Μέχρι το 1994, η ΚΤΜ ήταν μια μάλλον εξειδικευμένη εταιρεία. Όντας μία από τις πιο τεχνολογικά προηγμένες μάρκες της εποχής, η ΚΤΜ διέπρεπε στους αγώνες και στις μοτοσυκλέτες χώματος, όμως τότε η φήμη της στο ευρύ κοινό δεν είχε καμία σχέση με αυτή που έχει σήμερα. Ωστόσο, πριν από 24 χρόνια, όλα άλλαξαν με την παρουσίαση του πρώτου ΚΤΜ Duke, μιας μοτοσυκλέτας που έμελλε να γράψει ιστορία και να αλλάξει την μοίρα της μάρκας!
Το πρώτο και λιγότερο γνωστό μοντέλο, ΚΤΜ Duke I 620.
Στις αρχές της δεκαετίας του 90, οι Supermoto διένυαν μια περίοδο «μόδας». Η απλή εκτέλεσή τους σαν κατηγορία –ουσιαστικά μετέτρεπες σε ασφάλτινη, μια ήδη υπάρχουσα μοτοσυκλέτα χώματος- οδήγησαν την ΚΤΜ να παρουσιάσει το πρώτο Duke 620 το 1994. Η μοτοσυκλέτα δημιουργήθηκε με βάση τα ήδη υπάρχοντα off-road μοντέλα, βασισμένη σε αυτά κατά 80%, ενώ έφερε τον ριζοσπαστικό κινητήρα LC4. Ο μονοκύλινδρος των 609 κ.εκ. μπορούσε τότε να αποδώσει 50 ίππους, ενώ η μοτοσυκλέτα είχε κενό βάρος μόλις 143 κιλά. Ο κινητήρας, αν και μονοκύλινδρος, λειτουργούσε καλύτερα μεταξύ 5000 και 8500 σαλ, ενώ το κορυφαίο στήσιμο της μοτοσυκλέτας σήμαινε, ότι η Duke 620 ήταν μια συναρπαστική μοτοσυκλέτα, όχι για όλους αλλά για εκλεκτούς και «μερακλήδες»!
Duke II: Η πιο γνωστή στην Ελλάδα
Το 1998 ήταν η ώρα για την παρουσίαση της 2ης γενιάς του Duke, η οποία ανέβηκε σε κυβισμό και άλλαξε ονομασία. Το πασίγνωστο Duke 640, η μοτοσυκλέτα είχε κυβισμό 625 κ.εκ. και είχε ονομαστική ισχύ 55 ίππων. Η…αμφισβητούμενη εμπρός μάσκα του Duke I που δίχασε αντικαταστάθηκε από την γνωστή πλέον μορφή των δύο στρογγυλών φαναριών το ένα πάνω από το άλλο, ενώ η μοτοσυκλέτα έγινε πιο εύχρηστη αποκτώντας μίζα το 1999. Η γενιά αυτή ήταν και η τελευταία που ήταν πιο κοντά στην supermotard φιλοσοφία, αφού το επόμενο Duke έδωσε τα πρώτα σημάδια για την street μεταστροφή του μοντέλου, η οποία ολοκληρώθηκε το 2012.
Θρύλος στους δρόμους!
Το Duke δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις, όσον αφορά την επιτυχία του σ την χώρα μας! Καθώς η κυκλοφορία του συνέπεσε με την εποχή της οικονομικής ευρωστίας και της βελτίωσης, αναρίθμητοι Έλληνες αναβάτες το επέλεξαν ως μοτοσυκλέτα διασκέδασης. Φυσικά αυτό δεν ήταν καθόλου τυχαία επιλογή, αφού στα κατάλληλα χέρια, το Duke μπορούσε να… δικάσει πολύ μεγαλύτερές του μοτοσυκλέτες, με την ευελιξία του, τον πανίσχυρο κινητήρα του και το κορυφαίο setup του. Βέβαια αξίζει να αναφέρουμε ότι η μοτοσυκλέτα είχε έντονο χαρακτήρα, καθώς ο μονοκύλινδρος LC4 δεν αγαπούσε… καθόλου τα σκορτσαρίσματα μιας και είχε σχεδιαστεί να δουλεύει ψηλά, ενώ είχε δύσκολη συντήρηση την οποία δεν πραγματοποιούσαν όλοι σωστά. Αποτέλεσμα, αρκετές Duke να «σπάσουν» αμαυρώνοντας τσάμπα, το όνομα μιας εξαιρετικής μοτοσυκλέτας.
Aλλαξε την πορεία της ΚΤΜ
Μια αντικειμενικά προχωρημένη μοτοσυκλέτα, η Duke εδραίωσε την «πορτοκαλί δυναστεία» στους δρόμους και έφερε την ΚΤΜ στις μάζες. Όντας ο πρώτος εκπρόσωπος της «Ready to race» φιλοσοφίας, η Duke είναι μια μοτοσυκλέτα που άλλοι λατρεύουν και άλλοι μισούν, αλλά οι περισσότεροι σέβονται. Αυτή την στιγμή, το όνομα του Δούκα κοσμεί σχεδόν εξολοκλήρου, την γκάμα με τα μοντέλα δρόμου της ΚΤΜ και έχει γίνει συνώνυμο με αυτή.