Τί είναι η σχέση τελικής μετάδοσης;
- Μετριέται σε κλάσμα και αφορά τις περιστροφές των γραναζιών κάθε ταχύτητας (σχέσης).
- Μικραίνοντας ή μεγαλώνοντας το εμπρός ή το πίσω γρανάζι, κονταίνεις και μακραίνεις το γρανάζωμα.
- Το "κοντό" γρανάζωμα δίνει καλύτερη επιτάχυνση.
- Το "μακρύ" γρανάζωμα σου δίνει μεγαλύτερη τελική ταχύτητα
Μετριέται σε κλάσμα και αφορά τις περιστροφές των γραναζιών
Το πως κινείται μια μοτοσυκλέτα είναι αρκετά απλό ως φιλοσοφία. Η ενέργεια που παράγεται στον κινητήρα μετατρέπεται σε κινητική ενέργεια μέσω γραναζιών, τα οποία την μεταφέρουν στον πίσω τροχό και τον κάνουν να κυλά.
Η σχέση τελικής μετάδοσης είναι ένα κλάσμα που μας δείχνει πόσες περιστροφές χρειάζεται να κάνει το εμπρός γρανάζι (αυτό που “μεταφέρει” την κίνηση από τον κινητήρα) μέχρι το πίσω γρανάζι (αυτό που “λαμβάνει” την κίνηση και ουσιαστικά κινεί τον πίσω τροχό) να κάνει μια πλήρη περιστροφή. Το μπροστά γρανάζι είναι πάντα μικρότερο και έχει λιγότερα δόντια, κάτι που σημαίνει ότι θα πραγματοποιήσει περισσότερες περιστροφές σε σχέση με το πίσω γραναζί. Ας πάρουμε ένα απλό παράδειγμα για να το δούμε στην πράξη. Έστω ότι το εμπρός γρανάζι έχει πέντε δόντια και το πίσω 10. Σε αυτή την περίπτωση το εμπρός γρανάζι θα κάνει τις διπλές περιστροφές σε σχέση με το πίσω, δίνοντάς μας έναν λόγο τελικής μετάδοσης 2:1.
Μικραίνοντας ή μεγαλώνοντας το εμπρός ή το πίσω γρανάζι, κονταίνεις και μακραίνεις το γρανάζωμα
Όλοι μας έχουμε ακούσει τις έννοιες, μακρύ ή κοντό γρανάζωμα και αναφέρονται ακριβώς σε αυτή τη σχέση τελικής μετάδοσης. Όπως τα πάντα πάνω στη μοτοσυκλέτα, έτσι και αυτό επιδέχεται αλλαγές και διαφοροποιήσεις. Έτσι μπορείς “μικραίνοντας” και “μεγαλώνοντας” αντίστοιχα κάποιο από τα γρανάζια (ουσιαστικά δηλαδή αλλάζοντας τον αριθμό των δοντιών που έχει το καθένα), να αλλάξεις τη σχέση τελικής μετάδοσης, κάνοντας το γρανάζωμα πιο κοντό ή πιο μακρύ, ώστε να φέρεις τη μοτοσυκλέτα πιο πολύ “στα μέτρα σου”. Τί είναι όμως αυτό που κερδίζεις - και αυτό που χάνεις αντίστοιχα - όταν αλλάζεις γρανάζωμα;
Το κοντό γρανάζωμα δίνει καλύτερη επιτάχυνση
Πάμε λοιπόν να δούμε στην πράξη πως λειτουργεί το όλο σύστημα. Το “κοντό” γρανάζωμα σημαίνει ότι η διαφορά στα δόντια των γραναζιών μεγαλώνει. Δηλαδή το εμπρός γρανάζι έχει ακόμα λιγότερα δόντια σε σχέση με το πίσω από ότι πριν. Αυτό μεταφράζεται σε μια αύξηση της ροπής που μεταφέρεται στον πίσω τροχό, με αποτέλεσμα αυτός να μπορεί να περιστρέφεται πιο εύκολα και να δίνει καλύτερες επιταχύνσεις. Σημαντικό είναι να αναφερθεί ότι ο κινητήρας σε αυτή την περίπτωση θα δουλεύει κατά κανόνα σε υψηλότερες στροφές. Αυτή η λύση είναι ιδανική για όσους οδηγούν κυρίως στην πόλη, ή έχουν μοτοσυκλέτα χαμηλότερου κυβισμού και θέλουν να κερδίσουν σε επιτάχυνση.
Το μακρύ γρανάζωμα σου δίνει μεγαλύτερη τελική ταχύτητα
Το ακριβώς αντίθετο συμβαίνει με ένα πιο μακρύ γρανάζωμα. Σε αυτή την περίπτωση, η διαφορά στα δόντια των γραναζιών μικραίνει και έτσι χρειάζονται λιγότερες περιστροφές του εμπρός γραναζιού μέχρι να κάνει το πίσω γρανάζι μια πλήρη περιστροφή. Αυτό δίνει μια πιο αργή επιτάχυνση, όμως κερδίζεις σε τελική ταχύτητα. Επίσης εδώ ο κινητήρας σε γενικές γραμμές δουλεύει σε πιο χαμηλές στροφές (για να πετύχει την ίδια ταχύτητα σε σχέση με ένα κοντό γρανάζωμα), οπότε θα είναι και πιο οικονομικός. Ειδικά για αναβάτες που κάνουν ταξίδια, αυτό αποτελεί μια πολύ καλή λύση.