Τα BMW F 900 XR, Ducati Multistrada 950, ΚΤΜ 890 Adventure, Triumph Tiger 900 Rally και Yamaha Tracer 9 GT έρχονται με πλήρη εξοπλισμό, παρόμοιο κυβισμό και χαρακτηριστικά απόδοσης, που διακρίνονται για τις ικανότητες τους σε κάθε είδους πεδίο δράσης. Ποια είναι η καλύτερη adventure στα 15.000 ευρώ;
Πέντε μονομάχοι με χωρητικότητα κοντά στο λίτρο και παρόμοια απόδοση και ισχύς, δίνουν τις δικές τους απαντήσεις για το ποια είναι η καταλληλότερη επιλογή για την κατηγορία σπορ adventure τουρισμού. Οι επιδόσεις και ο εξοπλισμός τους καλύπτουν και με το παραπάνω όσους αναζητούν μια μοτοσυκλέτα που τα κάνει όλα. Εκτός από τον περιπετειώδη χαρακτήρα και την πολυχρηστική φύση τους, τα BMW F 900 XR,Ducati Multistrada 950, KTM 890 Adventure, Triumph Tiger 900 Rally και Yamaha Tracer 9 GT, θέτουν ως όριο απόκτησης τα 15.000 ευρώ.
Τα καλύτερα στην κατηγορία τους πριν τα μεγάλα των 1000+ κυβικών Υπερκαλύπτουν σε επιδόσεις και εξοπλισμό Πιο ασφάλτινα ΒMW και Yamaha, με χωμάτινες καταβολές Ducati, KTM και Triumph Εσύ ποιο διαλέγεις;
Η σχεδιαστική φόρμα διέπεται από τις αρχές της κατηγορίας που ανήκει, συνεπικουρούμενη από την δυναμική προσέγγιση που έλκεται από τους οικογενειακούς δεσμούς της XR καταγωγής του. Η ύπαρξη του έλικα στα πλάγια του ρεζερβουάρ υπογραμμίζει την εξαιρετική ποιότητα κατασκευής του XR. Το ύψος της σέλας βρίσκεται στα 825 χιλιοστά κάτι που συνεπάγεται εύκολη πρόσβαση, ενώ το αφράτο υλικό της θα κρατήσει τον οδηγό φρέσκο στην πολύωρη χρήση. Το μικρότερο πίσω κομμάτι θέτει παραχωρήσεις σχετικά με το μέγεθος του συνεπιβάτη. Το XR έρχεται με εξοπλισμό που συναντάμε σε ακριβότερες μοτοσυκλέτες μεγαλύτερων κατηγοριών. Ρυθμιζόμενες μανέτες, εκκίνηση χωρίς κλειδί, πρίζα 12V, ρυθμιζόμενη ζελατίνα, cruise control και έγχρωμη TFT οθόνη 6,5 ιντσών με δυνατότητα συνδεσιμότητας μέσω Bluetooth με smartphone. Νέα προσθήκη το σύστημα Headlight Pro με προσαρμοζόμενο προβολέα, πουτοποθετείται για πρώτη φορά σε μοτοσικλέτα της BMW.
Ο υγρόψυκτος δικύλινδρος σε σειρά κινητήρας, μεγάλωσε σε χωρητικότητα φτάνοντας στα 895 κυβικά εκατοστά, ενώ παράλληλα έχει ανασχεδιαστεί και η κεφαλή των κυλίνδρων. Η μέγιστη ισχύ φτάνει πλέον τους 105 ίππους στις 8.750 σ.α.λ., με βελτίωση κυρίως στις μεσαίες στροφές με 8,4 kg-m να είναι διαθέσιμα από τις 4.500 έως τις 8.500 σ.α.λ., ενώ η μέγιστη ροπή φτάνει τα 9,4 kg-m στις 6.500 σ.α.λ. Τα 4 διαθέσιμα Riding modes μεταβάλλουν ανάλογα την απόδοση του κινητήρα, καθώς και την παρέμβαση Traction Control και ABS. Εκτός από τον συμπλέκτη περιορισμένης ολίσθησης, η νέα προσθήκη του ηλεκτρονικού ελέγχου ροπής του κινητήρα (MSR) εμποδίζει την ολίσθηση του πίσω τροχού σε απότομο κλείσιμο του γκαζιού ή απότομο κατέβασμα. Το XR μπορεί να σουλατσάρει με άνεση στην πυκνή κίνηση της πόλης και ταυτόχρονα να κυνηγάει με παρρησία φιδίσιες διαδρομές παραμένοντας ουδέτερο και ασφαλές. Το πακέτο πλαισίου-αναρτήσεων μπορεί να διαχειριστεί κυριολεκτικά τα πάντα ανεξαρτήτως συνθηκών και θα ακολουθήσει τις εντολές σου, σε όποιο ρυθμό αποφασίσεις να κινηθείς.
Η σχεδιαστική φιλοσοφία που χαρακτηρίζει τις Multistada παραμένει και στο νέο 950. Φώτα Led με βοηθητική δέσμη DCL (Ducati cornering lights), χαρακτηριστικό ρύγχος, και 20lt ντεπόζιτο με πλαϊνά πλαστικά προέρχονται αυτούσια από το 1260, ενώ σέλα, χειρολαβές, η σχεδίαση της εξάτμισης και του ψαλιδιού αλλά και οι διαστάσεις των τροχών προέρχονται από την έκδοση Enduro του μεγάλου αδελφού. Η ποιότητα κατασκευής είναι κορυφαία σε κάθε λεπτομέρεια, σύμφωνα με τα υψηλά στάνταρ που θέτει η Ιταλική φίρμα. Με επαρκείς διαστάσεις για δύο άτομα ανεξαρτήτως αναστήματος, θέση οδήγησης με άνετο εργονομικό τρίγωνο και σέλα με σωστό αφρώδες (ύψος 840χιλ), η Multistrada 950S προσφέρεται αναμφίβολα για πολύωρες εξορμήσεις αλλά και για σπορ οδήγηση. Η νέα εντυπωσιακή TFT οθόνη 5 ιντσών με είναι ευανάγνωστη παρέχοντας κάθε πληροφορία, καθώς και τη δυνατότητα παραμετροποίησης σε κινητήρα, ηλεκτρονικά βοηθήματα και αναρτήσεις. Ενισχύοντας τον τομέα της πρακτικότητας, η Multistrada 950 διαθέτει δύο παροχές 12V, θύρα USB και σύστημα εκκίνησης χωρίς κλειδί, ενώ συνδέεται με smartphone μέσω της εφαρμογής Ducati Link App.
Ο δικύλινδρος υγρόψυκτος Testastretta 937 κυβικών που κινεί την Multistrada 950S, αποδίδει 113 ίππους στις 9000 σ.α.λ και 9,8 κιλά ροπής στις 7.750 με το 80% να εμφανίζεται από τις 3.500 σ.α.λ. Πλούσιο το ηλεκτρονικό πακέτο με 4 χαρτογραφήσεις και μονάδα IMU (traction control, Vehicle Hold Control , cruise control, quick shifter με blipper), αλλά και υδραυλικό συμπλέκτη που αντικαθιστά τον παραδοσιακό μαζί με την απότομη λειτουργία που τον συνόδευε. Με το νέο Multistrada 950 μπορείς να ταξιδεύεις ανέμελα αφήνοντας το μαλακό αφρώδες της σέλας και τις αναρτήσεις να φροντίζουν για την άνεση σου. Αν όμως επιλέξεις το Sport mode, η διαφορά γίνεται αισθητή τόσο στην απόκριση του γκαζιού όσο και στις αναρτήσεις που σφίγγουν όσο χρειάζεται, με αποτέλεσμα πολύ σύντομα να στρίβεις με ταχύτητες που ξεφεύγουν από τα όρια της κατηγορίας.
Το 890 Adventureχαρακτηρίζεται από το στοιχείο της περιπέτειας, φέρνοντας στο νου μοτοσυκλέτες με τις οποίες η KTM έχει κυριαρχήσει στο Rally Dakar. O χωμάτινος προσανατολισμός φαίνεται σε κάθε λεπτομέρεια, ενώ παράλληλα ο σχεδιαστικός οίκος Kiska φρόντισε να δώσει ξεχωριστή ταυτότητα στο μοντέλο. Η ποιότητα κατασκευής στα πλαστικά αλλά και στα μηχανικά μέρη κυμαίνεται σε υψηλά επίπεδα και δείχνει ότι μπορεί να αντεπεξέλθει ακόμα και σε σκληρή εκτός δρόμου χρήση. Η θέση οδήγησης τοποθετεί τον αναβάτη σε όρθια στάση, με την σέλα να χωρίζεται σε δύο επίπεδα, (ρυθμίζεται σε δύο ύψη 830/850χιλ) στενεύοντας στο εμπρός μέρος ώστε κάθε αναβάτης ανεξαρτήτως αναστήματος να πατά εύκολα στο έδαφος. Για ακόμα μια φορά η οθόνη TFT 5 ιντσών εντυπωσιάζει με την ευκρίνειά της και το εύκολο μενού, ενώ έχει τη δυνατότητα σύνδεσης Bluetooth με smartphone μέσω της πλατφόρμας KTM MY RIDE για κλήσεις, μουσική κ.ά, όπως μας έχει συνηθίσει η KTM.
Ο δικύλινδος εν σειρά κινητήρα αγγίζει πλέον τα 889 κυβικά και αποδίδει 105 ίππους καλύπτοντας τις προδιαγραφές Euro 5. Το ηλεκτρονικό γκάζι Ride by wire δίνει την δυνατότητα για διαφορετικά riding modes (άσφαλτο/χώμα), ενώ το λογισμικό των ηλεκτρονικών βοηθημάτων που τα συνοδεύουν αναβαθμίστηκε. Το traction control (διαθέτει 4 επίπεδα και δυνατότητα απενεργοποίησης) λειτουργεί σύμφωνα με την κλίση της μοτοσυκλέτας και πλέον αντιδρά ακόμη πιο γρήγορα. Αντίστοιχα, το cornering ABS βελτιώθηκε ώστε να είναι ακόμα πιο ακριβές και να επεμβαίνει διακριτικά μόνο όταν είναι απολύτως απαραίτητο. Αμέσως καταλαβαίνεις την προθυμία του νέου μοντέλου να επιταχύνει χωρίς κανέναν ενδοιασμό από το χαμηλό φάσμα στροφών, χωρίς όμως να υστερεί ψηλά. Αυτό στην πράξη το κάνει πολύ πιο ευχάριστο, αυξάνοντας σημαντικά τις τουριστικές του δυνατότητες, αφού αισθάνεσαι μια πιο ραφιναρισμένη λειτουργία που επιδρά θετικά στη συνολική ποιότητα κύλισης, ανεξάρτητα την ταχύτητα με την οποία κινείσαι, αφού σε καλή άσφαλτο δεν θα δυσκολευτεί να ξύσει τα μαρσπιέ του αποδεικνύοντας τα οφέλη του σωστού ζυγίσματος αλλά και των αναρτήσεων που αποτελούν τη χρυσή τομή για εντός αλλά και εκτός δρόμου διαδρομές.
Το νέο Tiger 900, ακολουθεί μια νέα προσέγγιση με πιο μαζεμένες διαστάσεις και έκδηλο το στοιχείο της περιπέτειας, με ακόμη πιο έντονο χαρακτήρα. Η ποιότητα και το φινίρισμα βρίσκεται σε πολύ υψηλό επίπεδο, τόσο στα μεταλλικά μέρη όσο και στα πλαστικά. Το ύψος της σέλας μεταβάλλεται (850 – 870χιλ απόστασης από το έδαφος) και το πλάτος της δεν εμποδίζει τα πόδια να πατήσουν στο έδαφος, παρότι πρόκειται για μια ψηλή Adventure μοτοσυκλέτα. Ευρύχωρο και το κομμάτι του συνοδηγού με αρκετό αφρώδες και μεγάλες πρακτικές χειρολαβές. Η ρυθμιζόμενη σε 5 θέσεις ζελατίνα προστατεύει από τον αέρα, ενώ ακριβώς από κάτω της δεσπόζει η εντυπωσιακή και ευανάγνωστη TFT οθόνη 7 ιντσών με τέσσερις διαφορετικούς τρόπους απεικόνισης. Μπορεί να συνδεθεί μέσω Bluetooth με το smartphone σου, ενώ υπάρχει δυνατότητα σύνδεσης και ελέγχου κάμερας GoPro. Οι ευκολίες συνεχίζονται με cruise control, θερμαινόμενα grip, ειδική θέση Smartphone με υποδοχή USB κάτω από τη σέλα, καθώς και κεντρικό σταντ.
Ο τρικύλινδρος κινητήρα 888 κυβικών φέρει νέο χρονισμό ανάφλεξης 1-3-2 αντί για 1-2-3, με τα πλεονεκτήματα ενός δικύλινδρου, διατηρώντας ταυτόχρονα όλα τα χαρακτηριστικά του τρικύλινδρου. Η μέγιστη απόδοση παραμένει στους 95 ίππους όμως εμφανίζεται (750 σ.α.λ πιο χαμηλά) στις 8.750 σ.α.λ, ενώ η ροπή των 8,8 kgm έρχεται στις 7.250 σ.α.λ (800σ.α.λ χαμηλότερα). 6 διαφορετικά riding modes προσαρμόζουν ανάλογα την απόκριση του κινητήρα και τα ηλεκτρονικά βοηθήματα, ενώ traction control και ABS συνεργάζονται με μονάδα IMU της Continental. Τo Tiger 900 είναι πιο γεμάτο στο χαμηλό φάσμα στροφών, κάτι που κάνει την κίνηση στο αστικό περιβάλλον πολύ ευχάριστη, σε συνδυασμό με τις αναρτήσεις που σε κρατούν ξεκούραστο καταπίνοντας κάθε κακοτεχνία του δρόμου. Στον αυτοκινητόδρομο η σταθερότητα είναι παραδειγματική σε όλες τις ταχύτητες, ενώ η συμπεριφορά σε δρόμο με στροφές εκπλήσσει θετικά παρά τον μπροστινό τροχό των 21 ιντσών. Σε βατούς χωματόδρομους αλλά και σε κάθε εκτός δρόμου διαδρομή, αφού η ελαφριά αίσθηση και ο ροπάτος κινητήρας κάνουν τα πράγματα εύκολα σε κάθε περίπτωση.
Με εντελώς νέα εμφάνιση που θυμίζει κάτι από R1, το μπροστινό μέρος είναι αναμφίβολα αυτό που σου τραβά την προσοχή, φανερώνοντας τις σπορ διαθέσεις της μοτοσυκλέτας. Πάνω από τους ¨κρυφούς¨ προβολείς βρίσκονται τα δύο φωτιστικά σώματα που φιλοξενούν τα φώτα θέσης, με την έκδοση GT να εφοδιάζεται επιπλέον με cornering lights που λειτουργούν από τις 7ο κλίσης. H θέση οδήγηση μπορεί να ρυθμιστεί στα μέτρα του κάθε αναβάτη, αφού εκτός από τη σέλα μπορεί να αλλάξει η θέση του τιμονιού, όπως επίσης και των μαρσπιέ. Ιδιαίτερη προσοχή δόθηκε στη θέση του συνεπιβάτη, αφού πλέον συναντάμε φαρδύτερη σέλα με περισσότερο αφρώδες, νέα θέση στα μαρσπιέ και ενιαία χειρολαβή. Η μεγαλύτερη ζελατίνα ρυθμίζεται εύκολα με το ένα χέρι σε 10 θέσεις (συνολικό εύρος ρύθμισης 50χιλ.), ενώ η έκδοση GT διαθέτει επιπλέον θερμαινόμενες χειρολαβές 10 επιπέδων και πλαϊνές βαλίτσες στο χρώμα της μοτοσυκλέτας, με αυξημένη χωρητικότητα κατά 10 λίτρα. Δύο νέες έγχρωμες TFT οθόνες 3,5΄΄ αναλαμβάνουν την πληροφόρηση του αναβάτη. Στην αριστερή οθόνη βρίσκονται οι βασικές λειτουργίες, ενώ η δεξιά χωρίζεται σε τέσσερα κουτάκια που απεικονίζουν αυτό που εσύ επιλέγεις.
Ο επιτυχημένος τρικύλινδρος CP3 - πληροί τις προδιαγραφές Euro 5 - αύξησε τον κυβισμό του από τα 847 στα 889 κυβικά και η ιπποδύναμη αγγίζει πλέον τους 119 ίππους, ενώ ταυτόχρονα αυξήθηκε και η ροπή ειδικά στο χαμηλό-μεσαίο φάσμα στροφών, αφού τα 9,5 χλγμ αποδίδονται 1.500 σ.α.λ νωρίτερα από το προηγούμενο μοντέλο. Το ηλεκτρονικό οπλοστάσιο περιλαμβάνει traction control με ευαισθησία κλίσης, σύστημα ελέγχου ολίσθησης (SCS) όμοιο με του R1, καθώς και LIF που περιορίζει τις άσκοπες σούζες. Όλα τα παραπάνω συνεργάζονται με μια μονάδα IΜU 6 αξόνων (μικρότερη κατά 50% και ελαφρύτερη κατά 40% από την αντίστοιχη του R1), διαθέτουν τρία επίπεδα παρεμβατικότητας (1, 2 και manual) και μπορούν να απενεργοποιηθούν ξεχωριστά ή ακόμα και όλα μαζί. Εύκολο στην οδήγηση ακόμη και με πολύ χαμηλές ταχύτητες, το νέο Tracerέχει ελαφριά αίσθηση που θυμίζει μοτοσυκλέτα μικρότερης κατηγορίας. H λέξη σκορτσάρισμα είναι παντελώς άγνωστη και ο κινητήρας CP3 είναι πιο πρόθυμος από ποτέ να δείξει τα κάλλη του, αλλά και τα αποτελέσματα της εκτεταμένης βελτίωσης στην οποία επεβλήθη. Οι στροφές πάντα άρεσαν στο Tracer και τώρα δείχνει ακόμη πιο σπορ. Εκεί το πιο στιβαρό πλαίσιο δείχνει τα οφέλη του, όπως και το σωστό ζύγισμα που κάνει τη μοτοσυκλέτα ιδιαίτερα πρόθυμη στις εισόδους αλλά και στις αλλαγές κατεύθυνσης.