Ενδιαφέροντα δεδομένα παρουσιάζει η γνωστή ιταλική εταιρεία κατασκευής φρένων, σχετικά με την πέδηση των αυτοκινήτων Formula 1 και των μοτοσικλετών των Moto GP, σε δοκιμές που πραγματοποιεί στην πίστα του Austin.
Στους αγώνες, τα ισχυρά φρένα είναι ένα στοιχείο-κλειδί για την επίτευξη ακόμα πιο γρήγορων γύρων, αφού επιτρέπουν το φρενάρισμα «αργά» και συνεπώς την επίτευξη υψηλότερης μέσης ταχύτητας. Η ιταλική Brembo, η οποία κατασκευάζει επί σειρά ετών κορυφαία συστήματα φρένων, πραγματοποιεί δοκιμές πέδησης στην πίστα του Austin, μια πίστα που φιλοξενεί τόσο αγώνα Formula 1 όσο και Moto GP.
Για εμάς τους αναβάτες, τα Moto GP θεωρούνται το «απόλυτο» στις αγωνιστικές μοτοσικλέτες: φανταζόμαστε ότι τα φρένα τους θα λειτουργούν σαν «άγκυρες» προκειμένου να επιβραδύνουν την μοτοσικλέτα από τα σχεδόν 350 χμ/ώρα σε κάτω από 100 χμ/ώρα, για τις στροφές, σε ελάχιστο χρόνο. Ωστόσο, τα δεδομένα της Brembo δημιουργούν αίσθηση καθώς αποκαλύπτουν ότι τα αυτοκίνητα Formula 1 είναι ικανά να φρενάρουν έως και τρεις φορές ισχυρότερα!
Η εταιρεία μας παρέχει με πλήρη δεδομένα, όσον αφορά την μέγιστη επιβράδυνση σε G, την απόσταση αλλά και το χρόνο φρεναρίσματος. Στην πίστα του Texas, οι μηχανικοί της Brembo μέτρησαν μέγιστη επιβράδυνση 5,7G (!) στην στροφή 12, σε σύγκριση με τα 1,8 μιας μοτοσικλέτας GP. Ακόμα πιο εντυπωσιακή είναι η διαφορά στην μέση τιμή G κατά τη διάρκεια ενός αγώνα, αφού στα Moto GP ανέρχεται στα 0,8G, ενώ για την F1 είναι πέντε φορές υψηλότερη, στα 4G.
Παρόμοια δεδομένα έχουμε αν δούμε τον πίνακα του απαιτούμενου χρόνου φρεναρίσματος, καθώς για την ίδια στροφή, η F1 χρειάστηκε 1,4 δευτερόλεπτα, ενώ το Moto GP bike χρειάστηκε 5,9! Προφανώς, εμφανίζεται και μεγάλη διαφορά στην απόσταση φρεναρίσματος, αφού μιλώντας πάντα για την 12η στροφή, η F1 φρέναρε στα 128 μέτρα, ενώ η αγωνιστική μοτοσικλέτα χρειάστηκε την υπερδιπλάσια απόσταση, στα 300 μέτρα!
Φυσικά, αν κάποιος μελετήσει σε περισσότερο βάθος τα δεδομένα, η εξήγησή τους είναι απλή: Μια Formula 1 έχει τέσσερα τεράστια ελαστικά με πολύ μεγαλύτερη επιφάνεια επαφής, ενώ η αεροδυναμική παίζει πολύ μεγαλύτερο ρόλο στα μονοθέσια αυτοκίνητα σε σχέση με τις μοτοσικλέτες.
Εάν τα φρένα μιας γρήγορης street μοτοσικλέτας σας φαίνονται πανίσχυρα, σκεφτείτε τι εντύπωση θα σας σχημάτιζε η εξωπραγματική πέδηση των μονοθέσιων της F1!