LIVE: κίνηση στους δρόμους
Share

ΟΔΗΓΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ

Συμβουλές Ασφαλούς Οδήγησης
Στο όριο!
Διαβάστηκε από 19574 αναγνώστες
Πόσο μπορεί να πλαγιάσει κανείς στην πίστα; Πόσο γρήγορα γλιστράει η μοτοσικλέτα στη βρεγμένη άσφαλτο; Τι ποσότητα ελαστικού ‘‘χάνεται’’ στο δρόμο μετά από χιλιάδες χιλιόμετρα διαδρομής; Με τη συνεργασία του περιοδικού Motorrad ξεκαθαρίζουμε ποια είναι αυτή τη στιγμή τα καλύτερα ελαστικά για μεγάλες on – off.
Ένα ελαστικό αυτού του τύπου είναι μονίμως υπό πίεση. Σε χρόνο ρεκόρ η θερμοκρασία του μπορεί να αυξηθεί κατά 20 βαθμούς Κελσίου σε γρήγορες ευθείες ή σε φρενάρισμα σε μεγάλες στροφές για παράδειγμα. Εκτός των άλλων, καταπονείται σε μεγάλο βαθμό σε μια απλή διαδρομή στην ευθεία με ταχύτητα 150 χλμ/ώρα. Μόνο ο κρύος αέρας βοηθάει στο να μην υπερβεί η θερμοκρασία του ελαστικού τους 60 βαθμούς Κελσίου. Στις στάσεις για ανεφοδιασμό το ελαστικό αχνίζει στην κυριολεξία, με τη θερμοκρασία αυτού να υπερβαίνει τους 70 βαθμούς. Σε βρεγμένο οδόστρωμα από την άλλη το ελαστικό θερμαίνεται σταδιακά μόνο κατά δέκα βαθμούς. Παρόλα αυτά υπάρχουν ελαστικά τα οποία αντεπεξέρχονται με άνεση σε αυτές τις δυσμενείς συνθήκες εξασφαλίζοντας πολύ καλά περιθώρια πρόσφυσης. Στο σχετικό τεστ του Motorrad για το 2008 αναλύονται διεξοδικά όλες οι παράμετροι. Αυτή τη χρονιά δε ‘‘δικτυώθηκαν’’ μόνο οι μηχανές με τις οποίες έγιναν τα σχετικά τεστ σε στεγνή και βρεγμένη πίστα, αλλά ακολούθησε και διαδρομή 4.300 χλμ σε εθνικό και σε επαρχιακό δίκτυο για να διαπιστωθεί το μέγεθος της φθοράς των ελαστικών, με τα αποτελέσματα να αξιολογούνται ανάλογα. Όλα τα στοιχεία, σε ό,τι αφορά στην φθορά των ελαστικών, θα τα βρείτε στη συνέχεια του σχετικού άρθρου.

Οι απαιτήσεις από τους κατασκευαστές ελαστικών είναι εύλογα αυξημένες, μιας και οι οδηγοί των BMW GS. Honda Varadero 1000 και Suzuki V-Strom 1000 πιέζουν αυτά στα όρια. Πρέπει να οδηγήσουν τη μηχανή με πλήρες φορτίο στην Autobahn σε ευθεία θέση χωρίς αυτή να πάρει την παραμικρή κλίση. Στα στενά περάσματα των Άλπεων απαιτείται πολύ καλή πρόσφυση, ενώ πρέπει να ‘‘λειτουργούν’’ και πολύ καλά σε περίπτωση βροχής. Τα ελαστικά θα πρέπει να αντέχουν όσο το δυνατόν περισσότερο και να ‘‘καταπίνουν’’ ατελείωτα χιλιόμετρα. @body: Σαν μοτοσικλέτα δοκιμής, το Motorrad επέλεξε το best seller της κατηγορίας (στη Γερμανία και στην Ελλάδα, σε κυβισμό πάνω από 650 κ.εκ.) , δηλαδή την BMW R 1200 GS. H ΒΜW αποτελεί τον κύριο εκπρόσωπο της κατηγορίας και ‘‘εξοπλίζεται’’ με επτά διαφορετικά ζεύγη ελαστικών. Με μικρούς περιορισμούς τα αποτελέσματα των δοκιμών μπορεί να είναι ενδεικτικά και για άλλες μηχανές. Στην τελευταία σελίδα του σχετικού άρθρου υπάρχει αναλυτικός πίνακας με τα αποτελέσματα, καθώς και τα κριτήρια των δοκιμών. Από τα κριτήρια αυτά, όποια έχουν στο τέλος τους ένα αστερίσκο, μπορούν να ισχύσουν και για άλλες μηχανές με ίδια χαρακτηριστικά. Για τα υπόλοιπα ισχύει: Τα βασικά χαρακτηριστικά ενός ελαστικού δεν αλλάζουν δραματικά σε άλλους τύπους μηχανών. Για να διαπιστώσουν τα χαρακτηριστικά αυτών σε βρεγμένο και στεγνό οδόστρωμα οι δοκιμαστές επέλεξαν την πίστα της Goodyear στο Mireval της νότιας Γαλλίας. Η πίστα είναι ιδανική για να συγκρίνει κανείς όλα τα ζευγάρια των ελαστικών κάτω από διαφορετικές συνθήκες, αν και η δοκιμαστική GS δεν μπορεί να κινηθεί σε ρυθμούς πίστας, μιας και αυτό θα είχε ως αποτέλεσμα χαρακτηριστικά τα οποία δε συναντά κανείς στην καθημερινότητα Πολύ περισσότερο οδηγήθηκε η BMW στην παλιά πίστα (Calrland) με δύο διαφορετικούς τρόπους: σε κανονικές συνθήκες κυκλοφορίας και σε επαρχιακό δίκτυο, στο οποίο η GS πλαγιάζει σε γωνία 45ο , ίδια με αυτή των στενών περασμάτων στις ‘Αλπεις

 
 
Το τεστ ελαστικών στο μικροσκόπιο
Eλαστικά κυρίως για άσφαλτο


ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ: ΝΕΕΣ ΤΙΜΕΣ - ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ