Τι είναι οι μοίρες του στροφαλοφόρου σε ένα δικύλινδρο εν σειρά;
|
- Αναφέρονται στο κάθε πότε κάθε κύλινδρος κάνει ανάφλεξη.
- Στις 360 μοίρες η ανάφλεξη γίνεται ταυτόχρονα στους κυλίνδρους.
- Στις 180 μοίρες οι κύλινδροι ¨πυροβολούν¨ εναλλάξ.
- Στις 270 μοίρες η αίσθηση θυμίζει αυτήν των V- Twin 90 μοιρών και συνδυάζει τα πλεονεκτήματα των δύο προηγούμενων.
Αναφέρονται στο κάθε πότε κάθε κύλινδρος κάνει ανάφλεξη
Όλοι όσοι διαβάζουν τεχνικά χαρακτηριστικά μοτοσυκλετών - και ιδιαίτερα των κινητήρων τους - θα έχουν παρατηρήσει στους δικύλινδρους εν σειρά κινητήρες ότι αναφέρεται πολλές φορές η γωνία του στροφαλοφόρου άξονα και στις νεότερες μοτοσυκλέτες βλέπουμε συχνά να αναφέρεται ως "στροφαλοφόρος στις 270 μοίρες". Τί σημαίνει όμως αυτό; Για αρχή ας δούμε τι κάνει ο στροφαλοφόρος άξονας; Ουσιαστικά είναι το "εξάρτημα" που μετατρέπει την παλινδρομική κίνηση των πιστοών σε περιστροφική ώστε να την μεταφέρει εν τέλει μέσω άλλων εξαρτημάτων στον πίσω τροχό. Οι μοίρες που αναφέρονται, ουσιαστικά έχουν να κάνουν με το πότε γίνεται η ανάφλεξη σε κάθε κύλινδρο, σε μια συνολική κίνηση 720 μοιρών.
Στις 360 μοίρες η ανάφλεξη γίνεται ταυτόχρονα στους κυλίνδρους
Αποτελεί την παλαιότερη "διάταξη", που εμφανίστηκε στη Μεγάλη Βρετανία τη δεκαετία του 1930. Εδώ τα έμβολα ανεβοκατεβαίνουν μαζί και έχουμε ανάφλεξη κάθε 360 μοίρες της κίνησης του στροφαλοφόρου. Όταν το ένα πιστόνι κατεβαίνει μετά την ανάφλεξη, ο άλλος κύλινδρος (που κατεβάζει το πιστόνι ταυτόχρονα) είναι σε φάση εισαγωγής καυσίμου και όταν το πιστόνι ανεβαίνει για να πραγματοποιήσει την ανάφλεξη, ο πρώτος κύλινδρος βρίσκεται στη φάση εξαγωγής, "διώχνοντας" προς την εξάτμιση τα αέρια κατάλοιπα της ανάφλεξης. Το χαρακτηριστικό αυτής της διάταξης είναι μια πολύ ομαλή απόδοση της ισχύος και πλούσια ροπή, όμως παράγει περισσότερους κραδασμούς και δεν μπορεί να ανεβάσει πολλές στροφές, για αυτό και σήμερα το βλέπουμε σε κινητήρες μικρότερου κυβισμού.
Στις 180 μοίρες οι κύλινδροι ¨πυροβολούν¨ εναλλάξ
Πρόκειται ουσιαστικά για την μετεξέλιξη της διάταξης των 360 μοιρών. Εδώ τα έμβολα ανεβοκατεβαίνουν εναλλάξ. Στην πρώτη περιστροφή ο ένας κύλινδρος δίνει ανάφλεξη ενώ ο άλλος βρίσκεται στη φάση της εισαγωγής καυσίμου. Στο κατέβασμα του πρώτου εμβόλου μετά την ανάφλεξη, το δεύτερο ανεβαίνει για να πραγματοποιήσει την δική του ανάφλεξη. Μετά υπάρχει ένας κύκλος κίνησης που δεν δημιουργείται καύση, όταν ο πρώτος κύλινδρος (αυτός που έκανε πρώτος την καύση) είναι σε φάση εισαγωγής, ενώ ο δεύτερος μόλις εξάγει τα κατάλοιπα της δικής του καύσης. Σε αυτή τη διάταξη έχουμε σημαντική μείωση των κραδασμών (αλλά όχι εξάλειψή τους) και ο κινητήρας μπορεί να ανέβει αρκετά σε στροφές.
Στις 270 μοίρες η αίσθηση θυμίζει αυτήν των V- Twin 90 μοιρών και συνδυάζει τα πλεονεκτήματα των δύο προηγούμενων
Εδώ έχουμε την "πιο πρόσφατη" εξέλιξη, που συνδυάζει τα πλεονεκτήματα των δύο προηγούμενων και βλέπουμε σε όλο και περισσότερες μοτοσυκλέτες με δικύλινδρο εν σειρά κινητήρα τελευταία. Η Yamaha την πρωτοχρησιμοποίησε το 1996 στο TRX 850 και στο TDM και από τότε αρκετοί έχουν μιμηθεί το παράδειγμά της. Εδώ, το ένα πιστόνι ακολουθεί το άλλο με διαφορά 3/4 της περιστροφής και ο δεύτερος κύλινδρος δίνει ανάφλεξη 270 μοίρες μετά τον πρώτο (εξού και το όνομα). Ύστερα υπάρχει ένα κενό 450 μοιρών πριν ο πρώτος κύλινδρος δώσει καύση ξανά. Αυτό είναι ακριβώς η ίδια διάταξη που ακολουθεί ένας V-Twin κινητήρας 90 μοιρών και έτσι η αίσθηση που λαμβάνει ο αναβάτης είναι παρόμοια. Έτσι, σε μια εποχή που οι V κινητήρες τείνουν να εκλείψουν για λόγους που θα δούμε σε άλλο άρθρο, μπορεί κάποιος να βρει μια μοτοσυκλέτα με παρόμοια αίσθηση και σε έναν εν σειρά δικύλινδρο, ενώ οι 270 μοίρες συνδυάζουν την ροπάτη λειτουργία των 360 και την ταχυστροφία των 180 μοιρών.