Ελλάδα, δίκυκλο και εξοπλισμός αναβάτη. Τρεις έννοιες που, σύμφωνα με την έρευνά μας, δυσκολεύονται να συμβιώσουν αρμονικά. Γιατί μπορεί να ξοδεύουμε μια περιουσία για τη μοτοσικλέτα των ονείρων μας, όμως όταν φτάνει η ώρα για το σωστό εξοπλισμό μας, σφυρίζουμε αδιάφορα, μουρμουρίζοντας… «ωχ, αδελφέ».
Κράνος εγώ; Ποτέ!
Η μεγάλη έρευνα του Μoto Τρίτη έγινε για να διαπιστώσουμε και με αριθμούς αυτό που βλέπουμε κάθε μέρα γύρω μας. Θέλαμε να μάθουμε σε ποιο βαθμό οι αναβάτες δηλώνουν άγνοια και σε ποιον αδιαφορία για τον προστατευτικό εξοπλισμό που θα έπρεπε να φορούν.
Θα έπρεπε είπαμε. Δεν μιλήσαμε για υποχρέωση. Γιατί ακόμα και ο νόμος, υποχρεώνει μεν τον αναβάτη να φοράει κράνος, ρίχνοντας σωστά βάρος στο ζωτικότερο και πιο εύθραυστο σημείο του ανθρώπινου σώματος, όμως δεν κάνει τίποτα για τα υπόλοιπα. Σκεφτείτε ακόμα και την πιο απλή πτώση. Δεν χρειάζεται καν να βάλετε τη μοτοσικλέτα στην εξίσωση. Κάποιος σας σπρώχνει από πίσω και εσείς πέφτετε. Αυτόματα, τα γνωστά ανακλαστικά του Παβλόφ μπαίνουν σε λειτουργία και εσείς απλώνετε τα χέρια μπροστά για να απορροφήσουν την κρούση με το έδαφος. Φανταστείτε την ίδια σκηνή με μοτοσικλέτα. Θα θέλατε να φοράτε γάντια, είμαστε σίγουροι. Το ίδιο συμβαίνει και με τον αστράγαλο. Τόσο ευαίσθητος και τόσο παραμελημένος. Αν δεν μπορείτε να φοράτε ψηλές μπότες, φορέστε μποτάκια, κάθε μέρα, ψηλά μέχρι τον αστράγαλο. Για το μπουφάν δεν το συζητούμε καν. Πλευρά, σπονδυλική στήλη, κ.λπ. Κοινή λογική απαιτείται, αλλά και σωστή ενημέρωση. Οι στατιστικές είναι αμείλικτες. Αργά ή γρήγορα, κάτι θα πάει στραβά. Το θέμα είναι να είμαστε έτοιμοι να το αντιμετωπίσουμε. Ταυτόχρονα, θέσαμε ένα ανάλογο ερωτηματολόγιο και στους εμπόρους του εξοπλισμού αναβάτη. Τα αποτελέσματα ήταν αποκαλυπτικά. Η έρευνα διεξήχθη μέσω του site του περιοδικού από τις …. έως τις…. και σε αυτήν έλαβαν μέρος …….. αναγνώστες. Το δημογραφικό προφίλ των αναγνωστών που απάντησαν έχει ως εξής:
Η ΓΝΩΜΗ ΤΩΝ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝ/ΑΝΑΒΑΤΩΝ
· 77% θεωρεί ακριβό τον εξοπλισμό Είναι κατά τη γνώμη σας ακριβός ο εξοπλισμός που απαιτείται για την ασφάλεια του αναβάτη;
Ναι 76,8%
Όχι 23%
Πολύ μεγάλο το ποσοστό που πιστεύει πως ο εξοπλισμός είναι ακριβός και εδώ φέρει ευθύνη και το κράτος με τον ΦΠΑ που επιβάλλει σε αυτόν. Εδώ και χρόνια γίνονται προσπάθειες από όλους να πειστεί το κράτος να μειώσει ή και να εξαλείψει τον ΦΠΑ σε κράνη και εξοπλισμό, δυστυχώς χωρίς αποτέλεσμα. Ένας λόγος ακόμη, σε καιρό κρίσης, για περισσότερους τραυματισμούς από ατυχήματα, με αναβάτες που λόγω κόστους δεν εξοπλίστηκαν με τα απαραίτητα. Κρίμα.
· 29% παίρνει κράνος κάτω από 150 ευρώ Πόσα ευρώ ξοδέψατε για το πρώτο σας κράνος;
300-800 ευρώ 20,9%
150-300 ευρώ 49,9%
Κάτω από 150 ευρώ 29%
Ένα σεβαστό ποσοστό (49,9) όσων αγοράζουν κράνος, προτιμούν να ανέβουν μια σκάλα από τα φθηνότερα κράνη, ξοδεύοντας εκείνο το κάτι παραπάνω, ώστε να αποκομίσουν μια έξτρα δόση ασφάλειας, καλύτερη ποιότητα, αντοχή στο χρόνο, εξαερισμό και άλλα features που διαθέτουν τα ποιοτικά κράνη. Ταυτόχρονα, ευχάριστη έκπληξη αποτελεί το 20,9% που αγοράζει τα κορυφαία κράνη της αγοράς.
· Χωρίς μπουφάν καθημερινά το 90,9% Ποιο από τα παρακάτω φοράτε στην καθημερινή σας μετακίνηση με μοτοσικλέτα;
Κράνος 82%
Μπουφάν 9,1%
Γάντια 5,8%
Μπότες 0,5%
Μποτάκια 1,77%
Παντελόνι cordura / ή με ενισχύσεις kevlar (αμελητέο, ένας)
Τίποτα από τα παραπάνω (αμελητέο, δύο)
Μεγάλο το ποσοστό που φοράει κράνος, αν και εδώ πρέπει να διευκρινίσουμε κάτι. Σίγουρα το αναγνωστικό κοινό του Μotο Τρίτη είναι πολύ πιο ενημερωμένο για τους κινδύνους από το μέσο όρο και δεν μπορούμε να πούμε πως αντιπροσωπεύει την πλειονότητα των αναβατών που δεν φοράνε κράνος. Γίνεται άλλωστε ηλίου φαεινότερο, όταν βγείτε στο δρόμο, πως το ποσοστό των αναβατών που δεν φοράνε κράνος είναι συντριπτικό. Πίσω όμως στην έρευνα που αφορά στους αναγνώστες μας. Ακόμα και με αυτούς τους συνειδητοποιημένους αναβάτες, η αίσθηση ασφάλειας φαίνεται να αρχίζει και να τελειώνει με το κράνος. Και όμως, μόλις ένα 9,1% διαλέγει να φορά μπουφάν μοτοσικλέτας στην καθημερινή μετακίνηση! Έκθετο λοιπόν μένει το υπόλοιπο σώμα σε κάθε κίνδυνο. Ακόμα χαμηλότερο το ποσοστό που φοράει γάντια. Αναρωτιέται κανείς αν έχει ακούσει αυτό το 94,2% που δεν φοράει γάντια, για τα ανακλαστικά που κάνουν τον αναβάτη να απλώνει πάντα μπροστά τα χέρια σε περίπτωση πτώσης. Τέλος, σχεδόν κανείς δεν φοράει μπότες ή μποτάκια, αλλά και παντελόνια με ενισχύσεις.
· Full face και ανοιγόμενο κράνος προτιμά το 85,5% Τι είδους κράνος φοράτε καθημερινά;
Full face 54,5%
Jet 8,3%
Ανοιγόμενο 31%
ΜΧ 1,5%
Πλαστικό κράνος οικοδομής 1,2%
Δεν φοράω κράνος (αμελητέο, τρεις)
Η παραπάνω ερώτηση αφορά σε όσους φοράνε καθημερινά κράνος. Από αυτούς, βλέπουμε πως ένα 54,5% επιμένει στην απόλυτη ασφάλεια και το χαμηλότερο θόρυβο που προσφέρει το full face κράνος. Το ανοιγόμενο έρχεται δεύτερο, με 31%, όντας αρκετά εύχρηστο και προσαρμοστικό σε διάφορες συνθήκες. Τρίτο το jet, που είναι ελαφρύτερο, αν και δεν προσφέρεται για το χειμώνα και παρέχει ελάχιστη προστασία στο πρόσωπο. Τέταρτο το στιλάτο αλλά μη πρακτικό κράνος ΜΧ και πέμπτο το… κράνος οικοδομής, ευτυχώς με χαμηλότατο ποσοστό. Η ΓΝΩΜΗ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ
Ο κ.Δημητριάδης Σταμάτης, της Motomarket, μίλησε στο Μoto Tριτη όσον αφορά την προτίμηση του κοινού σε προστατευτικό εξοπλισμό και τις ενέργειες προώθησης των προϊόντων που κάνει η εταιρεία. Παρακάτω ακολουθεί η πλήρης συνέντευξη.
Μ.Τ.: Τι είδος κράνους προτιμούν οι πελάτες σας -με σειρά προτεραιότητας;
Δ.Σ.:
1. Ανοιγόμενο
2. Full face
3. Jet
4. ΜΧ
Μ.Τ.: Σε ποιο είδος εξοπλισμού δίνουν οι πελάτες σας μεγάλη έμφαση -με σειρά προτεραιότητας;
Δ.Σ.:
1. Κράνος
2. Μπουφάν
3. Παντελόνι
4. Μπότες
Μ.Τ.: Σε ποιο δίνουν μικρή έμφαση, ενώ κατά τη γνώμη σας θα έπρεπε να δίνουν μεγαλύτερη;
Δ.Σ.:
Στις μπότες.
Μ.Τ.: Τι κράνος προτιμούν οι πελάτες σας -με σειρά προτεραιότητας;
Δ.Σ.:
1. Μέτρια ακριβό (150-300 ευρώ)
2. Φθηνό (κάτω από 150 ευρώ)
3. Ακριβό (300-800 ευρώ)
Μ.Τ.: Ποια είναι τα best seller στα αξεσουάρ μοτοσικλέτας (είδος αξεσουάρ / μάρκα / μοντέλο);
Δ.Σ.:
1. Βαλίτσες 28-35 λίτρων
2. Κράνη
3. Μπουφάν αξίας 100-200 ευρώ
Μ.Τ.: Πείτε μας ένα ξεχωριστό αξεσουάρ που φέρνετε και σας έχει κάνει εντύπωση.
Δ.Σ.: Το μπουφάν και τη δερμάτινη φόρμα με αερόσακο στο σβέρκο, από τη Spidi.
Μ.Τ.: Πουλάτε και μέσω Internet; Πιστεύετε πως είναι έτοιμος ο Έλληνας καταναλωτής να αγοράσει μέσω διαδικτύου; Νομίζετε πως αισθάνεται ασφαλής;
Δ.Σ.: Ναι. Κάθε χρόνο όλο και περισσότεροι εμπιστεύονται το Internet. Η δυσκολία έγκειται στην επιλογή μεγέθους στα ρούχα και στο κράνος.
Μ.Τ.: Προωθητικές δικές σας ενέργειες στο κομμάτι της οδικής ασφάλειας (προφορική ενημέρωση καταναλωτή, ενημερώσεις για την ασφάλεια του καταναλωτή στα έντυπά σας, συμμετοχή σε ενημερωτικές ημερίδες, κ.λπ).
Δ.Σ.: Φτιάξαμε αφίσες και διαφημίσεις για αξιολόγηση κρανών σύμφωνα με τα αποτελέσματα ανεξάρτητων οργανισμών, καθώς και σακούλα με επεξηγηματικές πληροφορίες στα κυριότερα είδη που προσφέρουν ασφάλεια πάνω από το μέσο όρο.