Αεροδυναμικά βοηθήματα και αρνητική άντωση: Πώς λειτουργούν;

Αεροδυναμικά βοηθήματα και αρνητική άντωση: Πώς λειτουργούν;

- Τεχνολογία από τα MotoGP που περνάει στις μοτοσυκλέτες δρόμου.
- Τα φτερά στο πλάι του φέρινγκ βοηθάνε στο να μην σουζάρει όταν ανοίγεις το γκάζι.
- Το φτερό στην ουρά κρατάει τον πίσω τροχό κάτω στο έντονο φρενάρισμα.
- Κρατούν τη μοτοσυκλέτα σταθερότερη στις μεγάλες ταχύτητες.

Τεχνολογία από τα MotoGP που περνάει στις μοτοσυκλέτες δρόμου

Όπως με πάρα πολλές τεχνολογίες που βλέπουμε στο χώρο της μοτοσυκλέτας, έτσι και τα αεροδυναμικά βοηθήματα (φτεράκια ή winglets), πέρασαν πρώτα από τον κόσμο των αγώνων, όπου οι κατασκευαστές κυνηγούν τα δέκατα και τα χιλιοστά του δευτερολέπτου, προσπαθώντας να κυριαρχήσουν. Τα τελευταία χρόνια ο τομέας που όλοι μελετούν και όλοι κάνουν βήματα μπροστά είναι ο τομέας της αεροδυναμικής, με «φτεράκια» να εμφανίζονται εκατέρωθεν του φέρινγκ, πίσω στην ουρά, ακόμα και μπροστά από τον πίσω τροχό (το λεγόμενο φτυάρι).  Βγαίνοντας από τις πίστες, κάποιες από αυτές τις καινοτομίες έχουν βρει το δρόμο τους και στις μοτοσυκλέτες παραγωγής, όμως ποια είναι η χρησιμότητά τους;
 

Τα φτερά στο πλάι του φέρινγκ βοηθάνε στο να μην σουζάρει όταν ανοίγεις το γκάζι

Από το 2016 που άρχισαν να εμφανίζονται στα MotoGP, είδαμε πολλές αλλαγές και πολλές γενιές από «φτεράκια», καθώς η έρευνα στον συγκεκριμένο τομέα προχωρούσε και η τεχνολογία έβρισκε νέες λύσεις. Η βασική αρχή όμως παραμένει η ίδια. Οι μοτοσυκλέτες έχουν δυναμώσει πολύ τα τελευταία χρόνια, χωρίς να έχει αυξηθεί σε ανάλογο βαθμό και το βάρος τους. Το αποτέλεσμα είναι στο απότομο άνοιγμα του γκαζιού στην ευθεία, ο μπροστινός τροχός να τείνει να σηκωθεί στον αέρα πολύ περισσότερο. Υπάρχουν βεβαίως τα Anti-Wheelie συστήματα, τα οποία κόβουν ισχύ από τον πίσω τροχό όταν συμβαίνει κάτι τέτοιο, τα φτεράκια έχουν όμως έναν άλλο ρόλο. Να κρατήσουν τον μπροστινό τροχό στο έδαφος χωρίς να κόψουν ισχύ και το πετυχαίνουν αυτό με έναν απλό τρόπο. Ουσιαστικά το φτερό «σπρώχνει» τον αέρα προς τα πάνω, και αντίστοιχα (δράση-αντίδραση) «σπρώχνεται» το ίδιο προς τα κάτω με την ίδια ισχύ, παράγοντας μια δύναμη (αρνητική άντωση ή Downforce) που κρατάει τη μοτοσυκλέτα στο έδαφος. Είναι η ίδια τεχνολογία που χρησιμοποιείται στα φτερά των αεροπλάνων για να κρατηθούν στον αέρα και να αυξομειώσουν το ύψος τους. Μάλιστα επειδή αναγκαστικά το μήκος των φτερών δεν μπορεί να είναι μεγάλο σε μια μοτοσυκλέτα, έχει υιοθετηθεί η λύση των περισσότερων, μικρότερων φτερών, όπως στα διπλάνα των αρχών του 20ου αιώνα.
 

Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »
Σχολίασέ το, στη σελίδα μας στο Facebook »

Το φτερό στην ουρά κρατάει τον πίσω τροχό κάτω στο έντονο φρενάρισμα

Πλέον έχει εμφανιστεί και ένα σετ φτερών στην ουρά των μοτοσυκλετών, με διάφορα σχήματα, από τα «φτερά στεγόσαυρου» της Ducati, μέχρι ένα τετράγωνο βοήθημα που είδαμε άλλες εταιρείες να χρησιμοποιούν. H πρώτη που το χρησιμοποίησε (με επιτυχία) ήταν η Aprilia και η βασική ιδέα παραμένει η ίδια. Κατά το έντονο φρενάρισμα είναι ο πίσω τροχός που τείνει να σηκωθεί, επομένως εκεί είναι που θα χρειαστεί να επικεντρωθεί η «δημιουργία» αρνητικής άντωσης. Τα φτεράκια αυτά λειτουργούν με παρόμοιο τρόπο όπως οι αεροτομές στη Formula1, κρατώντας το πίσω μέρος του οχήματος στο έδαφος.
 

Κρατούν τη μοτοσυκλέτα σταθερότερη στις μεγάλες ταχύτητες

Όπως καταλαβαίνουμε λοιπόν, ο βασικός ρόλος των αεροδυναμικών βοηθημάτων είναι να διατηρούν τη μοτοσυκλέτα σταθερότερη στις μεγάλες ταχύτητες. Πέρα από τη σούζα, στις μεγάλες ταχύτητες, ο αέρας πιέζει το πιρούνι προς τα πάνω και «βυθίζει» περισσότερο το πίσω μέρος, με την αρνητική άντωση να περιορίζει το φαινόμενο αυτό. Όσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητα, τόσο μεγαλύτερη είναι και η αρνητική άντωση που παράγεται, οπότε το  ερώτημα είναι απλό. Στον κόσμο των αγώνων και στις πίστες είναι σίγουρα ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο,  όμως υπάρχει κάποια πραγματική, ποιοτική διαφορά στο δρόμο;