Τι συμβαίνει όταν τα μπουζί του κινητήρα μας δεν έχουν τα σωστά διάκενα ανάμεσα στους δύο ακροδέκτες; Πολύ συχνά αυτό οδηγεί σε βραχυκυκλωμένα μπουζί, με τις ανάλογες συνέπειες στη λειτουργία της μοτοσικλέτας μας.
Μήπως νιώθετε πως η μοτοσικλέτα σας λειτουργεί με διακοπές; Αισθάνεστε πως ο κινητήρας μπερδεύει; Έχει μήπως αυξηθεί η κατανάλωση καυσίμου, ξαφνικά, και απότομα δίχως να αλλάξετε εσείς τρόπο οδήγησης; Οι πηγές του προβλήματος μπορεί να είναι αρκετές, όμως το πρώτο που πρέπει να ελέγξετε είναι τα μπουζί.
Κάτι πολύ σημαντικό για τη σωστή λειτουργία των μπουζί είναι η σωστή τιμή του διάκενου ανάμεσα στους δύο ακροδέκτες. Μεγάλο διάκενο έχει σαν αποτέλεσμα αδύναμο σπινθήρα και κατ' επέκταση όχι καλή καύση. Μικρό διάκενο θα βραχυκυκλώσει γρήγορα τους δύο ακροδέκτες μεταξύ τους λόγω των επικαθίσεων από τα υπολείμματα της καύσης. Για αυτό το λόγο, σε κάθε αντικατάσταση μπουζί, αλλά και σε κάθε τεχνικό έλεγχο, θα πρέπει να ελέγχεται η τιμή του διάκενου, για το αν συμφωνεί με αυτή που δίνει ο κατασκευαστής, και κατά περίπτωση να ρυθμίζεται.
Το διάκενο μεταξύ κεντρικού ακροδέκτη και ακροδέκτη γειώσεως ποικίλλει ανάλογα με τον τύπο του κινητήρα και είναι ένα από τα στοιχεία που προσδιορίζει ο κατασκευαστής. Πάντως, το διάκενο αυτό παίρνει τιμές μεταξύ 0,5 και 0,7 χλστ., ενώ σε κάποιους κινητήρες υψηλής συμπίεσης το διάκενο μπορεί να φτάσει και τα 0,3 χλστ. Αυτό οφείλεται στην αυξημένη αντίσταση που παρουσιάζει το συμπιεσμένο μείγμα.
Την επόμενη φορά που θα κάνετε λοιπόν το service στην μοτοσυκλέτα σας σκεφτείτε: το μπουζί που βάζω είναι το σωστό σε διάκενο; Ακόμα και διαφορά 0,1 χιλιοστού μπορεί να προκαλεί ή να προκαλέσει σημαντικές δυσλειτουργίες. Σίγουρα πάντως το σωστό μπουζί δεν είναι αυτό που... "βιδώνει καλά στην κεφαλή του κυλίνδρου". Μερικές φορές συμβαίνει μόνο αυτό, οπότε προσοχή.
Περισσότερες συμβουλές για εκτός δρόμου διαβίωση και οδήγηση από την All Road Training και το Νίκο Σπανό, στο blog της ART, ΕΔΩ.