Η πρώτη μοτοσυκλέτα που δεν πέφτει με τίποτα θα είναι της Honda;
|
Επικίνδυνες για τους αναβάτες οι διαδοχικές στροφές
Ανιχνεύει, αποφασίζει, ενεργεί για λιγότερη ή περισσότερη κλίση
Ακόμα πιο χρήσιμο σε επιτόπιους ελιγμούς με χαμηλή ταχύτητα
Συνεργασία με IMU και E-Clutch για μεγαλύτερη αίσθηση ασφάλειας
Επικίνδυνες για τους αναβάτες οι διαδοχικές στροφές
Η Honda υπέβαλε πρόσφατα πατέντα που υποδηλώνει την ανάπτυξη ενός συστήματος αποτροπής πτώσης για μοτοσυκλέτες. Σύμφωνα με την τεχνική περιγραφή, το σύστημα αυτό στοχεύει στην αντιμετώπιση του προβλήματος που προκύπτει κατά τη διαδοχική εκτέλεση στροφών σε διαφορετικές κατευθύνσεις, όπου ο αναβάτης μπορεί να αισθανθεί δυσφορία (discomfort) λόγω της σταθεροποίησης της στάσης της μοτοσυκλέτας. Δεν βλέπουμε ακριβώς πού μπορεί να έγκειται η δυσφορία, παρόλα αυτά μπορούμε να σκεφτούμε πολλές περιπτώσεις όπου σε διαδοχικές και διαφορετικής κλίσης στροφές επηρεαζόμαστε από την πίεση που εφαρμόσαμε στο τιμόνι στην πρώτη στροφή και την εφαρμόζουμε και στην επόμενη, ενώ χρειαζόταν λιγότερη ή περισσότερη. Έτσι ή δεν στρίβουμε αρκετά γρήγορα ή στρίβουμε με περισσότερο κίνδυνο. Η Honda θέλει να το διορθώσει αυτό και εμείς δεν θα πούμε όχι.
Ανιχνεύει, αποφασίζει, ενεργεί για λιγότερη ή περισσότερη κλίση
Το υπό πρόταση σύστημα περιλαμβάνει τρία σημεία:
• Αισθητήρα, που ανιχνεύει τη γωνιακή ταχύτητα κύλισης του οχήματος
• Κεντρική μονάδα ελέγχου, που υπολογίζει τη σωστή ροπή διεύθυνσης του τιμονιού βάσει ταχύτητας και κλίσης του οχήματος
• Μοτέρ, που εφαρμόζει είτε περισσότερη πίεση στο τιμόνι για έξτρα κλίση είτε αντίρροπη πίεση, αν η μονάδα αποφασίσει ότι υπάρχει κίνδυνος ατυχήματος
Με άλλα λόγια, φτάνεις σε μια στροφή και εφαρμόζεις πίεση στο τιμόνι για να γύρεις και να στρίψεις. Αν δεν πήρες όση κλίση έπρεπε, το σύστημα εφαρμόζει έξτρα πίεση για να ενισχύσει τη δική σου και να γύρεις περισσότερο. Αν το παράκανες με την πίεση και έχεις γύρει περισσότερο, το σύστημα εφαρμόζει πίεση αντίθετη με τη δική σου, για να σε «σηκώσει» περισσότερο.
Ακόμα πιο χρήσιμο σε επιτόπιους ελιγμούς με χαμηλή ταχύτητα
Αν και η ανάγκη για ηλεκτρική υποβοήθηση διεύθυνσης στις μοτοσυκλέτες μπορεί να μην είναι προφανής, μιας που από μια μικρή ταχύτητα κίνησης και εξής η Φυσική φροντίζει να σε κρατάει ασφαλή όταν οδηγείς (κι εσύ πρέπει απλά να την αφήσεις να κάνει τη «δουλειά» της), το σύστημα αυτό φαίνεται να στοχεύει κυρίως στην αποτροπή πτώσεων σε χαμηλές ταχύτητες. Όταν ανιχνεύεται υπερβολική γωνιακή ταχύτητα κύλισης ή γωνία κλίσης που θα μπορούσε να οδηγήσει σε πτώση κατά τη διάρκεια, για παράδειγμα, ενός επιτόπιου ελιγμού, το σύστημα εφαρμόζει κατάλληλη ροπή, ώστε το δίτροχο να διατηρήσει την ισορροπία του.
Συνεργασία με IMU και E-Clutch για μεγαλύτερη αίσθηση ασφάλειας
Η ανάπτυξη αυτού του συστήματος από τη Honda υποδηλώνει τη δέσμευση της εταιρείας στην ενίσχυση της ασφάλειας των αναβατών, ιδιαίτερα για νέους οδηγούς που αντιμετωπίζουν δυσκολίες σε ελιγμούς χαμηλής ταχύτητας, όπως είναι οι αναστροφές. Ενδεχομένως μάλιστα το σύστημα αυτό να είναι περισσότερο χρήσιμο σε μοτοσυκλέτες, scooter και παπιά μικρού κυβισμού, από ό,τι σε μεγαλύτερα και ισχυρότερα μοντέλα. Η συνεργασία του συστήματος με άλλες τεχνολογίες, όπως είναι η IMU και ο ηλεκτρονικός συμπλέκτης της Honda, θα μπορούσε να προσφέρει μια ολοκληρωμένη λύση για την αποτροπή πτώσεων και τη βελτίωση της οδηγικής εμπειρίας.