικνύουν ικανοποιητική λειτουργία, με το πίσω να μπλοκάρει τον τροχό κατά βούληση και το μπροστινό να μην αντιμετωπίζει πρόβλημα ακόμη και σε δρόμο-καθρέπτη.
Άνεση και εργονομία
Η εργονομική θέση οδήγησης θα βολέψει αρκετούς σωματότυπους και η άνετη σέλα, αν και λίγο φαρδιά στο πίσω μέρος της, θα επιτρέψει στον αναβάτη να πατήσει με ασφάλεια στο έδαφος λόγω της μικρής της απόστασης από αυτό. Η καλή κάλυψη που προσφέρει, τέλος, η ρυθμιζόμενη ζελατίνα στον αναβάτη του, αφήνει μόνο την κορυφή του κράνους εκτεθειμένη και μόνο αν αυτός ξεπερνά τα 1,80 μέτρα.
Οδηγώντας
Σε δρόμο με στροφές το μοντέλο της Aprilia αναδεικνύει ένα πολύ καλό πρόσωπο. Το ιταλικό on-off μπορεί να πάρει αρκετά μεγάλες κλίσεις χωρίς να φοβίζει, αλλάζοντας παράλληλα πορεία γρήγορα και με ιδιαίτερη ευκολία. Οι ταλαντώσεις απουσιάζουν και θα κάνουν την εμφάνισή τους μόνο σε οριακές καταστάσεις λόγω και των σεβαστών διαστάσεων του σωληνωτού πλαισίου.
Το στιβαρό πλαίσιο και το σφιχτό set up των αναρτήσεων επιτρέπουν υψηλή μέση ωριαία ταχύτητα στο ταξίδι (πάνω από τα 150 χλμ./ώρα), ακόμη και με δύο άτομα και αποσκευές, χωρίς να δημιουργούνται ταλαντώσεις στις καμπές του αυτοκινητόδρομου, ενώ το μοτέρ, σε αυτές τις ταχύτητες, διαθέτει δύναμη για να στείλει τις ενδείξεις του ψηφιακού του ταχύμετρου πάνω από τα 170 χλμ./ώρα, αν χρειαστεί.
Ως μονοκύλινδρο on-off, τέλος, το Pegaso δε θα αντιμετωπίσει κανένα πρόβλημα στο χώμα. Μπορεί να κινηθεί σε ικανοποιητικούς ρυθμούς οι οποίοι ξεπερνούν τις απαιτήσεις του μέσου αναβάτη, χωρίς παράλληλα να προκαλεί κάποιου είδους ανασφάλεια.
Στον τομέα της σχεδίασης δεν έχουμε τίποτα λιγότερο και τίποτα περισσότερο από την πλήρη… αναβίωση της κλασικής πλέον μορφής του F 650 GS που είχαμε συνηθίσει τόσα χρόνια. Μην περιμένετε λοιπόν να ακούστε κάποιου είδους κριτική για τις καμπύλες και τις φόρμες του εν λόγω μοντέλου. Αντί αυτού θυμηθείτε την αξιοσημείωτη εμπορική πορεία της μοτοσικλέτας, τόσο στη χώρα μας όσο και στις υπόλοιπες αγορές της Ευρώπης, μέχρι και το τέλος της παραγωγής της. δρόμων.
Εργονομία
Ανεβαίνοντας στη σέλα του G650 GS καταλαβαίνεις αμέσως το κοινό στο οποίο απευθύνεται. Οι νέοι και νέες οδηγοί αλλά και αυτοί που αδικήθηκαν λιγουλάκι από τη μητέρα φύση θα βρουν στη σέλα του γερμανικού μοντέλο ίσως την ιδανική μοτοσικλέτα για την καθημερινή τους μετακίνηση, χωρίς να χρειάζεται να καταφύγουν σε κάποιο παπί, scooter ή…custom μοντέλο. Η σέλα απέχει από το έδαφος μόλις 760 χλστ. και μπορεί να έρθει ακόμη πιο κοντά σε αυτό με το κιτ χαμηλώματος που προσφέρει η εταιρία, κάνοντάς το “G” προσβάσιμο ακόμη και σε… παιδιά.
Πλαίσιο-αναρτήσεις
Χωρίς να υπάρχει τίποτα το πρωτοποριακό και σε αυτούς τους δύο τομείς το ατσάλινο σωληνωτό πλαίσιο του G με τους τετραγωνικής διατομής σωλήνες, συνδυάζεται με ένα επίσης ατσάλινο ψαλίδι και ένα απόλυτα συμβατικό πιρούνι προσφέροντας τα απαραίτητα επίπεδα ακαμψίας. Στο πίσω μέρος την ανάρτηση του τροχού έχει αναλάβει ένα αμορτισέρ που εδράζεται στο ψαλίδι μέσω μοχλικού με την προφόρτιση του πίσω ελατητηρίου να ρυθμίζεται πολύ εύκολα μέσω περιστροφικό διακόπτη στο δεξί μέρος της μοτοσικλέτας, ακόμη… και εν κινήσει.
Οδηγώντας
Μέσα στην πόλη το G650 GS οδηγείται τόσο εύκολα όσο και ένα παπί και δεν θα φοβίσει σε καμία περίπτωση αυτόν ή αυτή που βρίσκεται πάνω στη σέλα του. Στους ελιγμούς τα καταφέρνει μία χαρά με το σωστά μοιρασμένο βάρος να μη γίνεται ιδιαίτερα αισθητό και το μεγάλο κόψιμο του τιμονιού να αναλαμβάνει να το περάσει σχεδόν από όπου περνούν και τα μικρότερα scooter και παπιά. Οι αναρτήσεις απορροφούν το μεγαλύτερο μέρος των ανωμαλιών και ακόμη και σε μεγάλες λακκούβες η ψυχική ηρεμία των επιβαινόντων δεν θα ταραχτεί. Και στην εθνική το γερμανικό μοντέλο δεν θα προβληματιστεί καθόλου και θα κινηθεί με άνεση για τον χαρακτήρα και την κατηγορία του. Τα όργανα βρίσκονται αρκετά ψηλά και αποτρέπουν τον αέρα από το να φτάσει στον κορμό του αναβάτη. Οι ταχύτητες, όμως, που θα κινηθεί δεν ξεπερνούν τα 130-140 χλμ./ώρα εξαιτίας της πολύ κοντής ζελατίνας που αφήνει το κράνος του αναβάτη πλήρως εκτεθειμένο. Με πλούσιο βασικό εξοπλισμό (ABS και θερμαινόμενα γκριπ στάνταρτ) πασπαρτού χαρακτήρα και φιλικότητα στο μάξιμουμ το G 650 GS φαντάζεί ως μία πρώτης τάξεως επιλογή για τον νέο αναβάτη.
Μπορεί το «country» να παραπέμπει σε μοναχικούς cοwboys που τραγουδάνε απλοϊκές ερωτικές μπαλάντες στο ηλιοβασίλεμα, αλλά μόλις ανέβεις στην σέλα του η συγκεκριμένη μοτοσικλέτα θυμίζει περισσότερο τους Rednecks, τους φασαριόζους, «τσαμπουκαλεμένους» και «χύμα» Αμερικανούς επαρχιώτες! Φυσικά, η BMW δεν είχε στο μυαλό της τα μουσικά ιδιώματα της άγριας δύσης όταν παρουσίασε το Χcountry πριν από μερικά χρόνια, μαζί με τα Xchallenge και Χmoto. H BMW το χαρακτηρίζει Scrambler, επαναφέροντας στο προσκήνιο μια κατηγορία που «άνθισε» στη δεκαετία του ’60 και αποτελούταν από μοτοσικλέτες δρόμου μεταποιημένες κατάλληλα για χωμάτινη χρήση. Ok, το Xcountry δεν έχει κανένα κοινό με τις κλασικές μοτοσικλέτες Scrambler, αλλά αποτελεί έναν σύγχρονο απόγονο της κατηγορίας που καταφέρνει να εντυπωσιάζει σε κάθε ευκαιρία.
Θέση οδήγησης
Η θέση οδήγησης είναι άνετη, τοποθετώντας τον αναβάτη «μέσα» στη μοτοσικλέτα, ενώ το χαμηλό ύψος της σέλας θα επιτρέψει σε βραχύσωμους ή θηλυκού γένους αναβάτες να πατάνε με σιγουριά και τα δύο πόδια τους στο έδαφος.
Αυτό που σε «φτιάχνει» ακόμα και στατικά, είναι η λαβή του τιμονιού που τοποθετεί τα χεριά σε ανοικτή-πολεμική θέση, προσφέροντας πλήρη έλεγχο.
Φρένα / Αναρτήσεις
Ο μπροστινός δίσκος προσφέρει δύναμη και αίσθηση, ενώ το πίσω δισκόφρενο είναι καλό στα… επικουρικά καθήκοντά του, ενεργοποιεί όμως συχνότερα από όσο θα θέλαμε το ABS, αφού η λειτουργία του είναι κάπως απότομη. Οι αναρτήσεις είναι ρυθμισμένες για να προσφέρουν άνεση, με «αργά» χαρακτηριστικά αποσβέσεων, χωρίς όμως να υπολείπονται σε πληροφόρηση.
Οδηγώντας
Η μοτοσικλέτα υπακούει άμεσα στις εντολές του αναβάτη και σε συνδυασμό με το πολύ καλό της ζύγισμα, το αποτέλεσμα είναι ένα ευκολοδήγητο δίκυκλο που δεν κουράζει ούτε τρομάζει σε καμία περίπτωση. Το πεδίο που αυτές οι αρετές του Χcountry έχουν το μεγαλύτερο αντίκρισμα, δεν είναι άλλο από την πόλη, όπου ελίσσεται με μεγάλη ευκολία ανάμεσα στα ακινητοποιημένα αυτοκίνητα, βοηθούμενο και από το μεγάλο κόψιμο του τιμονιού. Ωστόσο, την παράσταση κλέβει ο κινητήρας, όντας ένας από τους καλύτερους μονοκύλινδρους για «πολιτική» χρήση που υπάρχουν σήμερα. Ισχυρός, ροπάτος, ελαστικός, με άριστη απόκριση και ελάχιστες απαιτήσεις σε βενζίνη, συνδυάζεται με το χαμηλό βάρος στα 148 κιλά και προσδίδει στο Xcountry τη «σπιρτάδα» που χρειάζεται για την απεμπλοκή από τις δύσκολες καταστάσεις στην κίνηση των πόλεων. Το Xcountry θα τα καταφέρει και εξαιρετικά στις χωμάτινες διαδρομές. Οι αναρτήσεις καταπίνούν τις ανωμαλίες και γρήγορά ο οδηγός του θα το εμπιστευτεί. Το Χcountry είναι μια μονοκύλινδρη μοτοσικλέτα γενικής χρήσης, η οποία χωρίς να μπερδεύει και να μπερδεύεται με τη μανία της απόλυτης εξειδίκευσης της εποχής μας, μπορεί να παίξει το ρόλο του καθημερινού μεταφορικού μέσου, χωρίς όμως να είναι αδιάφορη όταν της ζητηθεί το κάτι παραπάνω.
Το ΧΤ αποτελεί σίγουρα μια μοτοσικλέτα με ιδιαίτερα ¨βαρύ¨ όνομα μεταξύ των μονοκύλινδρων, μοτοσικλετών. Φυσικά εκτός από δημοφιλές αποτελεί και ένα άξιο ανταγωνιστή στη δύσκολη κατηγορία των μεσαίων on-off. Τα χαρακτηριστικά του, οι επιδόσεις και ο χαρακτήρας του είναι τα στοιχεία που το έχουν κάνει best seller.
Κινητήρας
Ο κινητήρας του XT και μετά την εκ βάθρων ανανέωση που δέχτηκε το μοντέλο έγινε ιδιαίτερα σύγχρονος. Το υγρό στοιχείο φροντίζει πλέον την ψύξη του ενώ την τροφοδοσία έχει αναλάβει ο ψεκασμός. Στην κεφαλή φιλοξενούνται 4 βαλβίδες ενώ το σασμάν είναι 5 σχέσεων. Τα πρώτα μοντέλα υπέφεραν από κάποια ιδιόμορφη λειτουργία της τροφοδοσίας ενώ στα επόμενα μοντέλα νέες ρυθμίσεις στην χαρτογράφηση βελτίωσαν αισθητά την λειτουργία του κινητήρα. Οι κραδασμοί του μονοκύλινδρου συνόλου φιλτράρονται σε ικανοποιητικό βαθμό, με αποτέλεσμα αυτοί που γίνονται αισθητοί από τον οδηγό να μην είναι ενοχλητικοί αλλά να τονίζουν μονάχα την ζωντάνια του κινητήρα. Η λειτουργία του είναι πολιτισμένη ενώ μπορεί οι επιδόσεις του (48 ίπποι στις 6.000 σ.α.λ. και 6,1 kgm ροπής στις 5.250 σ.α.λ.) να μην βάζουν ΄΄φωτιά στην άσφαλτο αλλά κινούν την on-off μοτοσικλέτα της Yamaha αξιοζήλευτα.
Φρένα-Αναρτήσεις
Το ΧΤ έχει φτιαχτεί με σκοπό να καλύπτεί ένα μεγάλο φάσμα χρήσεων αλλά και αναβατών. Συνεπώς η Yamaha προσπάθησε να βρει την χρυσή τομή στην απόδοση του συστήματος πέδησης και την λειτουργία των αναρτήσεων. Την ακινητοποίηση της μοτοσικλέτας έχουν αναλάβει συνολικά δύο δίσκοι με τον εμπρός να έχει διάμετρο 298 χιλ. και δαγκάνα δύο εμβόλων ενώ πίσω ο δίσκος έχει διάμετρο 245 χιλ. και συνεργάζεται με δαγκάνα ενός εμβόλου. Η απόδοση του συστήματος πέδησης στα χέρια ενός εμπείρου αναβάτη θα φανερώσει αδυναμίες τόσο από έλλειψη δύναμης όσο και στον τομέα της αίσθησης. Το πιρούνι εμπρός είναι συμβατικό και διαθέτει την μεγάλη διαδρομή των 225 χιλ. ενώ αντίστοιχα το πίσω αμορτισέρ δίνει διαδρομή 200χιλ. γεγονός που εξασφαλίζει, διασκεδαστικές, διελεύσεις στο χώμα.
Οδηγώντας
Το XT τα καταφέρνει μια χαρά σε συνθήκες καθημερινής μετακίνησης. Η αίσθηση που δίνει η μοτοσικλέτα είναι αρκετά ψηλή, αφού αντίστοιχο είναι και το ύψος της σέλας, η οποία προσφέρει περισσότερη άνεση από ό,τι αρχικά προϊδεάζει. Γενικά, δε θα αντιμετωπίσει πρόβλημα με την κίνηση που θα βρει στο δρόμο του και θα καταφέρει να κινηθεί σβέλτα, χάρη στο ψηλότερο τιμόνι του και τη θέση οδήγησης που φέρνει τον κορμό ελαφρώς γερμένο προς τα μπροστά και το σώμα κοντά στον μπροστινό τροχό. Σε αυτές τις συνθήκες ο κινητήρας λειτουργεί ικανοποιητικά, οι αναρτήσεις φιλτράρουν αρκετά καλά τις ανωμαλίες και τα φρένα θα μπλοκάρουν δύσκολα και δε θα φοβίσουν με την απόδοσή τους. Η προστασία του αναβάτη στο XT βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα, αφού το φανάρι με τη μικρή ζελατίνα δεν είναι ικανό να προστατέψει από τον αέρα. Με πολλά χιλιόμετρα στο κοντέρ, το ψηλό φτερό και ο τροχός των 21 ιντσών συμβάλλουν δικαιολογημένα στη δημιουργία μικρών ταλαντώσεων, οι οποίες γίνονται πιο αισθητές όσο ανεβαίνουν τα χιλιόμετρα, αλλά δεν ανησυχούν. Το XT αποτελεί τυπικό παράδειγμα on-ff μοτοσικλέτας με ψηλό φτερό και τροχό 21 ιντσών, που σημαίνει ότι είναι ικανό να πιάσει ένα πολύ γρήγορο ρυθμό σε δρόμο με στροφές βοηθούμενο από το μακρύ του μεταξόνιο και τη φιλικότητα που του προσδίδουν τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά του πλαισίου του. Στο όριο η συμπεριφορά της μοτοσικλέτας είναι αρκετά φιλική και οι μικρές μετατοπίσεις του μπροστινού έρχονται με φυσικό τρόπο χωρίς να φοβίζουν τον αναβάτη του
+: Πολυμορφικός χαρακτήρας, άνεση στο χώμα
-: Αστάθεια σε υψηλές ταχύτητες, άνεση συνεπιβάτη
Η αναβίωση του θρυλικού Tenere είναι γεγονός εδώ και δύο χρόνια. Οι πρόγονοι αυτού του μοντέλου είχαν ταξιδέψει όσο ελάχιστες μοτοσικλέτες στα πιο απομακρυσμένα και δυσπρόσιτα μέρη του κόσμου και το σύγχρονο Tenere φιλοδοξεί να αποτελέσει το συνεχιστή αυτής της παράδοσης.
Αναρτήσεις-Φρένα
Οι αναρτήσεις και τα φρένα του Tenere σίγουρα απασχόλησαν πολύ τους τεχνικούς της Yamaha. Το να βρεις άλλωστε την χρυσή τομή ώστε το σύνολο να δουλεύει τόσο στην άσφαλτο όσο και στο χώμα αξιοζήλευτα είναι μια πολύ δύσκολη διαδικασία.
Το πιρούνι είναι συμβατικό και έχει την μεγάλη διαδρομή των 210 χιλ. ενώ και το πίσω αμορτισέρ έχει διαδρομή μόλις 10 χιλ. μικρότερη από την εμπρός ανάρτηση. Αυτό που χαρακτηρίζει τις αναρτήσεις είναι η μαλακή λειτουργία και το μεγάλο τους sag, γεγονός που εξασφαλίζει πως οι τροχοί θα καταπίνούν τα πάντα στις εκτός δρόμου διαδρομές. Στην άσφαλτό οι μαλακή λειτουργία των αναρτήσεων ισορροπείτε από το άκαμπτο πλαίσιο. Το σύτημα πέδησης αποτελέιται από δύο δισκόφρενα για τον εμπρός τροχό διαμέτρου 298χιλ. και πίσω από δίσκο 245 χιλ.
Θέση οδήγησης / άνεση
Μια μοτοσικλέτα με περιπετειώδες χαρακτήρα δεν θα μπορούσε να μην διαθέτει άνετη σέλα. Αν ξεπεράσετε τις αρχικές φοβίες και αναρριχηθείτε στην ψηλή σέλα του (895 χ.ιλ.) θα δείτε πως η απόσταση της τελευταίας από το έδαφός δεν είναι και τόσο μεγάλη μιας και οι αναρτήσεις συμπιέζονται αρκετά. Στο εμπρός μέρος δεσπόζει το πίσω μέρος της μάσκας και η ζελατίνα που γεννούν την επιθυμία για ταξίδι στον οδηγό. Η σέλα είναι φαρδιά και ανατομική προσφέροντας μεγάλη άνεση ενώ αν και το ίδιο ισχύει και για το κομμάτι που αντιστοιχεί στον συνεπιβάτη η θερμοκρασία που βγάζουν τα τελικά των εξατμίσεων στον τελευταίο θα φέρουν τα πρώτα παράπονα. Το τιμόνι είναι τοποθετημένο ψηλά επιτρέποντας την όρθια οδήγηση.
Οδηγώντας
Το Tenere μπορεί να κινηθεί με μεγάλη άνεση στο κλεινόν άστυ, και παρά το φαινομενικά μεγάλο όγκο του δε δυσκολεύει καθόλου ακόμα και στο κέντρο της Αθήνας. Ο κινητήρας συνάδει με τη γενικότερη φιλοσοφία κατασκευής του Tenere και δεν ντρέπεται για τη μονοκύλινδρη φύση του, με την έννοια του ότι δεν αποτελεί ένα "εκφυλισμένο" μηχανικό σύνολο, αλλά αντιθέτως είναι αρκούντως ζωντανός από χαμηλά, βγάζει ελάχιστους κραδασμούς και γενικά λειτουργεί όπως οφείλει να λειτουργεί κάθε κινητήρας αυτής της κατηγορίας.
H συγκεκριμένη μοτοσικλέτα είναι σίγουρο πως θα κληθεί να καλύψει μεγάλες αποστάσεις και οι μελλοντικοί ιδιοκτήτες που θα αποφασίσουν να ταξιδέψουν με το Tenere δε θα το μετανιώσουν καθόλου! Η προτεταμένη μάσκα μαζί με τη ζελατίνα κάνουν αρκετή δουλειά καλύπτοντας σε μεγάλο βαθμό τον οδηγό, αλλά η μεγάλη αυτή μετωπική επιφάνεια λειτουργεί ως "αερόφρενο" σε περίπτωση που φυσά αντίθετος άνεμος. Σε επαρχιακό δίκτυο, τo Tenere, όπως και κάθε μοτοσικλέτα αυτού του είδους, αρέσκεται στην οδήγηση με ροή, ήρεμες κινήσεις και προεπιλογή γραμμών, ενώ αντιπαθεί τις νευρικές/ απότομες αντιδράσεις και τις αποφάσεις της τελευταίας στιγμής.
Με την ίδια άνεση που κινείται στην άσφαλτο, το Tenere θα συνεχίσει και στο χώμα, διατηρώντας τις τουριστικές αρετές του και σε αυτό το πεδίο. Με σβέλτους ρυθμούς μπορεί κανείς να διασχίσει ατελείωτα χιλιόμετρα χωμάτινων διαδρομών χωρίς η κούραση να διακόψει τη λαχτάρα της εξερεύνησης άγνωστων τόπων.