Ήρθε η ώρα να καθίσουμε, όχι στα θρανία, αλλά στις σέλες των μοτοσικλετών που αποτελούν τις καλύτερες προτάσεις για τους νέους μοτοσικλετιστές. Entry level το όνομα τους, το «σχολείο» για χιλιάδες αναβάτες που κάνουν τα πρώτα τους βήματα στο χώρο των δύο τροχών η ουσία τους.
Οπωσδήποτε, οι προτάσεις στην αγορά της μοτοσικλέτας, των παπιών και των scooter είναι χιλιάδες και είναι σχεδόν αδύνατο να καταλήξει κάποιος εύκολα σε μια απόφαση. Ειδικά, όταν θέλει να αγοράσει την πρώτη του μοτοσικλέτα και αυτά που επιθυμεί περισσότερο απ’ όλα είναι η φιλικότητα, η οικονομία και η ασφάλεια.
Ευτυχώς, μέσα στις χιλιάδες αυτές προσφορές υπάρχουν και αρκετές που μέλημά τους δεν είναι τόσο οι επιδόσεις, αλλά η «εκπαίδευση» του αναβάτη τους σε βασικές μοτοσικλετιστικές αρχές. Όλα αυτά τα μοντέλα σκοπεύουν να βάλουν τους δύο τροχούς στην καθημερινότητα του νέου αναβάτη και να του μάθουν όλα τα μυστικά στην πράξη, προκειμένου να προετοιμαστεί για το επόμενο λογικό βήμα, αυτό της οδήγησης ενός μεγαλύτερου κυβισμού μοντέλου.
Οι προτάσεις που ακολουθούν, επιλέχθηκαν για αυτά ακριβώς τα χαρακτηριστικά τους: είναι φιλικές και όχι μόνο, καθώς διαθέτουν τα στοιχεία που είναι απαραίτητα ώστε να σε προετοιμάσουν για το επόμενο βήμα σου στον κόσμο της μοτοσικλέτας και πολλά μυστικά που, ξεκλειδώνοντάς τα, μαθαίνεις όλα όσα χρειάζεσαι για το μέλλον.
Οι κατηγορίες που παρουσιάζονται παρακάτω είναι οι πιο δημοφιλείς ανάμεσα στους αρχάριους και όχι τυχαία.
Τα sport είναι εντυπωσιακά στην όψη και κάποια από αυτά σε προετοιμάζουν ακόμη και για μελλοντικές εξορμήσεις στην πίστα. Τα street αποτελούσαν ανέκαθεν μοτοσικλέτες-σχολεία για την καθημερινή μετακίνηση. Η κατηγορία των supermoto είναι η πιο παιχνιδιάρικη απ’ όλες και πάντα έχει πιστούς οπαδούς ανάμεσα στους πιτσιρικάδες. Τα on-off σε προετοιμάζουν και για το χώμα. Τα scooter είναι ο ορισμός της ευκολίας και της απλότητας, με bonus τους αποθηκευτικούς χώρους.
Sport
Τα μοντέλα με entry level χαρακτήρα στην κατηγορία των sport αποτελούν μια σχετικά πρόσφατη προσθήκη, αλλά φαίνεται ότι ειδικά οι μικρότεροι σε ηλικία αναβάτες τα τιμούν και με το παραπάνω, καθώς τους επιτρέπουν να αποκτήσουν εμπειρίες σε «σβέλτες» συνθήκες οδήγησης .
Honda CBR 125Ri
Τιμή: 3.450 ευρώ (η έκδοση HRC)
Το μικρότερο μέλος της οικογένειας των CBR ακολουθεί κατά πόδας τις αισθητικές κυρίως προσταγές των μεγαλύτερων μελών, αλλά στην πράξη αποδεικνύεται τρομερά φιλικό και πρακτικό. Μπορεί οι λεπτομέρειες της σχεδίασής του, όπως η αιχμηρή μάσκα και οι δύο προβολείς α λα CBR 600 να θυμίζουν μεγαλύτερου κυβισμού μοτοσικλέτα, ωστόσο οι μικρές του διαστάσεις (με αποκορύφωμα το ιδιαίτερα λεπτό ρεζερβουάρ) δείχνουν ότι πρόκειται για ένα μοτοσικλετάκι ικανό να χωρέσει παντού! Ο κινητήρας του είναι μονοκύλινδρος και υγρόψυκτος, αποδίδει 13,4 ίππους και τροφοδοτείται μέσω ψεκασμού. Επιπλέον, στα φρένα συναντάμε αποκλειστικά δισκόφρενα (276 χλστ. μπροστά και 220 χλστ. πίσω), ενώ η απουσία ρύθμισης έστω του πίσω αμορτισέρ θα στερήσει λίγη από τη χαρά του αναβάτη, μιας και η μαλακή του ρύθμιση δεν επιτρέπει μεγάλες κλίσεις. Πάντως, το CBR θα παραμείνει ασφαλές και σταθερό, ακόμη και σε γρήγορους ρυθμούς.
Το μικρό Ninja της Kawasaki κατάφερε εξαρχής να γίνει δημοφιλές και αγαπητό, μιας και πρόκειται για μια πραγματική sport μοτοσικλέτα σε μικρή συσκευασία. Αν και οι διαστάσεις του είναι μεγαλύτερες από αυτές ενός sport 125 κ.εκ., το Ninja 250R αποδεικνύεται αρκετά ευέλικτο και εύκολο στην οδήγηση. Ο δικύλινδρος κινητήρας του είναι φιλικός και, πάνω απ’ όλα, ιδιαίτερα ελαστικός. Και φυσικά, δεν λείπουν και οι επιδόσεις, για τις οποίες όμως θα πρέπει να διατηρήσετε ψηλά τη βελόνα του στροφόμετρου. Είτε κινείται γρήγορα είτε αργά, το Kawasaki παραμένει σταθερό και δεν θα πει όχι και σε μεγάλες κλίσεις, οι οποίες θα έρθουν χάρη στην πολύ καλή συνεργασία πλαισίου και αναρτήσεων. Αποτελεί σίγουρα το μοντέλο που θυμίζει περισσότερο ένα μεγαλύτερο supersport, αν και στην ουσία πρόκειται για ένα χρηστικό sport πασπαρτού.
Τιμή: 3.955 ευρώ
Μια entry level μοτοσικλέτα που προσφέρει σχεδόν τα πάντα: sport αισθητική, εμφάνιση μεγαλύτερου μοντέλου, οικονομία, ικανοποιητικές επιδόσεις και φιλικότητα. Το Yamaha YZF-R125 μπορεί εύκολα να σε πείσει ότι κρύβει περισσότερα κυβικά κάτω από τα πλαστικά του, χάρη στην εμφάνισή του. Ωστόσο, πρόκειται για ένα μοτοσικλετάκι 125 κ.εκ. που θα σε δει όχι με άγριες ορέξεις, αλλά με κατανόηση και φιλικότητα. Η ισχύς του βρίσκεται στο ρετιρέ της κατηγορίας, αλλά ο κινητήρας δεν τρομάζει με τη συμπεριφορά του και το τύπου Deltabox πλαίσιο, σε συνδυασμό με το μεγάλο μεταξόνιο και τις καλές αναρτήσεις, προσδίδει στο R125 όχι μόνο σταθερότητα, αλλά και τα εφόδια να κινηθεί σαν ένα μικρό διαβολάκι μέσα στην πόλη. Βέβαια, μπορεί να μην είναι το πιο πρακτικό της κατηγορίας, αλλά προσφέρει πολλά παραπάνω απ’ όσα δείχνει.
Τα μικρά street έχουν αποδειχθεί ιδιαίτερα δημοφιλή, ακόμη και από πιο έμπειρους αναβάτες που απλά επιθυμούν ένα φτηνό και πρακτικό μέσο για να κινούνται μέσα στην πόλη. Ωστόσο, η συγκεκριμένη υποκατηγορία στοχεύει πρωτίστως στο να εκπαιδεύσει τους νέους αναβάτες, βασιζόμενη στη φιλικότητά της.
Honda CBF 125i
Τιμή: 2.490 ευρώ
Tο CBF 125i αποτελεί ένα από τα πλέον καλόβολα και πρακτικά μοντέλα της αγοράς. Οι διαστάσεις του είναι μαζεμένες και το βάρος του παραμένει σε χαμηλά επίπεδα, ενώ η θέση οδήγησης δίνει όρθια και άνετη θέση στον κορμό, επιτρέποντας παράλληλα τον απόλυτο έλεγχο της μοτοσικλέτας, άσχετα από τις διαστάσεις και τη σωματική δύναμη του αναβάτη. Ο κινητήρας είναι φιλικός και… αλεξίσφαιρος. Λειτουργεί γραμμικά και χωρίς ξεσπάσματα, ενώ η σαφής λειτουργία του μαλακού κιβωτίου μπορεί να αποτελέσει δάσκαλο στο πέρασμά σου από το CVT στο κιβώτιο ταχυτήτων. Τέλος, οι επιλογές στον περιφερειακό εξοπλισμό υπηρετούν το σκοπό της διατήρησης του κόστους χαμηλά, αν και στην πόλη δεν πρόκειται να απογοητεύσουν ακόμη κι έναν πιο έμπειρο αναβάτη.
Το λογότυπο YBR φέρουν δύο μοτοσικλέτες: μία στα 125 κ.εκ. και μία στα 250 κ.εκ. Η δεύτερη, αυτή των 250 κ.εκ., διαθέτει καλύτερες επιδόσεις, είναι τρομερά φιλική, ενώ και το χαμηλό κόστος της δεν την καθιστά απαγορευτική για κανέναν. Αν και οι επιδόσεις του κινητήρα δεν αποτελούν κάτι το εντυπωσιακό, η στρωτή και αθόρυβη λειτουργία του είναι ιδανική για τους… πρωτοετείς, ενώ δεν πρόκειται να απογοητεύσει ούτε αυτούς των μεγαλύτερων «τάξεων». Σε πολύ καλά επίπεδα κυμαίνεται και η ροπή, ένα από τα βασικά ατού του κινητήρα. Το στήσιμο του YBR, από τη θέση οδήγησης μέχρι τα φρένα και τις αναρτήσεις, είναι εξαιρετικά φιλικό. Η θέση είναι άνετη και δίνει καλό κοντρόλ, οι αναρτήσεις είναι μαλακές και δεν θα κοπανήσουν και τα φρένα είναι προοδευτικά και θα λειτουργήσουν καλά αν συνδυαστούν.
Υπάρχουν πολλές μοτοσικλέτες που είναι σχεδιασμένες ώστε να πείθουν για το μεγάλο…του κυβισμού τους. Μία από αυτές είναι και το Daelim Roadwin, το οποίο τα καταφέρνει πολύ καλά! Η αισθητική του θυμίζει naked μεγαλύτερου κυβισμού και δύσκολα προδίδει ότι διαθέτει μόλις 125 κ.εκ. Ωστόσο, κάτω από αυτό το… σκληρό περίβλημα κρύβεται μια μοτοσικλέτα φιλική και υπάκουη, έτοιμη να σου διδάξει όλα τα απαραίτητα μαθήματα. Και το πρώτο αυτών είναι το μάθημα της σταθερότητας. Μεγάλα ατού του Roadwin είναι η σταθερότητά του και η προβλεψιμότητα, ακόμη και υπό κλίση. Μπορεί λοιπόν κάποιος να μην εντυπωσιαστεί από τις επιδόσεις του κινητήρα, ωστόσο ακόμη κι ένας έμπειρος αναβάτης θα απορήσει με τις κλίσεις που μπορεί να πάρει. Η ελαφριά αίσθηση, η θέση οδήγησης και το μεγάλο τιμόνι είναι τα εφόδια του αναβάτη, ενώ το ακλόνητο πλαίσιο και οι σφιχτές αναρτήσεις αποτελούν τα όπλα της μοτοσικλέτας.
Ένας λόγος που τα supermotard είναι τόσο δημοφιλή ανάμεσα στους μικρότερης ηλικίας αναβάτες, είναι ο παιχνιδιάρικος χαρακτήρας τους. Ειδικά, όταν μιλάμε για τα supermotard μικρού κυβισμού, εύκολα μπορεί να καταλάβει κανείς πόσο μπορεί ένας άπειρος αναβάτης να διασκεδάσει στη σέλα τους.
Kawasaki D-Tracker 125
Τιμή: 3.550 ευρώ
Η entry level πρόταση της Kawasaki ακούει στο όνομα D-Tracker 12 και προορίζεται πρωτίστως για την καθημερινή μετακίνηση. Τροχοί motard, χαμηλό ύψος σέλας και δυνατά φρένα αποτελούν μερικά από τα δυνατά του χαρτιά, αποδεικνύοντας ότι το D-Tracker δεν είναι μόνο ένα χρηστικό εργαλείο, αλλά κι ένα διασκεδαστικό παιχνίδι. Διαθέτει ένα συμπαγή, υγρόψυκτο, τετράχρονο, τετραβάλβιδο, μονοκύλινδρο κινητήρα των 124,8 κ.εκ., τοποθετημένο σε ένα ελαφρύ ατσάλινο πλαίσιο, κρατώντας χαμηλά το κέντρο βάρους, ώστε να παρέχει μεγαλύτερη άνεση στις στροφές και καλύτερη κατευθυντικότητα. Με λίγα λόγια, το μικρό SM της Kawasaki είναι κατάλληλο για άπειρους αναβάτες, αλλά δεν πρόκειται να απογοητεύσει και τους πιο έμπειρους. Στα θετικά στοιχεία του συγκαταλέγονται η τιμή του, καθώς και η αιχμηρή αισθητική του.
Το WR 250X είναι μια μοτοσικλέτα που προσφέρεται για παιχνίδι, ειδικά για όσους αναβάτες δεν είναι εξοικειωμένοι με μια μοτοσικλέτα μεγάλου κυβισμού, αλλά και θεωρούν ότι θα βαρεθούν γρήγορα τις… αναιμικές επιδόσεις των 125 κ.εκ. Από τη στιγμή που θα ανέβεις στη σέλα του θα συνειδητοποιήσεις ότι βασικό μέλημά του δεν είναι η πρακτικότητα και η άνεση, αλλά το παιχνίδι και ο απόλυτος έλεγχος. Ο κινητήρας διαθέτει νεύρο και επιδόσεις, ενώ το όριο σε αναρτήσεις και πλαίσιο θα αργήσει να έρθει. Φυσικά, με κάποιες μικρές παραχωρήσεις, το WR μπορεί να αποδειχτεί και πρακτικό, αν όμως ψάχνεις το πρώτο σου «παιχνίδι» και ζητάς κάτι παραπάνω από αυτό, το ιαπωνικό 250άρι είναι αυτό ακριβώς που χρειάζεσαι. Μόνο αρνητικό στοιχείο, η υψηλή τιμή του.
On-off
Η πορεία των μικρών on-off δεν θα μπορούσε παρά να ακολουθεί αυτή των μεγαλύτερων, γεγονός που σημαίνει ότι πολλοί είναι οι αναβάτες που επιλέγουν για πρώτη τους μοτοσικλέτα ένα μοντέλο που δεν θα φοβηθεί να πατήσει τα λάστιχά του και σε χωμάτινα μονοπάτια.
Derbi Cross City 125
Τιμή: 2.034 ευρώ
Το Cross City της Derbi είναι ο ορισμός του καλού παιδιού και αυτό δεν αποδεικνύεται μόνο από την ιδιαίτερα φιλική τιμή του. Το ισπανικό on-off διαθέτει all round χαρακτήρα και εμφάνιση που είναι σύγχρονη, αλλά όχι εξεζητημένη. Επιπλέον, αν και δεν είναι από τις πιο άνετες της κατηγορίας, η θέση οδήγησης δίνει καλό έλεγχο, χαρακτηριστικό που θα φανεί σωτήριο στην κίνηση. Στην κίνηση θα εκτιμήσει ο αναβάτης και τη λειτουργία του κινητήρα, αλλά και του κιβωτίου, το οποίο μπορεί να στερείται νεύρου εξαιτίας της μακριάς κλιμάκωσης, αλλά προσφέρει φιλικές αποκρίσεις του γκαζιού κάτω από κάθε περίσταση. Το ίδιο φιλικό πρόσωπο δείχνουν και τα περιφερειακά και συγκεκριμένα τα φρένα και οι αναρτήσεις, τα οποία δεν πρόκειται να τρομάξουν ούτε τον πλέον άπειρο αναβάτη.
Πρόκειται για ένα μοτοσικλετάκι που όχι μόνο θα σε βγάλει ασπροπρόσωπο στην καθημερινή μετακίνηση, αλλά θα σου χαρίσει και άφθονες ώρες διασκέδασης, είτε οδηγείς στην πόλη είτε έξω από αυτήν στο χώμα. Το KLX 250S είναι μια παιχνιδιάρικη μοτοσικλέτα που δεν θα απογοητεύσει με τις επιδόσεις της, παραμένοντας σε κάθε περίπτωση προβλέψιμη και ικανή να εμπνεύσει εμπιστοσύνη. Ο άπειρος αναβάτης της θα βασιστεί στην ελαστικότητα και τη φιλικότητα του κινητήρα και στο γεγονός ότι αυτή η φιλικότητα χαρακτηρίζει ολόκληρη την κατασκευή. Τα φρένα του είναι δυνατά, αλλά δεν θα τρομάξουν, ενώ και οι αναρτήσεις του δεν θα προβληματίσουν (μάλιστα, η πίσω ρυθμίζεται ως προς την προφόρτιση, αλλά και την απόσβεση συμπίεσης!). Η γενικότερη συμπεριφορά του θα αποτελέσει μάθημα για το νέο αναβάτη και δεν θα τον απογοητεύσει, ακόμη κι όταν αποκτήσει εμπειρίες.
Η οδήγηση του ZS 150 Prance μπορεί να αποτελέσει έκπληξη στον αναβάτη του, χάρη στην ποιοτική λειτουργία και τις δυνατότητες που χαρίζει, άσχετα από το επίπεδο εμπειρίας. Επιλέγοντας έναν κινητήρα 150 κ.εκ., η εταιρεία κλείνει πονηρά το μάτι στους αμύητους, ενώ το γεγονός ότι η λειτουργία του είναι ιδιαίτερα ελαστική δεν μπορεί παρά να εκτιμηθεί εξίσου από άπειρους και έμπειρους αναβάτες. Παρόλο που είναι ιδιαίτερα φιλικό, το Prance δεν στερείται δυναμισμού. Επιπλέον, οι αποκρίσεις του σε κάθε τερέν (στην πόλη ή ακόμη και στο χώμα) είναι απόλυτα προβλέψιμες και δεν θα ανησυχήσουν τον αναβάτη. Τέλος, φιλικά είναι και τα φρένα, τα οποία όμως θα μπορούσαν να είναι πιο δυνατά, προκειμένου να ικανοποιήσουν και πιο απαιτητικούς αναβάτες.
Τα scooter αποτελούν την κατηγορία εκείνη που, αν εξαιρέσουμε τα κατ’ εξοχήν entry level παπιά, έχει μυήσει τους περισσότερους αναβάτες στα μυστικά των δύο τροχών, έστω ως ένα πρώτο, αυτόματο βήμα.
Honda Lead 110i
Τιμή: 2.125 ευρώ
Μια φρέσκια πρόταση που παράλληλα έχει να επιδείξει χρόνια ιστορίας αποτελεί το Lead 110i, ένα από τα πλέον κατάλληλα scooter για όσους δεν είχαν την παραμικρή έως τώρα επαφή με τα δίκυκλα. Οι μαζεμένες διαστάσεις του, το χαμηλό ύψος σέλας και το μικρό του βάρος επιτρέπουν στον καθένα (κάθε ηλικίας, εμπειρίας ή σωματότυπου) να νιώθει ασφαλής και αισιόδοξος στη σέλα του, ενώ η πολιτισμένη και φιλική λειτουργία του εγγυάται ότι δεν θα τρομάξει. Ο κινητήρας του είναι σχεδόν αθόρυβος, μαλακός στη λειτουργία και απόλυτα φιλικός και προβλέψιμος. Επιπλέον, λειτουργεί γραμμικά και δεν στερείται της δύναμής του, ούτε καν στις υψηλές στροφές. Τις ίδιες φιλικές και, πάνω απ’ όλα, θετικές εντυπώσεις αφήνει και το πλαίσιο, το οποίο συνεργάζεται άψογα με τις σχετικά μαλακές αναρτήσεις.
Ανάμεσα στα scooter που προορίζονται και για άπειρους αναβάτες, το Agility City είναι σίγουρα το πιο sport. Ο κινητήρας του διαθέτει το απαραίτητο νεύρο που θα ζητήσεις σίγουρα μετά την εξοικείωσή σου με τα δίκυκλα και η συμπεριφορά του κρίνεται sport, χωρίς όμως να γίνεται ιδιότροπη και να χάνει τη φιλικότητά της. Το στιβαρό πλαίσιο δεν πρόκειται να σε αφήσει να αναρωτιέσαι για τη σταθερότητα του scooter και συνεργάζεται καλά με τις σχετικά σφιχτές αναρτήσεις. Τα χαρακτηριστικά αυτά ίσως αφαιρέσουν πόντους από την άνεση, όχι όμως και από τη φιλικότητα του μοντέλου. Το Agility είναι φιλικό και μπορεί να αποδειχτεί και πρακτικό. Εννοείται ότι η… διδακτική του φύση δεν μπορεί να αμφισβητηθεί.
Το Symphony συνδυάζει πολλές αρετές και το κάνει με μαεστρία: είναι οικονομικό, φιλικό, μικροκαμωμένο και πανεύκολο στην οδήγηση. Οι μικρές του διαστάσεις αποτελούν πλεονέκτημα για τους άπειρους αναβάτες, που, ακόμη και αν κάτι πάει στραβά, θα το ελέγξουν άμεσα. Κι όταν μιλάμε για κάτι που μπορεί να πάει στραβά, μιλάμε για εξωτερικούς παράγοντες κι όχι για τη συμπεριφορά του scooter, η οποία είναι εντελώς φιλική και προβλέψιμη. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι το Symphony υπολείπεται σε επιδόσεις. Με ισχύ στα στάνταρ της κατηγορίας, αλλά και ένα μοτέρ που εντυπωσιάζει με τη δυναμική λειτουργία του, το Symphony δεν θα σε απογοητεύσει όταν αρχίσεις να ζητάς το κάτι παραπάνω.