LIVE: κίνηση στους δρόμους
Γιατί το Νέο κιβώτιο της Yamaha θα αυξήσει και άλλο την ζήτηση αυτόματων μοτοσυκλετών
7 Φωτογραφίες »

Γιατί το Νέο κιβώτιο της Yamaha θα αυξήσει και άλλο την ζήτηση αυτόματων μοτοσυκλετών

- Δύο προγράμματα αυτόματης αλλαγής, D και D+.
- Διακόπτης στο χέρι για τις χειροκίνητες αλλαγές, με απουσία συμπλέκτη και λεβιέ.
- Ένα δέκατο του δευτερολέπτου χρειάζεται για την αλλαγή.
- Ζυγίζει μόλις 2,8 κιλά και δεν σε «κόβει» ποτέ.

YAMAHA: ΧΜΑΧ με δώρο 200 ευρώ Αξεσουάρ

Δύο προγράμματα αυτόματης αλλαγής, D και D+

Τα αυτόματα κιβώτια δεν είναι κάτι το εντελώς νέο στον κόσμο του δίκυκλου. Εδώ και χρόνια τα Scooter αξιοποιούν τεχνολογία αυτόματης αλλαγής ταχυτήτων, ενώ τα τελευταία χρόνια αυτό έχει αρχίσει να «πιάνει» και στις μοτοσυκλέτες, με τους κατασκευαστές να παρουσιάζουν τις δικές τους ιδέες και λύσεις στο συγκεκριμένο κομμάτι. Αυτό έκανε και η Yamaha, η οποία μας παρουσίασε πρόσφατα στη Βαρκελώνη το Y-AMT, δηλαδή το Yamaha Automated Manual Transmission. Σε αυτό, ο αναβάτης έχει (στην αυτόματη λειτουργία) την επιλογή ανάμεσα σε δύο διαφορετικούς τρόπους αυτόματης αλλαγής ταχυτήτων. Στην λειτουργία D, η μονάδα ελέγχου αλλάζει πιο γρήγορα τις ταχύτητες, χωρίς να αφήνει το μοτέρ να ανεβάζει πολύ τις στροφές, και στοχεύει στην οικονομία καυσίμου, ιδανικό δηλαδή mode για την πόλη. Από την άλλη, στο D+ οι στροφές ανεβαίνουν και η οδήγηση έχει πιο «σπορ» χαρακτήρα, όμως οι αλλαγές συνεχίζουν να γίνονται αυτόματα.

Διακόπτης στο χέρι για τις χειροκίνητες αλλαγές, με απουσία συμπλέκτη και λεβιέ

Βεβαίως, όσο «σπορ» και να είναι οι αλλαγές στο D+, τίποτα δεν μπορεί να συγκριθεί με την αλλαγή των ταχυτήτων που κάνει ο ίδιος ο αναβάτης, τουλάχιστον όταν μιλάμε για τις στιγμές που θες να πιέσεις λίγο παραπάνω τη μοτοσυκλέτα, σε μια πιο απαιτητική διαδρομή. Έτσι, με το πάτημα ενός κουμπιού στο δεξί μέρος του  τιμονιού (Mode), μπορείς να περάσεις από την αυτόματη αλλαγή στη χειροκίνητη. Τώρα ο έλεγχος περνάει πλήρως στα χέρια σου, χωρίς όμως να έχεις ούτε μανέτα συμπλέκτη, ούτε λεβιέ ταχυτήτων. Οι αλλαγές γίνονται μέσω ενός see-saw (τραμπάλα) μοχλού στο αριστερό χέρι, με τις ενδείξεις + και – να ανεβοκατεβάζουν τις ταχύτητες. Μάλιστα, για μεγαλύτερη ευκολία, ο διακόπτης + μπορεί να «σπρωχτεί» και προς την αντίθεση κατεύθυνση ώστε να κατεβάσει ταχύτητα, επιτρέποντας στον αναβάτη να χρησιμοποιεί μόνο τον δείκτη του για τις αλλαγές!

Ένα δέκατο του δευτερολέπτου χρειάζεται για την αλλαγή

Η όλη ιδέα πίσω από τέτοια συστήματα αλλαγής ταχυτήτων είναι να μπορούν αυτές να γίνονται πολύ πιο γρήγορα από ότι με τον «παραδοσιακό» τρόπο και να επικεντρώνεται ο αναβάτης στην «fun» πλευρά της οδήγησης. Το νέο σύστημα λοιπόν της Yamaha επιτρέπει την αλλαγή ταχύτητας σε μόλις ένα δέκατο του δευτερολέπτου (!), όμως δεν είναι καν αυτό το πιο σημαντικό. Το νέο στοιχείο ουσιαστικά έχει να κάνει με την ευκολία κινήσεων που σου δίνει αυτό το σύστημα όταν αρχίζεις να κινείσαι πιο γρήγορα. Το αριστερό πόδι είναι πλέον ελεύθερο να συμμετέχει περισσότερο στην κίνηση και την τοποθέτηση του σώματος πάνω στη μοτοσυκλέτα, ενώ και η μικρότερη διαδικασία σκέψης (όσο αμελητέο και αν ακούγεται αυτό) που απαιτείται για να πατήσεις απλά έναν μοχλό από το να συγχρονίσεις χέρι και πόδι με δύο ξεχωριστούς μοχλούς σου δίνει τη δυνατότητα να «έχεις το μυαλό σου μόνο στο δρόμο» και πουθενά δεν είναι περισσότερο εμφανές αυτό από ότι στις συνεχόμενες εναλλαγές κατευθύνσεων στους φιδίσιους, ορεινούς δρόμους που καλεστήκαμε να αντιμετωπίσουμε στα περίχωρα της Βαρκελώνης.

Ζυγίζει μόλις 2,8 κιλά και δεν σε «κόβει» ποτέ

Οι μηχανικοί της Yamaha κατάφεραν να κρατήσουν το βάρος αυτού του νέου συστήματος σε χαμηλά επίπεδα, καθώς προσθέτει μόλις 2,8 κιλά στη μοτοσυκλέτα, μια σημαντική διαφορά από τα πιο «βαριά» συστήματα που μπορεί να βρίσκουμε σε μοτοσυκλέτες του ανταγωνισμού. Αυτό δείχνει κιόλας ότι η συγκεκριμένη τεχνολογία προχωράει και πλέον μπορεί να εξοπλίσει και μοτοσυκλέτες επιδόσεων, χωρίς να μπαίνει ξαφνικά ένα έξτρα βάρος σε κάποιο σημείο της μοτοσυκλέτας που – παρά τον επισταμένο έλεγχο που γίνεται – μπορεί να χαλάει και σε ένα βαθμό το κέντρο βάρους. Πολύ σημαντικό επίσης είναι το γεγονός ότι όταν επιλέγεις μέσω του Mode τις manual αλλαγές σχέσεων τότε έχεις πραγματικά την κατάσταση στα χέρια σου – χωρίς να είναι απλά ένα σχήμα λόγου για φθηνό εντυπωσιασμό. Αυτό γίνεται περισσότερο εμφανές στα κατεβάσματα, όπου ενώ άλλα συστήματα θα επέμβουν για να κατεβάσουν σχέση ακόμα και στην manual λειτουργία, το Y-AMT θα σε αφήσει για παράδειγμα να πηγαίνεις με 6η και 40 χλμ./ώρα στο κοντέρ, αν αυτό είναι που επιθυμείς. Έξτρα λεπτομέρεια ότι με το διακόπτη ανοιχτό και την πρώτη σχέση επιλεγμένη, μπορείς να μετακινήσεις το ΜΤ09 σαν να έχει νεκρά, ενώ μόλις κλείσει ο διακόπτης μπλοκάρει ο πίσω τροχός, χρησιμεύοντας ως χειρόφρενο.
Ο αγώνας για την τελειοποίηση συστημάτων που «πηδάνε» από την αυτόματη στη χειροκίνητη αλλαγή για να δίνουν πάντα στον αναβάτη αυτό που θέλει έχουν ξεκινήσει, με τη Yamaha να έχει κάνει ένα πολύ σημαντικό βήμα. Μάλιστα, δεδομένης της θετικής ανταπόκρισης και του μεγάλου ενδιαφέροντος που έχει δημιουργηθεί γύρω από αυτά, φαίνεται ότι η αγορά τα ζητάει και – με τις εταιρείες να ανταποκρίνονται με υψηλής ποιότητας λύσεις όπως το Y-AMT – το μόνο σίγουρο είναι ότι η ζήτηση θα αυξηθεί περισσότερο στο εγγύς μέλλον.