Νέος Κ.Ο.Κ.: Ξανακύλησες; Θα το πληρώσεις διπλά και τριπλά.
Επιπλέον ποινές για επανάληψη της ίδιας παράβασης
Αλκοόλ και άλλες παραβάσεις που αυξάνουν τον κίνδυνο ατυχήματος
Η οδήγηση στη ΛΕΑ μπορεί να σώσει ζωές
Και νέα όρια ταχύτητας για κατοικημένες περιοχές
Επιπλέον ποινές για επανάληψη της ίδιας παράβασης
Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) εισάγει αυστηρότερες ποινές για σοβαρές παραβάσεις, όπως η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, οι αυτοσχέδιοι αγώνες (κόντρες), οι σούζες, η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη και η μη κράνους. Ενώ όμως τα πρόστιμα είναι τσουχτερά ―και καλά κάνουν― οι ποινές αυξάνονται, αν ο ίδιος οδηγός παρουσιάσει υποτροπή. Υποτροπή θεωρείται η επανάληψη της ίδιας παράβασης εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος. Για παράδειγμα, η δεύτερη παράβαση εντός ενός έτους επιφέρει διοικητικό πρόστιμο 1.000 ευρώ και αφαίρεση της άδειας οδήγησης έως 180 ημέρες.
Αλκοόλ και άλλες παραβάσεις που αυξάνουν τον κίνδυνο ατυχήματος
Ειδικά για την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η δεύτερη παράβαση εντός του ίδιου διαστήματος επιφέρει πρόστιμο 2.000 ευρώ και αφαίρεση της άδειας για έως δύο έτη. Σε περίπτωση τρίτης παράβασης εντός πέντε ετών, η άδεια οδήγησης αφαιρείται για επτά έτη, με υποχρέωση επανεξέτασης για την επαναχορήγησή της. Ακόμα αυστηρότερες ποινές επικεντρώνονται σε παραβάσεις που αυξάνουν τον κίνδυνο σοβαρών ατυχημάτων. Αυτές περιλαμβάνουν την υπέρβαση ορίων ταχύτητας, τη χρήση κινητού κατά την οδήγηση, τη μη χρήση ειδικών μέσων συγκράτησης παιδιών στα αυτοκίνητα, τη στάθμευση σε ράμπες αναπήρων και τη χρήση της Λωρίδας Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ). Η αυστηροποίηση των ποινών αποσκοπεί στην αποτροπή τέτοιων συμπεριφορών και στην προαγωγή της υπεύθυνης οδήγησης.
Η οδήγηση στη ΛΕΑ μπορεί να σώσει ζωές
Ειδικά για τη χρήση της ΛΕΑ βέβαια, σε περιπτώσεις μεγάλου μποτιλιαρίσματος ή αυξημένου κινδύνου λόγω καιρικών συνθηκών, οι μοτοσυκλετιστές συνηθίζουν να κινούνται σε αυτήν. Με την κατάλληλη συμπεριφορά, όπως χρήση αλάρμ ή φλας, χαμηλή και σταθερή ταχύτητα και αναμμένο φως πορείας, αυτό μπορεί να ελαχιστοποιήσει τον κίνδυνο ατυχήματος. Ωστόσο, με την εισαγωγή αυτόματων συστημάτων επιβολής κλήσεων, υπάρχει ανησυχία για το κατά πόσο θα λαμβάνονται υπόψη τέτοιες περιπτώσεις όπου η χρήση της ΛΕΑ γίνεται για λόγους ασφάλειας. Είναι σημαντικό τα συστήματα αυτά να μην εφαρμόζουν τον νόμο αυστηρά χωρίς να εξετάζουν τις συνθήκες, ώστε να μην επιβάλλονται άδικες ποινές σε οδηγούς που προσπαθούν να παραμείνουν ασφαλείς.
Και νέα όρια ταχύτητας για κατοικημένες περιοχές
Επιπλέον, από την 1η Νοεμβρίου 2025, το ανώτατο όριο ταχύτητας στις κατοικημένες περιοχές μειώνεται στα 30 χλμ/ώρα, εκτός αν υπάρχει ειδική σήμανση που ορίζει διαφορετικά. Αυτή η αλλαγή στοχεύει στη μείωση των ατυχημάτων σε περιοχές με αυξημένη κίνηση πεζών και οχημάτων. Οι ποινές επικεντρώνονται κυρίως στον οδηγό, με χρηματικά πρόστιμα, αφαίρεση άδειας οδήγησης και βαθμούς ποινής, ενώ το όχημα επηρεάζεται λιγότερο, δεδομένου ότι μπορεί να χρησιμοποιείται από περισσότερους από έναν οδηγούς.