Η Ducati παρουσίασε σήμερα τον πρώτο κινητήρα της με μεταβλητό χρονισμό εκκεντροφόρων, τόσο εισαγωγής, όσο και εξαγωγής. Ο επαναστατικός κινητήρας ονομάζεται Ducati Testastretta DVT -Desmodromic Variable Timing.
O Ducati Testastretta DVT είναι ο πρώτος στον κόσμο με μεταβλητό χρονισμό εκκεντροφόρων τόσο εισαγωγής όσο και εξαγωγής, δείχνοντας το δρόμο για μια νέα γενιά κινητήρων, σύμφωνα με τη Ducati.
Στο δελτίο τύπου της η εταιρεία δεν αναφέρει τη μοτοσικλέτα στην οποία θα τοποθετηθεί ο νέος κινητήρας, αλλά όλα δείχνουν σε μια νέα έκδοση του Multistrada 1200.
Το σύστημα μεταβλητού χρονισμού είναι ικανό να ρυθμίζει συνεχώς το χρονισμό των βαλβίδων, ενεργώντας ανεξάρτητα τόσο στους εκκεντροφόρους εισαγωγής, όσο και εξαγωγής. Το σύστημα βελτιστοποιεί την απόδοση του κινητήρα σε όλη την κλίμακα των στροφών, και σε όλες τις συνθήκες λειτουργίας, ώστε να εγγυάται την μέγιστη ιπποδύναμη, γλυκιά απόδοση, μεγάλη ροπή στις χαμηλές στροφές, και μειωμένη κατανάλωση καυσίμου. Περνώντας τις προδιαγραφές Euro4, το DVT θέτει νέα στάνταρ στο συνδυασμό δύναμης, απόδοσης, και χρηστικότητας, όσον αφορά στους κινητήρες μοτοσικλετών.
Ας δούμε εν τάχει τα κύρια χαρακτηριστικά του νέου κινητήρα Ducati Testastretta DVT.
Ολοκαίνουργιο σύστημα DVT (Desmodromic Variable Timing).
Διάμετρος x Διαδρομή (χλστ.): 106 x 67,9
Χωρητικότητα κινητήρα (κ.εκ.): 1198
Μέγιστη ιπποδύναμη (Hp/σαλ.): 160/9.500
Μέγιστη ροπή (Kgm/σαλ.): 13,9/7.500
Δεσμοδρομικό σύστημα
Σύστημα διπλού σπινθήρα (Dual Spark)
Αισθητήρας για την αυτανάφλεξη
Euro4 προδιαγραφών
Το σύστημα μεταβλητού χρονισμού εκκεντροφόρων της Ducati μεταβάλλει τα χαρακτηριστικά του κινητήρα, ανάλογα με τις στροφές του, ώστε εκείνα να έχουν την ιδανική απόδοση για μια πλειάδα συνθηκών. Ένα μοναδικό χαρακτηριστικό του DVT είναι το γεγονός πως το overlap των βαλβίδων (ποσοστό επικάλυψης, όταν οι βαλβίδες εισαγωγής και εξαγωγής είναι ανοικτές την ίδια στιγμή) δεν θα είναι φιξ, αλλά μεταβλητό -μικρό στις χαμηλές, μεγαλύτερο στις υψηλές! Το DVT διαθέτει ένα ρυθμιστή χρονισμού, στην άκρη του κάθε εκκεντροφόρου κάθε κεφαλής. Ένα μέρος του συστήματος DVT βρίσκεται στο εξωτερικό μέρος του κινητήρα, συνδεδεμένο άκαμπτα με την καδένα χρονισμού των εκκεντροφόρων, και ένας άλλο βρίσκεται στο εσωτερικό, ενωμένο με τους εκκεντροφόρους, έχοντας τη δυνατότητα να περιστρέφεται ανεξάρτητα, μέσα στο περίβλημα του. Αυτή η περιστροφή του εσωτερικού μηχανισμού, ελέγχεται με μεγάλη ακρίβεια, με την αυξομείωση της πίεσης του λαδιού, σε θαλάμους του μηχανισμού. Η πίεση του λαδιού ρυθμίζεται με βαλβίδες, και ο χρονισμός του κάθε εκκεντροφόρου ελέγχεται δυναμικά από ένα αισθητήρα που βρίσκεται στα καπάκια των εκκεντροφόρων.
Η Ducati αναφέρει πως το σύστημα Desmo δίνει ένα μεγάλο πλεονέκτημα στο σύστημα DVT, έναντι των παραδοσιακών συστημάτων μεταβλητού χρονισμού, όπου οι βαλβίδες ανοιγοκλείνουν με ελατήρια. Η κίνηση των βαλβίδων με Desmo στις χαμηλές στροφές χρειάζεται λιγότερη δύναμη, καθώς δεν απαιτείται η συμπίεση των -απόντων εδώ- ελατηρίων. Το γεγονός αυτό επέτρεψε έτσι στη Ducati να μειώσει το μέγεθος των γραναζιών κίνησης των εκκεντροφόρων, με προφανή οφέλη στη μείωση του βάρους, και στις compact διαστάσεις του κινητήρα.
Ο νέος κινητήρας παράγει μεγάλη ιπποδύναμη(σημειώστε πως το προηγούμενο Multistrada 1200 είχε 10 άλογα μικρότερη ονομαστική δύναμη, στους 150Hp), και εξαιρετική ροπή (σχεδόν 14 κιλά). Για να πάρετε μια γεύση της λειτουργίας του DVT, στις ιδιαίτερα χαμηλές 3.500 στροφές παράγει 8,2Kgm, ενώ παραμένει σταθερά πάνω από 10,2Kgm μεταξύ 5.750σαλ.-9.500σαλ.! Ταυτόχρονα, παρά την αυξημένη ιπποδύναμη, το DVT έχει θετικό αντίκτυπο και στην κατανάλωση καυσίμου, η οποία σύμφωνα με τη Ducati παρουσιάζεται μειωμένη κατά... 8%, σε σχέση με τον προηγούμενο κινητήρα, χωρίς DVT!
Η Ducati έχει αλλάξει θέση στα μπεκ του ψεκασμού, ώστε να ψεκάζουν κατευθείαν στο πίσω μέρος των ζεστών (δεν λες τίποτα) βαλβίδων εισαγωγής, αντί για τα πιο ψυχρά τοιχώματα του αυλού εισαγωγής. Αποτέλεσμα; Αυξημένη εξάτμιση του μείγματος, που βελτιώνει την αποδοτικότητα της καύσης, και συντελεί σε μια πιο γλυκιά απόδοση.
Ο Testastretta DVT είναι εξοπλισμένος με σύστημα διπλού σπινθήρα που χρησιμοποιεί δύο μπουζί για κάθε κύλινδρο, παρέχοντας ένα μέτωπο διπλής φλόγας, που εξασφαλίζει την πλήρη καύση μέσα σε ένα πολύ μικρό χρονικό διάστημα. Κάθε μπουζί ελέγχεται ανεξάρτητα, για να βελτιστοποιεί την αποδοτικότητα σε όλο το φάσμα στροφών, και σε όλες τις συνθήκες.
Ο αισθητήρας της αυτανάφλεξης (τα λεγόμενα “πιράκια”), εξασφαλίζει ασφαλή λειτουργία κινητήρα, ακόμα και με χρήση βενζίνης χαμηλών οκτανίων, ή σε συνθήκες που επηρεάζουν την απόδοση της καύσης, όπως π.χ. σε μεγάλο υψόμετρο. Για να επιτύχει πιο γλυκιά απόδοση κινητήρα, η Ducati χρησιμοποιεί ένα δευτερεύον σύστημα παροχής (εμπλουτισμού) αέρα, όπως αυτά που χρησιμοποιούνται σε κινητήρες υπέρ-υψηλών επιδόσεων. Το σύστημα αυτό βελτιστοποιεί την καύση, ολοκληρώνοντας την καύση των άκαυτων υδρογονανθράκων, μειώνοντας έτσι τους ρύπους.
Χάρη σε όλα τα παραπάνω χαρακτηριστικά, ο νέος κινητήρας της Ducati, Testastretta DVT θέτει νέα στάνταρ για τους δικύλινδρους κινητήρες της εταιρείας (και όχι μόνο), ενώ εισάγει νέες επαναστατικές παραμέτρους, επιτυγχάνοντας την καλύτερη δυνατή ισορροπία μεταξύ μέγιστης ιπποδύναμης, ομαλής και γλυκιάς απόδοσης, μεγάλης ροπής στις χαμηλές στροφές, χαμηλής κατανάλωσης καυσίμου, και μειωμένων εκπομπών ρύπων. Πρόκειται με λίγα λόγια, για τον πιο προηγμένο τεχνολογικά δεσμοδρομικό V2 κινητήρα του πλανήτη!
Τέλος, το DVT δεν επηρεάζει το προγραμματισμένο service των βαλβίδων (το αντίθετο φαίνεται πως συμβαίνει), καθώς εκείνες χρειάζονται έλεγχο / ρύθμιση μόνο κάθε 30.000 χιλιόμετρα (σημειώστε πως το προηγούμενο Mulstrada 1200 χρειαζόταν service κάθε 24.000χλμ.)!