LIVE: κίνηση στους δρόμους

Τι κρύβεται πίσω από το απλούστατο σε χρήση, κιβώτιο-μύλο που κάθε παπί έχει;

Φωτογραφία από έναν φυγοκεντρικό συμπλέκτη, από παπί.

Στο διάγραμμα βλέπουμε την διαδρομή της ισχύος, μέσα από τον φυγοκεντρικό συμπλέκτη του σασμάν.

Τεχνικό: Το κιβώτιο-μύλος

Ιδιαίτερα απλό στην κατασκευή το κιβώτιο του παπιού έφερε τα δίκυκλα πιο κοντά από ποτέ στο ευρύ κοινό αφού απλούστευσε αφάνταστα τη διαδικασία αλλαγής σχέσεων. Πώς όμως λειτουργεί ακριβώς.

 
Aν τα παπιά έχουν ένα εξέχων χαρακτηριστικό, αυτό είναι το κιβώτιο τους, που επιτρέπει τις εναλλαγές σχέσεων χωρίς να υπάρχει μανέτα συμπλέκτη, πατώντας απλά τον λεβιέ με το αριστερό πέλμα. 
Ουσιαστικά, το κιβώτιο που χρησιμοποιούν τα παπιά έχει ακριβώς την ίδια αρχιτεκτονική με το κιβώτιο που βλέπουμε και στις υπόλοιπες μοτοσικλέτες μεγαλύτερου κυβισμού. Το κιβώτιο είναι δηλαδή σειριακό με την μία ταχύτητα να διαδέχεται την άλλη κάθε φορά που πατάμε κάτω ποδωστήριο, ενώ για να κατεβάσουμε ταχύτητα πρέπει να ακολουθήσουμε την αντίθετη διαδικασία και να ανασηκώσουμε το ποδωστήριο. 

Η μεγάλη διαφορά σε σχέση με ένα κιβώτιο μοτοσικλέτας εντοπίζεται στον συμπλέκτη ο οποίος δεν είναι ο κλασικός μηχανικός: δεν τον απομονώνουμε δηλαδή εμείς τραβώντας κάποια μανέτα για να επιλέξουμε κάποια ταχύτητα. Ο συμπλέκτης στην περίπτωση του παπιού είναι φυγοκεντρικός, όπως ακριβώς δηλαδή είναι και ο συμπλέκτης που γνωρίζουμε από τα scooters.

Πώς λειτουργεί
Η βασική λειτουργία του φυγοκεντρικού συμπλέκτη, όσο πιο απλά μπορεί να ειπωθεί αυτή, έχει ως εξής: Στον άξονα που δίνει κίνηση ο κινητήρας, είναι συνδεδεμένες μέσω ελατηρίων, σιαγώνες παρόμοιες με αυτές των ταμπούρων. Το σύστημα αυτό περιστρέφεται ελεύθερα μέσα σε ένα κυλινδρικό τύμπανο. 
Όταν οι στροφές του κινητήρα αυξηθούν, η φυγόκεντρος ωθεί τις σιαγόνες αυτές προς τα έξω, αναγκάζοντας τες να έρθουν σε επαφή με τα εσωτερικά τοιχώματα του τυμπάνου. Μέσω της τριβής λοιπόν, οι σιαγώνες «συμπαρασύρουν» το τύμπανο σε περιστροφή, μεταδίδοντας την κίνηση. Η κίνηση αυτή στην συνέχεια διέρχεται από το κιβώτιο ταχυτήτων, όπου αναλόγως της σχέσης που έχει επιλεχθεί γίνεται και ο αντίστοιχος υποπολλαπλασιασμός των στροφών του κινητήρα. 
Εμείς κάθε φορά που πατάμε το λεβιέ ουσιαστικά απομονώνουμε για λίγο χρονικό διάστημα τις σιαγώνες από το τύμπανο για να μπορέσουμε να επιλέξουμε την επόμενη ταχύτητα ή να κατεβάσουμε.

Γιατί;
Το συγκεκριμένο κιβώτιο ή για να το θέσουμε καλύτερα, η υϊοθέτηση της συγκεριμένης μηχανολογικής διάταξης στο πρώτο Super Cub 50, ήταν «απαίτηση» του Soichiro Honda. Ο Honda ήθελε το Super Cub να απαιτεί τις ελάχιστες οδηγικές δεξιότητες και να μπορεί να οδηγηθεί απ΄ όλους, ακόμα και με το ένα χέρι στο τιμόνι.  
Έτσι λοιπόν, οι μηχανικοί στην Honda βάλθηκαν να «καταργήσουν» τον συμπλέκτη. Με ποιόν τρόπο το κατάφεραν αυτό; Με το ημιαυτόματο , τριτάχυτο στην πρώτη μορφή του, κιβώτιο, όπου οι σχέσεις εναλλάσσονταν με το πάτημα ενός λεβιές προς το κάτω, στην σειρά Ν-1-2-3-N (σε στάση). Απλά να συμπληρώσουμε σε αυτό το σημείο ότι η πατέντα για το συγκεκριμένο κιβώτιο που φέρει το νούμερο ένα σε πωλήσεις μηχανοκίνητο όχημα όλων τον εποχών δεν ανήκει στην Honda αλλά στην τσεχοσλοβάκικη Jawa η οποία είχε καταθέσει την πατέντα της πριν παρουσιάσουν οι Ιάπωνες το δικό τους κιβώτιο! 

 

?????????? - ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ: ΝΕΕΣ ΤΙΜΕΣ - ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ