Τέρμα η βενζίνη χωρίς κράνος: Κι όμως δεν είναι αστείο!
Ο νέος Κ.Ο.Κ. θα περιέχει τροπολογία για άρνηση ανεφοδιασμού σε μοτοσυκλετιστές
Από πρωτοβουλία Κρητικού βενζινοπώλη σε νόμο του ελληνικού κράτους
Τροπολογία που μπάζει νερά: Τρία απλά παραδείγματα
Η «πίστη» ότι 8 στους 10 οδηγούς μηχανής είναι νέοι και άρα χρειάζονται προστασία
Ο νέος Κ.Ο.Κ. θα περιέχει τροπολογία για άρνηση ανεφοδιασμού σε μοτοσυκλετιστές
Το Υπουργείο Ανάπτυξης επεξεργάζεται τροπολογία που θα απαγορεύει την πώληση καυσίμων σε μοτοσυκλετιστές που δεν φορούν κράνος. Η πρωτοβουλία αυτή θα ενσωματωθεί στο νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ο οποίος αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή από το Υπουργείο Μεταφορών. Η πρόταση εισήχθη από τον Υπουργό Υγείας στις 16 Δεκεμβρίου 2024 και έλαβε τη στήριξη της ομοσπονδίας βενζινοπωλών, όπως και του Υπουργού Ανάπτυξης. Ο τελευταίος τόνισε ότι η πρωτοβουλία αυτή αποτελεί σημαντική κοινωνική παρέμβαση για την προστασία της ανθρώπινης ζωής, με ιδιαίτερη έμφαση στους νέους οδηγούς, οι οποίοι συχνά αισθάνονται «άτρωτοι». Η χρήση κράνους χαρακτηρίστηκε ως «αυτονόητη συνήθεια» που πρέπει να υιοθετηθεί από όλους για την αποφυγή τραγικών ατυχημάτων. Ο Υπουργός κάλεσε όλους τους φορείς και την κοινωνία να συμμετάσχουν σε μια πανεθνική εκστρατεία ενημέρωσης για τη σημασία της χρήσης κράνους.
Από πρωτοβουλία Κρητικού βενζινοπώλη σε νόμο του ελληνικού κράτους
Σε ένα πρατήριο υγρών καυσίμων στα Χανιά, ο ιδιοκτήτης Εμμανουήλ Ροδουσάκης αποφάσισε να μην παρέχει καύσιμα σε οδηγούς και συνεπιβάτες δικύκλων, αν αυτοί δεν φοράνε κράνος. Αυτή η πρωτοβουλία προέκυψε μετά τον πρόσφατο θάνατο του 17χρονου Γιάννη Χριστουλάκη σε τροχαίο, ο οποίος υπέκυψε σε κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις, μιας που δεν φορούσε κράνος. Η τραγική απώλεια συγκλόνισε την τοπική κοινωνία και κινητοποίησε τον πρατηριούχο, που αποφάσισε να ξεκινήσει εκστρατεία μόνος του, σαν άλλος Δον Κιχώτης, απέναντι στο φαινόμενο αυτό. Η πρωτοβουλία του με στόχο του την ευαισθητοποίηση σχετικά με την οδική ασφάλεια αγκαλιάστηκε αρχικά από την τοπική κοινωνία και στη συνέχεια από πρατηριούχους σε όλη την Ελλάδα, ενώ στο ...χορό μπήκε σύντομα και ο πολιτικός κόσμος με απώγειο τη δημοσίευση ενημερωτικού βίντεο αμφιβόλου αισθητικής και χρησιμότητας, χωρίς να το συνοδεύει από ούτε ένα μέτρο για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας. Αντί λοιπόν η Πολιτεία να χρησιμοποιήσει τα στοιχεία, τα δεδομένα και τα συμπεράσματα επίσημων επιστημονικών ερευνών από κέντρα μελέτης και οργανισμούς που ασχολούνται εδώ και δεκαετίες με την οδική ασφάλεια, ετοιμάζεται να κάνει νόμο του κράτους την απόφαση που (ορθά) πήρε ένας πολίτης εν βρασμώ ψυχής.
Τροπολογία που μπάζει νερά: Τρία απλά παραδείγματα
Υποθετική περίπτωση 1: Οδηγός μοτοσυκλέτας χωρίς κράνος μπαίνει σε βενζινάδικο και ο νομοταγής βενζινοπώλης του αρνείται τον ανεφοδιασμό. Ο οδηγός αποχωρεί με το όχημά του, ανοίγει τη μπαγκαζιέρα, φοράει το κράνος του και μπαίνει στο παρακάτω βενζινάδικο ή ―για το «γαμώτο»― στο ίδιο. Φουλάρει κανονικά;
Υποθετική περίπτωση 2: Τουρίστας σε νησί τον Αύγουστο νοικιάζει χιλιοτρακαρισμένο σκούτερ και μπαίνει σε βενζινάδικο φορώντας μόνο σαγιονάρες, μαγιώ και κράνος των 20 ευρώ από το σουπερμάρκετ. Φουλάρει κανονικά;
Υποθετική περίπτωση 3: Μεροκαματιάρης οδηγός παπιού γυρνάει σπίτι του φορώντας κράνος και σταματάει για ανεφοδιασμό στο βενζινάδικο δύο τετράγωνα από το σπίτι του. Βγάζει το κράνος, φουλάρει κανονικά, πληρώνει και φεύγει με το κράνος στον αγκώνα γιατί, πού να το φοράει τώρα, δυο τετράγωνα πιο κάτω μένει. Τι κάνει ο βενζινοπώλης για να μη μπλέξει; Ζητάει τη βενζίνη πίσω;
Οι παραπάνω είναι τρεις μόνο υποθετικές περιπτώσεις που καταγράψαμε χωρίς πολλή σκέψη. Σίγουρα υπάρχουν εκατοντάδες. Για αυτό και τους νόμους δεν ωφελεί να τους βγάζουμε ούτε εμείς ούτε οι βενζινοπώλες.
Η «πίστη» ότι 8 στους 10 οδηγούς μηχανής είναι νέοι και άρα χρειάζονται προστασία
Την ίδια στιγμή λοιπόν που η βενζίνη στο ρεζερβουάρ του δίκυκλου αντιμετωπίζεται ως η αιτία ενός θανατηφόρου ατυχήματος του αναβάτη που δεν φορούσε κράνος, φαίνεται να αγνοείται η επικινδυνότητα ενός οδηγού αυτοκινήτου, ο οποίος χωρίς να φοράει ζώνη μιλάει με το κινητό κολλημένο στο αυτί, σκρολλάρει στα σόσιαλ οδηγώντας στην εθνική και συνεχίζει να οδηγεί μεθυσμένος μετά από έλεγχο της αστυνομίας. Σε σχετική μάλιστα ερώτηση ο αντιπρόσωπος του Υπουργείου απάντησε «ο οδηγός αυτοκινήτου που δεν φοράει ζώνη δεν φαίνεται, όπως φαίνεται ο οδηγός μοτοσυκλέτας που δεν φοράει κράνος». Και ποιος άραγε να είναι ο λόγος που την ίδια στιγμή η Πολιτεία βάζει μπροστάρισσα της συγκεκριμένης τροπολογίας την κλασική δικαιολογία «πρέπει να να προστατέψουμε τους νέους», αναφέροντας μάλιστα ―πάλι μέσω του αντιπροσώπου της― «κακά τα ψέματα, πιστεύω ότι μηχανάκι οδηγούν νέοι άνθρωποι σε ποσοστό 80%»;