Η Παγκόσμια αγορά και η Ευρωπαϊκή αγορά είναι δύο εντελώς διαφορετικές και αυτό φαίνεται από τα ονόματα των πρώτων 10 σε πωλήσεις εταιρειών, όπου βλέπουμε μόνο 3 πολύ γνωστά ονόματα στην Ελλάδα.
Το 2022 ταξινομήθηκαν πάνω από 60 εκατομμύρια δίκυκλα στον κόσμο. Τα 40 εκατομμύρια έρχονται από μόλις 10 κατασκευαστές, ενώ μόλις 3 από αυτούς είναι γνωστοί στο ευρύ κοινό στα μέρη μας: η Honda, η Υamaha και η Suzuki. Oι 3 Ιάπωνες αντιπροσωπεύουν λίγο πάνω από το 50% της αγοράς παγκοσμίως, δείχνοντας πόσο μεγάλη δύναμη και αναγνωρισιμότητα έχουν τα εργοστάσια από τη χώρα του ανατέλλοντος ηλίου.
Γνωρίζετε την εταιρεία Italika; Μάλλον όχι, εκτός αν ασχολείστε με την αγορά δικύκλων του Μεξικού και της Λατινικής Αμερικής. Η Italika ασχολείται με την παραγωγή δικύκλων μέχρι 250cc και πούλησε 800.000 από αυτά στις τοπικές αγορές. Έτσι η Italika είναι η κορυφαία εταιρεία εκτός Ασίας. Ναι, κανείς Ευρωπαίος δεν μπόρεσε να την ανταγωνιστεί από άποψη όγκου και να φτάσει αυτά τα νούμερα.
Από τη 10η μέχρι την 8η θέση βρίσκουμε τις Haojue, Loncin και Lifan, με πωλήσεις μεταξύ 1,6 και 1,8 εκατομμυρίων μονάδων το 2022.
Η Suzuki παίρνει την έβδομη θέση, με τα νέα μοντέλα να βοηθάνε πολύ σε αυτό, καθώς ανέβηκε από τις 1,2 εκατομμύρια μοτοσυκλέτες το 2021 στις 1,8 εκατομμύρια το 2022.
Η Ινδική εταιρεία TVS Motor είναι έκτη με διαφορά από τις πιο κάτω θέσεις. Μόνο το 2022 η TVS Motor έβγαλε 2,8 εκατομμύρια μοτοσυκλέτες στους δρόμους του κόσμου. H TVS έχει εξαγοράσει τη Norton από το 2020 και συνεργάζεται με την BMW για την παραγωγή των μοντέλων της σειράς G 310. Ακριβώς μπροστά τους στην κατάταξη, στην πέμπτη θέση, βρίσκεται ο άμεσος ανταγωνιστής τους, η Bajaj, με 3 εκατομμύρια δίκυκλα.
Την πρώτη τετράδα ανοίγει η Yamaha, με 4,5 εκατομμύρια δίκυκλα. Εν τω μεταξύ το εργοστάσιο από την Iwata καταλαμβάνει την 4η θέση αρκετά χρόνια στη σειρά.
Η πρώτη τριάδα
Και φτάνουμε στις πρώτες 3 θέσεις. Στην τρίτη θα συναντήσουμε τη Yadea, που κατάφερε να φτάσει στα 5 εκατομμύρια δίκυκλα, με μια ιδιαιτερότητα. Όλα τα δίκυκλα στη γκάμα της Yadea είναι ηλεκτρικά! Από αυτή την άποψη είναι εμφανές ότι, βάση όγκου παγκοσμίως, η Yadea οδηγεί την αγορά της ηλεκτροκίνησης.
Δεύτερη είναι η Hero Motor, που συνεργάζεται και με την Harley Davidson για την παραγωγή του X440. Η Ινδική εταιρεία έφτασε τις 5,4 εκατομμύρια πωλήσεις το 2022 και κέρδισε τον "Ινδικό εμφύλιο".
Στην πρώτη θέση εδώ και πολλά χρόνια με ασφάλεια και διαφορά βρίσκεται η Honda. Ο Ιάπωνας κολοσσός εφτασε το εντυπωσιακό νούμερο των 17,5 εκατομμυρίων (!) δικύκλων το 2022, κάτι που σημαίνει ότι, χοντρικά, ένα στα τρία δίκυκλα που πουλήθηκαν παγκοσμίως το 2022 φέρει τα διάσημα φτερά της Honda.
Πού βρίσκονται οι Ευρωπαίοι;
Όπως είδαμε, οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές απουσιάζουν από τη λίστα, με τους μεγαλύτερους εξ αυτών να φτάνουν σε πολύ μικρότερα νούμερα. Για παράδειγμα ολόκληρο το Piaggio Group έφτασε τις 625.000 πωλήσεις, με την KTM και την BMW να βρίσκονται στις 270.000 και 200.000 αντίστοιχα.
Βέβαια τα νούμερα αυτά δεν λένε τίποτα από μόνα τους, καθώς δείχνουν μόνο την πλευρά του όγκου. Ούτε η φύση και το "εκτόπισμα" των ταξινομηθέντων δικύκλων μετράται και φυσικά ούτε το περιθώριο κέρδους ανά μονάδα. Έτσι βλέπουμε τους Ευρωπαίους να είναι πλήρως ευχαριστημένοι με πολύ μικρότερα νούμερα Premium μοτοσυκλετών. Σε κάθε περίπτωση η αγορά μοτοσυκλετών είναι ένας ζωντανός οργανισμός, ο οποίος μεταλάσσεται χρόνο με το χρόνο, ακολουθώντας τις διάφορες τάσεις που αναπτύσσονται είτε σε τοπικές αγορές (Ευρώπη) είτε παγκοσμίως.