Γεωμετρία μοτοσυκλέτας: Μεταξόνιο, ίχνος και γωνία κάστερ
-Η γεωμετρία ορίζεται από το μεταξόνιο, το ίχνος και τη γωνία κάστερ.
-«Γρήγορη», «αργή» γεωμετρία και το ψάξιμο της χρυσής τομής.
-Το ίχνος επηρεάζει τη ροπή επαναφοράς του τροχού.
-Tα 3 αυτά στοιχεία δίνουν μια εικόνα, αλλά πολλά ακόμα παίζουν ρόλο.
Η γεωμετρία ορίζεται από το μεταξόνιο, το ίχνος και τη γωνία κάστερ
Η γεωμετρία μιας μοτοσυκλέτας μπορεί να μας δώσει κάποια βασικά στοιχεία επί χάρτου για το πώς αυτή θα συμπεριφέρεται σε διάφορα σημεία. Θα είναι για παράδειγμα πιο στριφτερή ή πιο σταθερή στην ευθεία; Ουσιαστικά τα 3 βασικά στοιχεία που θέλουμε για να ορίσουμε τη γεωμετρία μιας μοτοσυκλέτας είναι το μεταξόνιο, το ίχνος και η γωνία κάστερ. Το πρώτο μέγεθος, το μεταξόνιο ή Wheelbase στα αγγλικά είναι η απόσταση μεταξύ του κέντρου των δύο τροχών και μετριέται σε χιλιοστά. Τα επόμενα δύο μεγέθη, δηλαδή το ίχνος (Trail) και η γωνία κάστερ (Rake) έχουν να κάνουν μόνο με τον μπροστινό τροχό. Το ίχνος είναι η απόσταση μεταξύ του σημείου που ο μπροστινός τροχός ακουμπάει στο έδαφος και του σημείου όπου η νοητή ευθεία που συνεχίζει από το τέλος του πιρουνιού τέμνει το έδαφος και είναι επίσης μετρήσιμο σε χιλιοστά. Τέλος, η γωνία κάστερ μετριέται σε μοίρες. Παίρνουμε την ίδια κατακόρυφη γραμμή που χρησιμοποιήσαμε για το ίχνος (εκεί όπου ο τροχός ακουμπάει στο έδαφος) και μετράμε τις μοίρες της γωνίας που δημιουργείται μέχρι το λαιμό της μοτοσυκλέτας. Γίνεται κατανοητό λοιπόν, ότι μια μεγάλη γωνία κάστερ δίνει μεγάλο ίχνος και το αντίστροφο. Πώς όμως μπορούμε να αξιοποιήσουμε αυτά τα νούμερα;
«Γρήγορη», «αργή» γεωμετρία και το ψάξιμο της χρυσής τομής
Οι μοτοσυκλέτες μπορούν να χωριστούν πολύ χοντρικά σε δύο κατηγορίες. Αυτές που έχουν «γρήγορη» και αυτές που έχουν «αργή» γεωμετρία. Ιδανικά μια μοτοσυκλέτα πρέπει να είναι και σταθερή και ευέλικτη. Εκ των πραγμάτων αυτά τα δύο έρχονται σε αντίθεση και έτσι κατά τη σχεδίαση μιας μοτοσυκλέτας ο κάθε κατασκευαστής δίνει βάρος σε μια από τις δύο ιδιότητες, ανάλογα με το τι θέλει να πετύχει με αυτή τη μοτοσυκλέτα. Ένα μεγάλο μεταξόνιο, σε συνδυασμό με μεγάλο ίχνος και γωνία κάστερ (άρα μεγαλύτερη απόσταση του μπροστινού τροχού από το σώμα της μοτοσυκλέτας) μας δίνουν μια μοτοσυκλέτα που είναι σταθερότερη, αλλά πιο αργή στο στρίψιμο και λιγότερο «μανιτζέβελη». Εξού και ο όρος «αργή γεωμετρία». Τα αντίθετα νούμερα (μικρό μεταξόνιο και ο τροχός κοντά στο σώμα), μας δίνουν μια μοτοσυκλέτα που είναι πιο ασταθής, αλλά είναι πολύ πιο ευέλικτη στις στροφές και στις αλλαγές κατευθύνσεων. Οι κατασκευαστές λοιπόν ψάχνουν πάντα τη χρυσή τομή μεταξύ ακαμψίας και ευελιξίας για τις ανάγκες κάθε μοτοσυκλέτας.
Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »
Σχολίασέ το, στη σελίδα μας στο Facebook »
Το ίχνος επηρεάζει τη ροπή επαναφοράς του τροχού
Πώς όμως επιτυγχάνεται αυτή η έξτρα σταθερότητα μέσω του μεγάλου ίχνους; Κάθε φορά που ο μπροστινός τροχός βγαίνει από την ευθεία της κίνησης της μοτοσυκλέτας (όταν για παράδειγμα το τιμόνι κινείται έστω και ανεπαίσθητα), μια αντίρροπη δύναμη τείνει να τον φέρει και πάλι στην ευθεία – η λεγόμενη ροπή επαναφοράς. Όσο μεγαλύτερο είναι το ίχνος και η γωνία κάστερ, τόσο μεγαλύτερη είναι αυτή η αντίρροπη δύναμη που προσπαθεί να κρατήσει τη μοτοσυκλέτα στην ευθεία, κάνοντάς την πιο σταθερή. Υπάρχει φυσικά ένα όριο, καθώς ένα πολύ μεγάλο ίχνος θα κάνει τη μοτοσυκλέτα σταθερότατη αλλά δεν θα μπορεί να οδηγηθεί στις στροφές. Πάρτε τις μοτοσυκλέτες που είναι ειδικά σχεδιασμένες για Dragster ως παράδειγμα. Έχουν μεγάλα μεταξόνια και μεγάλο ίχνος για να πετύχουν την την απαραίτητη σταθερότητα στην ευθεία και εφόσον δεν χρειάζεται να στρίψουν είναι πιο ελεύθερες να «καταχραστούν» το μέγεθος του ίχνους. Ένα ακόμα παράδειγμα είναι τα μακριά πιρούνια των Custom μοτοσυκλετών, που οδήγησαν στο – αληθές ως ένα βαθμό – συμπέρασμα ότι οι Harley δεν στρίβουν.
Tα 3 αυτά στοιχεία δίνουν μια εικόνα, αλλά πολλά ακόμα παίζουν ρόλο
Μεταξόνιο, ίχνος και γωνία κάστερ λοιπόν. Μπορούν να μας δώσουν απευθείας, κοιτώντας ένα προσπέκτους, μια εικόνα για το πώς θα είναι η μοτοσυκλέτα οδηγικά. Ας πάρουμε για παράδειγμα δύο μοτοσυκλέτες της ίδιας εταιρείας. Η Goldwing της Honda έχει ίχνος 109mm και γωνία κάστερ 30,5°. Αντίθετα, η CBR 1000RR-R Fireblade έχει ίχνος 100,8mm και γωνία κάστερ 23°, αριθμοί σημαντικά μικρότεροι από τον Touring γίγαντα της ίδιας εταιρείας. Όμως δεν είναι μόνο αυτά τα 3 στοιχεία που παίζουν ρόλο. Η κατανομή του βάρους στον οριζόντιο άξονα, το πόσο ψηλά βρίσκεται το κέντρο βάρους, οι αναρτήσεις, τα ελαστικά και το μέγεθος των τροχών είναι μερικά ακόμα από τα πράγματα που επηρεάζουν την «οδηγική αίσθηση» της μοτοσυκλέτας. Παρά ταύτα η βασική γεωμετρία της μπορεί να μας δώσει μια πολύ καλή εικόνα για το τι θα αντιμετωπίσουμε.