Τελικά, πότε ένα λάστιχο θεωρείται «παλιό»;

Τελικά, πότε ένα λάστιχο θεωρείται «παλιό»;

Η γόμα τους μπορεί να μην είναι φθαρμένη και να έχει ακόμα «πολύ ψωμί», μήπως όμως τα ελαστικά σου είναι για πέταμα;


Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »
Σχολίασέ το, στη σελίδα μας στο Facebook »

Η τεχνολογία στα ελαστικά έχει κάνει άλματα προόδου τα τελευταία χρόνια και η διάρκεια ζωής τους έχει αυξηθεί σημαντικά. Μήπως όμως έχει έρθει η ώρα της αντικατάστασης, παρόλο που το πέλμα τους δεν είναι πολύ φθαρμένο; Η αλήθεια είναι ότι αυτό εξαρτάται από το ελαστικό και από το πώς αυτό είχε αποθηκευτεί.

Τα ελαστικά είναι ένα σημείο που εύκολα παραλείπεται. Η δυσπρόσιτη βαλβίδα κάνει δύσκολο τον τακτικό έλεγχο της πίεσης, ενώ οι περισσότεροι από εμάς κάνουμε με το μάτι έλεγχο της φθοράς αγνοώντας τους δείκτες. Το πρόβλημα είναι ότι  μπορεί να φαίνεται ότι το ελαστικό έχει ακόμα πολλή ζωή, αλλά την κρίσιμη στιγμή, σε κρύο ή γλιστερό δρόμο, θα αποδειχτεί ανεπαρκές. Αυτό συμβαίνει γιατί η αποτελεσματικότητα της γόμας μειώνεται με το πέρασμα του χρόνου και αυτό συμβαίνει συνήθως πριν αυτή προλάβει να φθαρεί εντελώς. Ουσιαστικά το ελαστικό «στεγνώνει» και χάνει τις ιδιότητές του.

Οι περισσότεροι κατασκευαστές αποφεύγουν να πουλήσουν ένα ελαστικό ηλικίας μεγαλύτερης των 5 ετών, αλλά για να μη βρεθείς με ελαστικό που έχει ξεμείνει στην αποθήκη κάποιου μαγαζιού, μπορείς να δεις τη «σφραγίδα» DOT. Πρόκειται για έναν τετραψήφιο κωδικό τυπωμένο πάνω στο ελαστικό που δείχνει την εβδομάδα και τη χρονιά παραγωγής του.



Αν αγόρασες ελαστικά μέσω internet, στέκαρε την ημερομηνία παραγωγής πριν τα τοποθετήσεις, ενώ αν δεν σκοπεύεις να τα χρησιμοποιήσεις αμέσως, αποθήκευσέ τα σε σημείο που δεν τα βλέπει ο ήλιος, δεν επικρατούν ακραίες θερμοκρασίες και δεν έρχονται σε επαφή με χημικά. Όλα τα παραπάνω μπορεί να κάνουν το ελαστικό να «γεράσει» πρόωρα.

Για να έχεις ανά πάσα στιγμή σφαιρική εικόνα της κατάστασης των ελαστικών πρέπει να κάνεις τακτικούς ελέγχους. Αυτά πρέπει να τσεκάρεις:
  • Φθορά: Η φθορά του ελαστικού πρέπει να είναι ομοιόμορφη και να μη λείπουν κομμάτια γόμας.
  • Πέλμα ελαστικού: Το πέλμα του ελαστικού είναι φρέσκο ή έχει αρχίσει να παίρνει γκρι χρώμα; Παρατηρείς ρωγμές και το ελαστικό δείχνει εύθραυστο; Όλα αυτά είναι σημάδια ότι το ελαστικό έχει «γεράσει».
  • Προφίλ ελαστικού: Ορισμένες φορές ένα ελαστικό μπορεί να δείξει σημάδια «κόπωσης» εμφανίζοντας «ρωγμές» στο προφίλ του, οπότε καλό είναι να κοιτάς κι εκεί.
  • Τι κακουχίες έχει περάσει: Αν το ελαστικό έχει επισκευαστεί πολλές φορές μετά από κλατάρισμα ή αν κάθεται πολύ καιρό χωρίς αέρα, καλό θα ήταν να αντικατασταθεί.


Αν έχεις αλλάξει μόνος σου κάποια στιγμή τα ελαστικά ξέρεις πολύ καλά πόσο δύσκολο είναι να βγάλεις από τη ζάντα ένα παλιό λάστιχο. Αντίθετα ένα φρέσκο ελαστικό είναι πολύ πιο εύπλαστο. Φαντάσου λοιπόν πώς ένα ξεραμένο ελαστικό «γαντζώνει» στην άσφαλτο και πώς το κάνει ένα πιο μαλακό και «κολλώδες». Δεν χρειάζεται να περιμένεις τους δείκτες φθοράς για να σου πουν ότι το ελαστικό είναι φθαρμένο. Ένα «ξεραμένο» λάστιχο έχει ήδη χάσει μεγάλο ποσοστό της αποτελεσματικότητάς του και θα παρατηρείς γλιστρήματα πιο συχνά. Δεν έχει νόημα να προσπαθείς να κάνεις οικονομία αλλάζοντας ελαστικά όσο το δυνατόν πιο αργά, γιατί μια πτώση θα σου κοστίσει τελικά ακριβότερα. 

Τελικά, πότε ένα λάστιχο θεωρείται «παλιό»;
- Μπορεί η γόμα ενός πολυκαιρισμένου ελαστικού να έχει πολύ «ψωμί» ακόμα, αλλά η απόδοσή του να έχει πέσει.
- Ο τετραψήφιος κωδικός δείχνει την εβδομάδα και τη χρονιά που κατασκεθάστηκε.
- Αν αγοράσεις ελαστικά, αλλά δεν τα τοποθετήσεις αμέσως αποθήκευσέ τα σε σημείο που δεν τα βλέπει ο ήλιος.
Εσύ πώς κρίνεις αν ένα ελαστικό είναι φθαρμένο; Τα αλλάζεις στάνταρ στα 2 χρόνια;