Τα χαρακτηριστικά που επιδρούν στη λειτουργία της ανάρτησης είναι η προφόρτιση, η απόσβεση επαναφοράς και η απόσβεση συμπίεσης. Με ποιο τρόπο, όμως, ελέγχεται η επίδρασή τους αυτή, ώστε σε συνδυασμό με το στιλ οδήγησης του αναβάτη να επιτευχθεί η καλύτερη απόδοση;
Παλιότερα, η δυνατότητα ρύθμισης των αναρτήσεων αποτελούσε ένα σπάνιο φαινόμενο, καθώς οι μόνες μοτοσικλέτες που προσέφεραν τέτοια δυνατότητα ήταν οι sport. Αυτό συνέβαινε λόγω κόστους. Σήμερα, όμως, οι δυνατότητες επέμβασης σε μια οποιαδήποτε μοτοσικλέτα (ακόμη και scooter μικρού κυβισμού ή παπιά) είναι πολύ πιο διαδομένες.
Η πλέον διαδεδομένη, αλλά και σημαντικότερη εξ αυτών, είναι η προφόρτιση. Ελέγχει την υποχώρηση της ανάρτησης, όταν η μοτοσικλέτα δεν κινείται και το μόνο φορτίο είναι αυτό του βάρους του αναβάτη. Επίσης, για την ίδια υποχώρηση του ελατηρίου, λόγω εξωτερικής ανωμαλίας, (π.χ. λακκούβα ή σαμαράκι) απαιτείται μεγαλύτερο φορτίο.
Αύξηση της προφόρτισης γίνεται με το ανέβασμα της «σκάλας» που βρίσκεται πάνω στην ανάρτηση. Με το ειδικό εργαλείο, ο αναβάτης είναι σε θέση να αυξήσει την προφόρτιση και, μετά από κάποιους πειραματισμούς, να βρει το καταλληλότερο για αυτόν σημείο. Σήμερα, εκτός από τις ακριβές sport μοτοσικλέτες, ρύθμιση προφόρτισης μπορούμε να βρούμε παντού: ειδικά όταν μιλάμε μόνο για αυτή του πίσω αμορτισέρ. Κατά κανόνα, ακόμη και scooter 125 κ.εκ. διαθέτουν τέτοιου είδους ρύθμιση στα πίσω αμορτισέρ, ενώ μοτοσικλέτες μεσαίου και μεγάλου κυβισμού διαθέτουν και πιρούνια που μπορούν να ρυθμιστούν ως προς την προφόρτιση.
Μια άλλη ρύθμιση είναι αυτή της συμπίεσης και της επαναφοράς. Δυστυχώς, αν η μοτοσικλέτα δε διαθέτει ξεχωριστές ρυθμίσεις για τη συμπίεση και την επαναφορά δεν είναι δυνατόν να ελεγχθούν ξεχωριστά η μία από την άλλη. Αξίζει να αναφέρουμε ότι η απόσβεση επαναφοράς είναι αρκετά σημαντικότερη από την απόσβεση συμπίεσης. Ρυθμίζοντάς τη, η ανάρτηση μπορεί να γίνει πιο «αργή», δηλαδή για δεδομένο φορτίο κινείται με μικρότερη ταχύτητα.
Και αυτές οι ρυθμίσεις αποτελούν τον κανόνα στις sport μοτοσικλέτες μεσαίου και μεγάλου κυβισμού. Ωστόσο, πολλά street μοντέλα (ακόμη και στη μεσαία κατηγορία) διαθέτουν πια τέτοιες ρυθμίσεις. Και, φυσικά, οι συγκεκριμένες δε λείπουν και από τα τουριστικά μοντέλα.
Η μέθοδος ελέγχου της ανάρτησης στατικά δε μπορεί να δώσει αντικειμενική εικόνα για τη συμπεριφορά της. Είναι, όμως, μια καλή αρχή για περαιτέρω δοκιμές στο δρόμο. Ακολουθώντας τη μέθοδο των πολλαπλών δοκιμών, μπορούμε να φτάσουμε σε ικανοποιητικά αποτελέσματα.
Royal Enfield Shotgun 650 by Icon Motorsports: Η πιο «απόλυτη» Enfield μέχρι σήμερα
Επαναφέρει την KLE η Kawasaki;
BMW R 12 S: Κλασική μόνο στην όψη, με boxer 1.170 κ.εκ. 109 ίππων και keyless
Μεταλλικά τακάκια Newfren: Καθαρίζουν και λειαίνουν τους δίσκους
Kymco Micare 125: “Eργάτης” πόλης με μόλις 1.945 ευρώ
Ορίστε από πού βγήκε η ονομασία «παπάκι» (+video)
Scooter2Dakar: Με SYM ADX 300 για 8.000 (αφιλόξενα) χιλιόμετρα
X-Brake Δισκόπλακες Μοτοσυκλέτας, Scooter, Παπιού, ATV
Αρχική Σελίδα | Sitemap | Επικοινωνία |
Copyright © 2024 - mototriti.gr