O αισθητήρας του Quickshifter τοποθετείται συνήθως στο σύστημα συνδέσμων του επιλογέα ταχυτήτων.

O αισθητήρας του Quickshifter τοποθετείται συνήθως στο σύστημα συνδέσμων του επιλογέα ταχυτήτων.

Quickshifter: Πως λειτουργεί και γιατί «σκάει» η εξάτμιση στις αλλαγές

Το εξάρτημα που σε κάνει «μάγκα» στις αλλαγές! Πως λειτουργεί το Quickshifter και γιατί υπάρχει; Τι σημαίνει όταν είναι… shifter-blipper; Καταστρέφουν τα σασμάν ή είναι «μύθος»;

Τι είναι λοιπόν το Quickshifter και γιατί υπάρχει;

Πρόκειται για ένα gadget που ξεκίνησε την ζωή του στις πίστες, αφού σε περιβάλλον χρονομέτρησης και αγώνων, κάθε δευτερόλεπτο μετράει. Η αλλαγή ταχυτήτων απαιτεί χρόνο κατά τον οποίο δεν μεταδίδεται ισχύς από τον κινητήρα στον τροχό, με αποτέλεσμα να χάνεται χρόνος. Στην μοτοσυκλέτα, προκειμένου να ανεβάσεις ταχύτητα, πρέπει να κλείσεις το γκάζι, να πατήσεις συμπλέκτη, να ανεβάσεις την ταχύτητα και στην συνέχεια, να αφήσεις το συμπλέκτη και να ανοίξεις ξανά γκάζι.

Όπως είναι προφανές, η διαδικασία αυτή «κλέβει» δέκατα χρόνου! Κάποιοι πιο προχωρημένοι αναβάτες, λοιπόν, ανέπτυξαν την τεχνική του να κλείνουν στιγμιαία το γκάζι, και μέσα στον ελάχιστο χρόνο που ο κινητήρας «αποφορτίζει» το κιβώτιο ταχυτήτων, αλλάζουν αστραπιαία την ταχύτητα προς τα πάνω! Σε αυτό το γεγονός, βασίζεται η λειτουργία του Quickshifter.
 

Quickshifter – Πως λειτουργεί

Ο μηχανισμός του shifter χρησιμοποιεί έναν αισθητήρα, στον επιλογέα των ταχυτήτων, ο οποίος ανιχνεύει την πίεση του από τον αναβάτη, όταν θέλει να αλλάξει ταχύτητα. Το σύστημα του shifter περιλαμβάνει έναν δικό του «εγκέφαλο», ο οποίος συνεργάζεται με τα ηλεκτρονικά της εκάστοτε μοτοσυκλέτας.

Όταν ο αναβάτης ζητήσει «ανέβασμα» ταχύτητας, χωρίς να κλείσει το γκάζι, η πίεση του λεβιέ ταχυτήτων ανιχνεύεται από τον αισθητήρα του shifter, ο οποίος στέλνει το ανάλογο σήμα στον εγκέφαλο. Τα ηλεκτρονικά, μετά, διακόπτουν το καύσιμο, το σπινθήρα ή και τα δύο, στον κινητήρα, με αποτέλεσμα το μοτέρ να μην αποδίδει ισχύ για μικρά κλάσματα του δευτερολέπτου. Αυτό το μικρό διάστημα είναι αρκετό, ώστε το κιβώτιο ταχυτήτων να αποφορτιστεί από την δύναμη, ο επιλογέας να γυρίσει τον «μύλο» και να επιλεγεί επιτυχώς η επόμενη ταχύτητα. Αμέσως μόλις γίνει αυτό, η παροχή καυσίμου-σπινθήρα ξεκινούν ξανά και η ισχύς του μοτέρ αποκαθίσταται.
 

Shifter-blipper: Όχι μόνο για ανεβάσματα, αλλά και για κατεβάσματα

Με την συνεχή εξέλιξη του ηλεκτρονικού γκαζιού και των συστημάτων ελέγχου του κινητήρα, τα shifter εξελίχθηκαν επίσης και μπορούν να διαχειριστούν και κατεβάσματα ταχυτήτων χωρίς συμπλέκτη, πράγμα που τα παλαιότερα συστήματα αδυνατούσαν να κάνουν. Πως; Απλό: Όταν το shifter ανιχνεύσει εντολή κατεβάσματος, «ανοίγει γκάζι» στιγμιαία ώστε ο κινητήρας να σηκώσει στροφές, όσο χρειάζεται για να κουμπώσει η χαμηλότερη ταχύτητα.
 

Τα shifters καταστρέφουν το σασμάν;

Με απλά λόγια, αν είναι σωστά ρυθμισμένα, όχι. Ένα shifter πρέπει να κάνει την δουλειά του με τον σωστό τρόπο, διακόπτοντας το καύσιμο και τον σπινθήρα τη σωστή στιγμή και για την σωστή διάρκεια, ώστε η αλλαγή να είναι επιτυχημένη. Πολύ μικρό χρονικό διάστημα διακοπής σημαίνει ότι οι ταχύτητες ίσως «γρατσουνίσουν» στο ανέβασμα, ενώ πολύ μεγάλο φέρνει αισθητά «κοψίματα» στην ισχύ με το γκάζι ανοικτό. Αντίστοιχα,  στα κατεβάσματα, το λανθασμένο blipping μπορεί να προκαλέσει παρόμοια ανεπιθύμητη συμπεριφορά.
 

Συνέχεια του άρθρου >>>