Η Wikipedia αναφέρει πως «μοτοσικλέτα, ή μοτοσυκλέτα, είναι δίτροχο όχημα, που έχει παρόμοιο σχήμα με το ποδήλατο. Κινείται με μηχανή εσωτερικής καύσης». Ατελής, ξερή, ανέμπνευστη.
Όχι η μοτοσικλέτα. Η περιγραφή της ηλεκτρονικής εγκυκλοπαίδειας. Ας προσπαθήσουμε ξανά. Μοτοσικλέτα: μηχανοκίνητο δίτροχο όχημα, γνωστό για τον κίνδυνο, τον ενθουσιασμό, και τη γοητεία που προσφέρει. Καλύτερα. Κίνδυνος, ενθουσιασμός, γοητεία. Ποια είναι η πρώτη σας ανάμνηση καβάλα σε μοτοσικλέτα; Αν σε γενικές γραμμές απαντήσατε κάτι παρόμοιο με «ξεκράνωτος συνεπιβάτης στο KR-1S του Φάνη, στην τρίτη λυκείου, πιάσαμε 200, κι είχα ωτίτιδα για τον επόμενο μήνα», κι αν αυτή η εμπειρία δεν σας αποθάρρυνε, τότε είστε μυημένος στην ευφορία της μοτοσικλέτας.
Είναι κάτι που δύσκολα το αλλάζεις, και για να το αλλάξεις, θα πρέπει οι συνθήκες να είναι ανυπόφορες. Ποιες συνθήκες; Συνήθως οι οικονομικές, καθώς μια μοτοσικλέτα συνήθως κοστίζει αρκετά σε αγορά και συντήρηση, ενώ καίει και αρκετά. Στις σημερινές οικονομικές συνθήκες ο ρομαντισμός είναι από πολλούς ανεπίτρεπτος και κατακριτέος. Έχεις ευθύνη να κόψεις τα έξοδα από παντού.
Έτσι, η μοτοσικλέτα φεύγει από τις ζωές πολλών αναβατών, για να αντικατασταθεί από κάποιο πρακτικό, και οικονομικό scooter. Όμως, όση πρακτικότητα κι όση οικονομία κι αν δώσεις στον άνθρωπο, το scooter είναι scooter. Δεν ενθουσιάζει, δεν παθιάζει. Αυτές οι μαγικές ιδιότητες ανήκουν στη μοτοσικλέτα.
MT-09: το σκεπτικό
Στόχος: μια μοτοσικλέτα με χαμηλή τιμή απόκτησης, και συντήρησης, που να μην καίει τα κέρατα της, και να ενθουσιάζει όσο περισσότερο μπορεί τον αναβάτη της. Στόχος: η αφύπνιση της χαλαρής τα τελευταία χρόνια Yamaha. Στόχος: Να ανεβάζει στροφές / παλμούς στην καρδιά όσων την βλέπουν, και την οδηγούν. Αποτέλεσμα: το MT-09. Το βίντεο με τίτλο «The dark side of Japan», ήτοι η σκοτεινή πλευρά της Ιαπωνίας, φαντάζομαι το είδατε, κι αν όχι, τότε κάντε τη χάρη στον εαυτό σας και αναζητήστε το στο Youtube. Σε αυτό ένας αναβάτης ντυμένος σε στιλ των ιαπωνικών συμμοριών bosozoku, οργώνει τους ιαπωνικούς αστικούς δρόμους, τη νύχτα. Όσο κι αν διαφωνούμε με ένα marketing που θέλει να πουλήσει underground κουλτούρα -δύσκολα πιάνεται σε εταιρικά γρανάζια η τελευταία, κι όταν την πλησιάσει η βιομηχανία, εκείνη μεταλλάσσεται και διαφοροποιείται-, το αποτέλεσμα είναι καλό.
Το αποτέλεσμα είναι πολύ καλό. Ας δούμε γιατί.
Α) Πρώτα από όλα, η οδήγηση. Η οδήγηση με όμικρον κεφαλαίο, και η απόλαυση της, πρώτα και πάνω από όλα. Η εμφάνιση; υποκειμενική. Η οδήγηση; όχι. Είτε το μηχανάκι θα είναι καλό, είτε θα είναι μέτριο, είτε θα είναι κακό. Το MT-09 είναι καλό. Είναι τόσο καλό που δεν χρειάζεται υποβολείς, δεν χρειάζεται βοήθειες, δεν χρειάζεται υποστήριξη. Αρκεί να το οδηγήσεις, τότε θα καταλάβεις. Μάλιστα δεν είναι καλό μόνο για τους λίγους «κανίβαλους» που θα το στύψουν. Είναι καλό -με το καλημέρα- για ΟΛΟΥΣ και για όλες. Το βίντεο, το marketing, το κράνος Raw της Shark, και τα περίεργα ρούχα έπονται. Ντύνουν μεν πετυχημένα το lifestyle που για τη Yamaha πηγαίνει χέρι-χέρι με τη μοτοσικλέτα, όμως στην κατάληξη έπονται. Η ουσία, η ερώτηση, και η απάντηση αφορούν στην οδήγηση. Κι εκεί η απάντηση είναι επιτέλους ενθουσιασμός!
Β) Το κόστος. Για τα 850 κυβικά εκατοστά του τρικύλινδρου κινητήρα, για τους 115 ανακοινώσιμους ίππους (που μεταφράζονται σε 107 στον τροχό από ότι είδαμε σε δυναμομετρήσεις του εξωτερικού), για κορυφαία ιαπωνική ποιότητα, για μεγάλη μοτοσικλέτα ρε παιδάκι μου, η Yamaha θα σε χρεώσει γύρω στα 8.000 ευρώ., 8.500-8.700 αν θέλεις ABS. Καινούργια έτσι; Δεν μιλάμε για μεταχειρισμένη! Η τιμή απόκτησης της εξαιρετικής νέας μοτοσικλέτας της ιαπωνικής εταιρείας είναι από μόνη της για κάποιους… όλα τα λεφτά. Πορεύεται μαζί με λίγες αντίστοιχες προτάσεις άλλων εταιρειών στο γενναίο νέο κόσμο του 2014, όμως προσφέρει τα περισσότερα χαμόγελα για τα ευρώ σας, τόσο λόγω κυβισμού όσο και ιπποδύναμης. Μιλάμε για 9,41 ευρώ για κάθε κυβικό εκατοστό, και για 69,56 ευρώ ανά ίππο. «A lot of cc and horsepower for your money.» Απλοϊκοί, αλλά διασκεδαστικοί μεν υπολογισμοί που… οκ, δεν λένε όλη την αλήθεια. Ευτυχώς, την υπόλοιπη αλήθεια τη λέει η οδήγηση, πιο πάνω, στο Α.
Είσαι bosozoku. Είναι για σένα.
Αν είσαι street racer (ή bosozoku αν ήσουν στην Ιαπωνία), το MT-09 είναι όσο πολεμικό θα ήθελες να είναι η μοτοσικλέτα σου. Η εμφάνιση είναι no-nonsense, απλή και σταράτη, γυμνή σιλουέτα, προβολέας, δυο ρόδες, αναρτήσεις, καθαρός τρικύλινδρος κινητήρας. Αυτά. Ανεβαίνει πάνω της ο racer που λέτε, και του έρχεται κουτί. Έλεγχο θέλεις, και έλεγχο παίρνεις. Η στάση οδήγησης θυμίζει BMXάκι. Ναι, εκείνα τα ποδηλατάκια με τα οποία οι πιτσιρικάδες κάνουν παπάδες –και όχι, δεν θα αναλύσουμε τη συγκεκριμένη πρόταση. Πιάνεις το όρθιο και φαρδύ τιμόνι, συνηθίζεις τη θέση των μαρσπιέ, ανοίγεις το γκάζι και στα πρώτα πέντε λεπτά παίρνεις την ίδια αίσθηση που θα σε συντροφεύσει μέχρι και το τέλος της βόλτας. Απόλυτος έλεγχος. Απόλυτος. Έλεγχος. Τόσο στην αίσθηση από τις αναρτήσεις -ενδοτικές, αλλά άριστες για γρήγορη οδήγηση σε ελληνικούς δρόμους-, και από το πλαίσιο, όσο και από τη γεωμετρία της μοτοσικλέτας, τη θέση οδήγησης, την απόδοση των φρένων και φυσικά τον κινητήρα. Η ολοκαίνουργια τρικύλινδρη καρδιά του MT-09 είναι η απόλυτη λύση μεταξύ 2 και 4 κυλίνδρων, αφού προσφέρει απλόχερα δύναμη σε όλη την κλίμακα στροφών, δεν κραδάρει, και είναι ελαφριά και compact σε διαστάσεις. Εδώ υπάρχει και το κερασάκι της πιο εύκολης σούζας πασών των κατηγοριών -εξαιρούνται τα πολεμικά supermoto.
Φτάνει ο racer σε ένα στενάκι, έχει πρώτη, πηγαίνει με 5, ανοίγει το γκάζι… σούζα. Χα. Βγαίνει σε ένα πιο μεγάλο δρόμο. Ανοίγει το γκάζι με δευτέρα, σούζα. Με τρίτη, τα ίδια. Χα και ξανά χα. Πολλή σούζα. Θέλεις να σπινάρεις; Αυτό σουζάρει, δεν σπινάρει! Τουλάχιστον όχι στο Β. Ποιο Β; Σας μπέρδεψα; Ανοίγω παρένθεση για τους χάρτες ανάφλεξης του MT-09.
Δυο χάρτες έχει η ζωή
Τρεις είπατε; Θα διαφωνήσω. Αυτό γιατί οι τρεις χάρτες ανάφλεξης που έχει ο αναβάτης στη διάθεση του, είναι στην ουσία… 2. Για μένα στάθηκε αδύνατο να βρω διαφορά μεταξύ A και Standard, οπότε σε αυτό το άρθρο, από εδώ και πέρα θα αναφερόμαστε στα 2 αυτά mode ως… Α. Απλουστεύω την κατάσταση, αλλά εμένα ίδια μου φαίνονται. Το δεύτερο mode είναι το B. Ας δούμε τα πεδία χρήσης των δύο αυτών χαρτών για τον racer.
Α) Το mode της άκρατης λύσσας -και του σπιναρίσματος. Ίδιοι ίπποι σε όλα τα mode, αναφέρει η Yamaha, αν όμως οδηγήσεις στο Β πρώτα, και μετά βάλεις το A, θα σκεφτείς «αποκλείεται, το Α έχει 20 άλογα περισσότερα». Τόσο πιο απότομη και χειμαρρώδης είναι η παροχή της δύναμης. Θέλετε να σπινάρετε τον πίσω τροχό; Ανοίξτε το γκάζι. Απλό ε; Στο Α ο αναβάτης εισπράττει ένα μοτέρ λυσσασμένο, που θέλει ανά πάσα στιγμή να επιταχύνει, και να φτύσει όσους ίππους διαθέτει στην άσφαλτο. Αν θέλετε σούζες ακριβείας, ηρεμία πνεύματος και γλυκιά απόδοση στο συνεχές κλείσε-άνοιξε το γκαζιού, και ομαλή ροή σε δρόμο με κλειστές στροφές, αφήστε το Α κατά μέρος. Εκεί, μιλάει το Β.
Β) Το mode της ήρεμης δύναμης. Αν το MT-09 είναι στο Β, θα δυσκολευτείτε πάρα πολύ να σπινάρετε, αντίθετα η μοτοσικλέτα βρίσκει μαγικά πρόσφυση παντού, σηκώνοντας παντού γλυκά τον μπροστινό τροχό, αν έτσι θέλετε. Με το Β, η οδήγηση σε πόλη ή σε επαρχιακό αποκτάει την πολυπόθητη ροή, αφού η μοτοσικλέτα δεν τινάζεται μπροστά σα να τη τσίμπησε αλογόμυγα, όποτε ανοίγετε από τέρμα κλειστό το γκάζι στις χαμηλές και μεσαίες στροφές. Ταυτόχρονα, στα ακροβατικά, και ειδικά στις σούζες, όταν η μοτοσικλέτα έρθει αρκετά ψηλά, κανείς δεν θέλει το γκάζι να είναι νευρικό. Β λοιπόν, και η μοτοσικλέτα αλλάζει πλήρως χαρακτήρα! Και οι δύο χάρτες όμως, κάπου χρησιμεύουν στον racer.
Δεν είσαι τσόγλανος. Θα σου αρέσει κι εσένα.
Ε, μη φεύγετε οι ήρεμοι, οι νομοταγείς. Καθίστε, γιατί έχει ενδιαφέρον και για εσάς η ιστορία. Μας συγχωρείτε για τον κανιβαλισμό μέχρι αυτό το σημείο της δοκιμής, αλλά ξέρετε τώρα, η σκοτεινή πλευρά μας, μαζί με εκείνη της Ιαπωνίας, μπλα μπλα… τέλος πάντων. Πάμε να δούμε τους δύο λόγους για τους οποίους το MT-09 είναι απίθανο και για ένα νορμάλ αναβάτη.
1) Είναι πρακτικό, στο μέτρο του δυνατού όσον αφορά μια μοτοσικλέτα. Οκ, δεν έχει αποθηκευτικούς χώρους, όμως θα κουβαλήσει με άνεση 2 άτομα, θα κάψει λίγο για τα κυβικά του (6 ή και λιγότερα λίτρα στα 100χλμ.), είναι χαμηλό, ελαφρύ και εύκολο, ενώ η τιμή αγοράς του είναι αχτύπητη. Όπως αναφέραμε και πιο πάνω, τα ευρώ που απαιτούνται για την αγορά του MT-09, μέχρι χτες ταίριαζαν μόνο σε μεταχειρισμένη fun μοτοσικλέτα, όχι σε καινούργια. Παράλληλα, η αίσθηση του απόλυτου ελέγχου περνάει ακόμα και στον αρχάριο αναβάτη, καθώς τον γεμίζει με σιγουριά σε κάθε βόλτα, τον πιάνει από το χέρι και του γνωρίζει τον κόσμο της μεγάλης μοτοσικλέτας με απόλυτη ασφάλεια, ως ο καλύτερος δάσκαλος. Τέλος, τα όργανα παρέχουν μεγάλη πληροφόρηση, τα φώτα είναι άριστα, και γενικά τίποτα δεν χαλάει την καλή και ομοιογενή εικόνα του συνόλου.
2) Είναι ξεχωριστό, και παίρνει τη μορφή που εσείς θα του δώσετε. Αυτό γιατί το MT-09 έρχεται σε πολλούς χρωματικούς συνδυασμούς, σε έκδοση με ή χωρίς ABS, και η Yamaha παρέχει για αυτό μια εκτενέστατη σειρά αξεσουάρ για να το φέρετε στα μέτρα σας και να το κάνετε μοναδικό. Θέλετε επιδόσεις;
Έχουμε και Akrapovic… τρίκαννη, και μανιτάρια προστατευτικά, και μαρσπιέ της Gilles, άλλες μανέτες, κ.α. Θέλετε άνεση και βόλτα; Tank bags, πλαϊνές μαλακές βαλίτσες, και top case θα σας βοηθήσουν να κουβαλήσετε τα πάντα, ενώ υπάρχει και σέλα για ακόμα μεγαλύτερη άνεση, βάση για GPS, θερμαινόμενα γκριπ, κι ένα σωρό ακόμα. Και που να αρχίσουμε να σας λέμε για τα αξεσουάρ άλλων κατασκευαστών για το MT-09, αξεσουάρ που ήδη έχουν αρχίσει να γεμίζουν την αγορά.
Κάποια μικρά παράπονα
Δεν έχει μονόδρομο συμπλέκτη, και στα απότομα κατεβάσματα είναι σχεδόν αδύνατο να γλιστρήσεις γλυκά τον πίσω τροχό, αν δεν χρησιμοποιήσεις και πίσω φρένο. Σε κάποιους χρωματισμούς το ανάποδο πιρούνι δεν είναι χρυσό, αλλά στο χρώμα του μετάλλου. Θα το θέλαμε χρυσό σε όλους τους χρωματισμούς, ώστε να… δείχνει ανάποδο και όχι συμβατικό. Και θα θέλαμε να μπορείς να επιλέξεις το χάρτη ανάφλεξης που προτιμάς, και να εκείνος αποθηκεύεται στη μνήμη της μοτοσικλέτας στην επόμενη βόλτα -τώρα ξεκινάς πάντα στο Standard.
Συμπέρασμα:
Ενθουσιασμός!
Κοστίζει όσο ένα premium scooter, όμως είναι μοτοσικλέτα. Το MT-09 είναι μια μοτοσικλέτα ορόσημο, τόσο για τη Yamaha, όσο και για το χώρο της μοτοσικλέτας, αφού καταφέρνει να φέρει ξανά στο προσκήνιο τον ενθουσιασμό της οδήγησης μεγάλης μοτοσικλέτας, με κόστος που συμβαδίζει με τις σημερινές συνθήκες. Μπορεί με την ίδια επιτυχία να προσελκύσει νέους αναβάτες που ψάχνουν μια πρώτη, μια καθημερινή, ξεχωριστή μοτοσικλέτα, όσο και να επαναφέρει στο δρόμο της μοτοσικλέτας, αναβάτες που είχαν… αλλαξοπιστήσει για χάρη ενός scooter. Ανόθευτη οδηγική απόλαυση, μοναδική εμπειρία, στη σωστή τιμή. Αυτό είναι το MT-09. Σημειώστε πως σύντομα αναμένουμε και την πιο extreme έκδοση MT-09 Street Rally.
Κινητήρας
|
3Κ, 4T, Υ/Ψ,
12β, 2ΕΕ
|
Κυβισμός
(κ.εκ.)
|
847
|
Διάμετρος
x
Διαδρομή (χλστ.)
|
78x59,1
|
Συμπίεση
(:1)
|
11,5
|
Ισχύς
(ίπποι/σ.αλ.)
|
115/10.000
|
Ροπή
(kgm/σ.α.λ.)
|
8,9/8.500
|
Τροφοδοσία
|
Ψεκασμός,
3 χάρτες
(Standard, A, B), ride by wire
|
Χωρητ.
Ρεζερβουάρ / ρεζέρβας (λίτρα)
|
14/Δ.Α.
|
Κατανάλωση
(λίτρα/100χλμ.)
|
6
|
Βάρος (kg,
κενό)
|
188/191 ABS
|
Τελική
Ταχύτητα (χλμ./ώρα)
|
224
|
Πλαίσιο-Αναρτήσεις-Φρένα
|
|
Τύπος
|
Δυο δοκών,
αλουμινίου
|
Αναρτήσεις
Ε
|
USD,
Sachs
41 χλστ., ΑΕ, ΠΕ
|
Διαδρομή
(χλστ.)
|
137
|
Αναρτήσεις
Π
|
Αμορτισέρ,
αλουμινένιο ψαλίδι, ΑΕ, ΠΕ
|
Διαδρομή
|
130
|
Φρένα Ε
(χλστ.)
|
2Δ, 298χλστ.,
ακτινικές monocoque
δαγκάνες 4Ε
|
Φρένα Π
(χλστ.)
|
Δ, 245 χλστ.,
δαγκάνα 1Ε
|
Τροχοί-Ελαστικά
|
|
Ελαστικό Ε
|
Continental
ContiSport 120/70-17
|
Ελαστικό Π
|
Continental
ContiSport 180/55-17
|
Διαστάσεις
|
|
Μήκος (χλστ.)
|
2.075
|
Πλάτος
(χλστ.)
|
815
|
Ύψος σέλας
(χλστ.)
|
815
|
Μεταξόνιο
(χλστ.)
|
1.440
|
Εξοπλισμός
|
|
ABS
|
_
|
Μίζα
|
Y
|
Μανιβέλα
|
_
|
Στροφόμετρο
|
Y
|
Κοντέρ
|
Y
|
Ένδειξη
θερμοκρασίας
|
Y
|
Ένδειξη
βενζίνης
|
Υ
|
Μερικός
χιλιομετρητής
|
Y
|