BMW: Εξατμίσεις που λειτουργούν ανάλογα με την κλίση για έξτρα πρόσφυση
Κατεύθυνση των καυσαερίων δεξιά ή αριστερά, ανάλογα με τη στροφή
Τα καυσαέρια προσφέρουν έξτρα πρόσφυση υπό κλίση
Πρώτα στους αγώνες και στη συνέχεια στο δρόμο
Οι κινητήρες τα έδωσαν όλα, ο λόγος στην αεροδυναμική
Κατεύθυνση των καυσαερίων δεξιά ή αριστερά, ανάλογα με τη στροφή
Η νέα πατέντα της BMW Motorrad αφορά ένα σύστημα εξαγωγής που επιτρέπει την κατεύθυνση των καυσαερίων είτε προς τη δεξιά είτε προς την αριστερή πλευρά της μοτοσυκλέτας, ανάλογα με την κλίση της. Ο μηχανισμός περιλαμβάνει έναν κεντρικό αγωγό εξαγωγής που συνδέεται με έναν περιστρεφόμενο διανομέα, ελεγχόμενο από μια ηλεκτρονική μονάδα. Ο διανομέας διαθέτει δύο ξεχωριστούς αγωγούς εξαγωγής, ο ένας εκ των οποίων κατευθύνει τα καυσαέρια προς τη δεξιά πλευρά και ο άλλος προς την αριστερή. Όταν η μοτοσυκλέτα γέρνει προς τη μία πλευρά, το σύστημα κατευθύνει τα καυσαέρια προς την αντίθετη, δημιουργώντας μια δύναμη που ωθεί την τροχιά προς το εσωτερικό της στροφής.
Τα καυσαέρια προσφέρουν έξτρα πρόσφυση υπό κλίση
Η βασική λειτουργία του μεταβλητού συστήματος εξαγωγής έχει άμεση επίδραση στην πρόσφυση της μοτοσυκλέτας. Όσο η μοτοσυκλέτα βρίσκεται υπό κλίση μέσα στη στροφή, η εκτόνωση των καυσαερίων προς την αντίθετη πλευρά δημιουργεί επιπλέον δύναμη που ωθεί την τροχιά της προς το εσωτερικό, ενισχύοντας έτσι τη σταθερότητα. Το αποτέλεσμα είναι αυξημένη πρόσφυση στον πίσω τροχό, ιδιαίτερα σε καταστάσεις υψηλών φορτίων, όπως στις εξόδους των στροφών. Αυτή η τεχνολογία προσφέρει ένα νέο επίπεδο ελέγχου στον αναβάτη, καθώς μπορεί να επιτρέπει ταχύτερες εισόδους στις στροφές με μεγαλύτερη ασφάλεια. Αυτή η τεχνική αξιοποιεί την αρχή της αντίδρασης των καυσαερίων, η οποία είχε ήδη εφαρμοστεί στη Formula 1 μέσω των διάσημων διαχυτών καυσαερίων, με στόχο τη βελτίωση της αεροδυναμικής απόδοσης.
Πρώτα στους αγώνες και στη συνέχεια στο δρόμο
Όπως συμβαίνει με τις περισσότερες καινοτόμες τεχνολογίες στον χώρο των δύο τροχών, η πρώτη δοκιμή του νέου αυτού συστήματος εξαγωγής αναμένεται να γίνει σε αγωνιστικές συνθήκες. Το MotoGP αποτελεί την ιδανική πλατφόρμα για την αξιολόγηση τέτοιων τεχνολογιών, καθώς επιτρέπει στους κατασκευαστές να συλλέξουν πολύτιμα δεδομένα σε ακραίες συνθήκες οδήγησης. Αν το σύστημα αποδειχθεί αποδοτικό και αποδεκτό από τους κανονισμούς, δεν αποκλείεται να εφαρμοστεί και σε μοντέλα παραγωγής, εφόσον κριθεί ότι προσφέρει ουσιαστικά οφέλη στην οδική συμπεριφορά. Δεν είναι η πρώτη φορά που τεχνολογίες από τους αγώνες περνούν στην καθημερινή χρήση, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τα αεροδυναμικά βοηθήματα και τα εξελιγμένα συστήματα ελέγχου πρόσφυσης που έχουν πλέον ενσωματωθεί στις κορυφαίες μοτοσυκλέτες δρόμου.
Οι κινητήρες τα έδωσαν όλα, ο λόγος στην αεροδυναμική
Τα τελευταία χρόνια, η απόδοση των κινητήρων στο MotoGP πλησιάζει τον κορεσμό, με τις προδιαγραφές να είναι αυστηρά ελεγχόμενες και τις επιδόσεις των κατασκευαστών να συγκλίνουν. Σε αυτό το περιβάλλον, οι μικρές λεπτομέρειες κάνουν τη διαφορά, με την αεροδυναμική να παίζει πλέον καθοριστικό ρόλο στις επιδόσεις. Οι ομάδες επενδύουν σε αεροδυναμικά βοηθήματα, όπως πτερύγια, διαχύτες και ενεργά συστήματα ψύξης, προκειμένου να βελτιώσουν την πρόσφυση, τη σταθερότητα και την κατευθυντικότητα της μοτοσυκλέτας. Σε συνθήκες αγώνων, όπου κάθε δέκατο του δευτερολέπτου μετρά, η αεροδυναμική υπεροχή μπορεί να κάνει τη διαφορά μεταξύ νίκης και ήττας. Η BMW, ακολουθώντας την τάση αυτή, φαίνεται να πειραματίζεται με νέες προσεγγίσεις που θα της δώσουν το πλεονέκτημα, είτε στις πίστες είτε, αργότερα, στον δρόμο.