Οι καλοκαιρινοί μήνες έρχονται, ο καιρός γλυκαίνει και οι περισσότεροι αναβάτες σχεδιάζουν τις εξορμήσεις τους εκτός των τειχών της πόλης. Για τα ταξίδια που περιλαμβάνουν συνεπιβάτη φροντίστε να γίνει σωστός σχεδιασμός, ώστε να μετατραπούν σε μια ευχάριστη εμπειρία και όχι σε "Γολγοθά" του οδηγού, αλλά και του ανθρώπου της πίσω σέλας!
Οι καλοκαιρινοί μήνες έρχονται, ο καιρός γλυκαίνει και οι περισσότεροι αναβάτες σχεδιάζουν τις εξορμήσεις τους εκτός των τειχών της πόλης. Για τα ταξίδια που περιλαμβάνουν συνεπιβάτη φροντίστε να γίνει σωστός σχεδιασμός, ώστε να μετατραπούν σε μια ευχάριστη εμπειρία και όχι σε "Γολγοθά" του οδηγού, αλλά και του ανθρώπου της πίσω σέλας!
Δεν είναι λίγες οι φορές που ένα ταξίδι ξεκινά με τις καλύτερες των προϋποθέσεων, αλλά χαλάει πριν καλά-καλά βγείτε από τα όρια της πόλης, καθώς αρχίζουν τα παράπονα και οι μουρμούρες του συνεπιβάτη. Θα πρέπει, λοιπόν, πάντα να θυμάστε πως δεν ξεκινάμε ταξίδι με "άπειρο" συνεπιβάτη, ούτε βέβαια τεστάρουμε τις αντοχές του (ή ενδεχομένως το φόβο του για τα δίτροχα) έχοντας προγραμματίσει το γύρο της Ιταλίας! Το σημαντικότερο ζήτημα, βέβαια, που θα έχετε να αντιμετωπίσετε δεν είναι ότι θα σας βγει το ταξίδι "ξινό", αλλά το γεγονός πως ένας συνεπιβάτης που δεν είναι εξοικειωμένος με τις μοτοσικλέτες και με το πώς πρέπει να κάθεται μειώνει αισθητά τα επίπεδα ασφάλειας. Πριν ξεκινήσετε, λοιπόν, καλό είναι να του εξηγήσετε ποιες είναι οι "υποχρεώσεις" του και ταυτόχρονα να προβείτε και εσείς σε ορισμένες ρυθμίσεις στη μοτοσικλέτα, προκειμένου να μην κάνετε "εκπτώσεις" στον τομέα της οδικής συμπεριφοράς και κατ’ επέκταση σε εκείνον της ασφάλειας. Αξίζει στο σημείο αυτό να τονιστεί πως η επιλογή της κατάλληλης μοτοσικλέτας διαδραματίζει πρωταρχικό ρόλο στη διεξαγωγή ενός επιτυχημένου ταξιδιού (όσο πιο πολλά τα "R" στα πλαστικά, τόσο λιγότερες οι πιθανότητες απροβλημάτιστης διαδρομής!), ενώ θεωρούμε δεδομένο πως έχετε εξασφαλίσει τα απαιτούμενα αξεσουάρ ασφαλείας για το συνεπιβάτη (κράνος, μπουφάν, μπότες, γάντια).
4 Αρχικά, τονίστε στον υποψήφιο συνοδοιπόρο πως η μοτοσικλέτα δεν είναι αυτοκίνητο, συνεπώς οποιαδήποτε κίνησή του επηρεάζει σημαντικά την ισορροπία της.
Ο συνεπιβάτης θα πρέπει να κάθεται όσο πιο κοντά στον οδηγό (σχεδόν κολλητά), ακριβώς πίσω του (μην προσπαθεί δηλαδή να βγαίνει λίγο αριστερά ή δεξιά για να βλέπει μπροστά) και να ακολουθεί τις κινήσεις του στις στροφές, να λειτουργούν δηλαδή σαν ένα σώμα.
4 Φορτώστε τη μοτοσικλέτα υπολογίζοντας ποιος χώρος μένει ελεύθερος για τον συνεπιβάτη. Δείξτε ιδιαίτερη προσοχή, καθώς ένα κακό φόρτωμα επηρεάζει τον έλεγχο της μοτοσικλέτας.
4 Ρυθμίστε οπωσδήποτε την ανάρτηση (σίγουρα αύξηση της προφόρτισης) για να ανταποκριθεί στο επιπλέον βάρος η μοτοσικλέτα χωρίς να σηκώσει το μπροστινό της μέρος.
4 Η επικοινωνία κατά το ταξίδι είναι δύσκολη (εκτός αν υπάρχει ενδοσυνεννόηση, λύση που προτείνουμε), γι' αυτό πρέπει να υπάρχει μια συνθηματική κίνηση για να ειδοποιεί ο "πίσω" για ό,τι χρειαστεί.
Καλό είναι να δώσετε προκαταβολικά ορισμένες χρηστικές πληροφορίες στον συνεπιβάτη, όπως πώς να ανεβαίνει/κατεβαίνει (ειδικά αν οι εξατμίσεις είναι ψηλά), πως μπορεί να τεντώσει τα πόδια του για να ξεπιαστεί κλπ.
Κεφάλαιο μπότες!
Ας μιλήσουμε πλέον σε ρεαλιστική βάση, απαλλαγμένοι από επικοινωνιακές αγκυλώσεις: Πόσοι από εμάς φορούν μπότες από τη στιγμή που o Ιανουάριος γίνεται παρελθόν και μέχρι την έλευση του επόμενου Νοεμβρίου; Πόσοι αντιλαμβάνονται τους κινδύνους που απορρέουν από αυτή τη συμπεριφορά;
Η απάντηση και στις δύο ερωτήσεις είναι νομίζω απλή και μονολεκτική: Ελάχιστοι. Στοιχηματίζω, μάλιστα, πως οι συνεπείς σε αυτό τον τομέα μοτοσικλετιστές είναι εκείνοι που την έχουν πατήσει ήδη μια φορά. Στα πλαίσια αυτά, λοιπόν, και θέλοντας- ασυνείδητα προφανώς- να αναδείξω την απερίσκεπτη πλευρά του εαυτού μου αποφάσισα ένα πρωινό του Φεβρουαρίου να ανταλλάξω τις μπότες μου με …ένα σπασμένο αστράγαλο, ένα Α.Τ.Ι.Μ.Ο (Αγνώστου Ταυτότητος Ιατρικό Μεταλλικό Όργανο) και 2+ μήνες με πατερίτσες (και μετράω ακόμα…). Για να σας προλάβω, η πτώση έγινε με 5 χλμ./ώρα. Η "κακιά η ώρα" θα πείτε και εν μέρει θα συμφωνήσω. Από τη στιγμή, όμως, που προσχωρούμε στο κλαμπ της δίτροχης μετακίνησης θα πρέπει να λαμβάνουμε και αυτή υπόψη και να την αντιμετωπίζουμε. Μπότες, λοιπόν, παντού και πάντα. Το κόστος τους δεν είναι απαγορευτικό και η προστασία που προσφέρουν πολύτιμη, καθώς είναι ειδικά κατασκευασμένες για μοτοσικλετιστική χρήση, με έξτρα ενισχύσεις στα ευαίσθητα σημεία.
4 Αναζητείστε το ζευγάρι που θα ισορροπεί μεταξύ ασφάλειας, άνεσης και εμφάνισης, ώστε να μπορείτε να το φοράτε καθημερινά. Απαραίτητα στοιχεία οι σκληρές προστασίες σε αστράγαλο-κνήμη, η αντιολισθητική σόλα, όπως και οι πολλαπλοί τρόποι δεσίματος (φερμουάρ και velcro) για σωστή εφαρμογή.
4 Το ζητούμενο είναι η καθημερινή χρήση, γι' αυτό αποφύγετε τις αγωνιστικές μπότες. Προσφέρουν μέγιστη προστασία, αλλά θα τις αντέξετε μόνο σε ταξίδι (και εκεί με δυσκολία).
4 Να ξέρετε πως η απόλυτη αδιαβροχοποίηση συναντάται δύσκολα στις δερμάτινες μπότες και μόνο στις αρκετά ακριβές. Οι ειδικές μεμβράνες, ωστόσο, που χρησιμοποιούνται στις περισσότερες κρατούν μακριά το νερό σε ικανοποιητικό βαθμό.