LIVE: κίνηση στους δρόμους
Share

ΟΔΗΓΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ

Συμβουλές Ασφαλούς Οδήγησης
Σύγκλιση-απόκλιση μπροστινών τροχών σε ATV
Νευρικό ή σταθερό;
Στα τετράροδα ATV, δεν ισχύει σχεδόν τίποτα από ό,τι ισχύει στις μοτοσικλέτες, καθώς σε αυτά τα περίεργα οχήματα με τους 4 τροχούς οι φυσικοί νόμοι επεμβαίνουν με διαφορετικό τρόπο.
Ένα χαρακτηριστικό γνώρισμα και παράλληλα και μειονέκτημα της οδικής τους συμπεριφοράς, είναι η αστάθεια που παρουσιάζουν σε μεγάλες ταχύτητες. Και το τελευταίο γίνεται ακόμα πιο έντονο λόγω της 1:1 σχέσης του τιμονιού με τους τροχούς (στα αυτοκίνητα το τιμόνι πρέπει να κάνει πολλές στροφές για να γυρίσουν οι τροχοί, στα ATV όμως όχι). Αυτή η ευαισθησία όμως του συστήματος διεύθυνσης των ATV μπορεί να βελτιωθεί, εντός λογικών ορίων, από τη σύγκλιση ή απόκλιση μεταξύ των δύο μπροστινών τροχών. Η επέμβαση γίνεται ρυθμίζοντας τα ακρόμπαρα και η διαδικασία απαιτεί ακρίβεια, χρόνο, καλό μάτι και πολλές δοκιμές.
Προσοχή:
- Όταν οι τροχοί συγκλίνουν μεταξύ τους το τιμόνι "ακούει" πιο γρήγορα στις στροφές, αλλά η σταθερότητα στην ευθεία μειώνεται αισθητά. Όταν οι τροχοί αποκλίνουν μεταξύ τους το τιμόνι γίνεται λίγο πιο "αργό", αλλά η σταθερότητα στην ευθεία αυξάνεται δραματικά. Προτείνουμε τη δεύτερη επιλογή, καθώς είναι πολύ πιο ασφαλής.
- Οι ρυθμίσεις που έχουμε κάνει στις παραπάνω φωτογραφίες είναι σκόπιμα υπερβολικές για να είναι ορατό το αποτέλεσμα. Τα σωστά περιθώρια ρύθμισης των τροχών στην πραγματικότητα είναι πολύ μικρότερα.

Τι πρέπει να ξέρετε:
Τα τιμόνια των περισσοτέρων ATV είναι ενιαία με τον άξονα που κινούν, αυτόν δηλαδή που κινεί τα ακρόμπαρα. Συνεπώς, όταν το τιμόνι δεν είναι ίσιο, το πρόβλημα είναι αποκλειστικά και μόνο θέμα ευθυγράμμισης των τροχών και όχι της μεμονωμένης ρύθμισης του τιμονιού.
Αυτό είναι ένα Kawasaki KVF 650. Το σύστημα διεύθυνσής του δεν έχει κανένα απολύτως πρόβλημα, αλλά μετά τα 70χλμ/ώρα, γίνεται σχετικά ασταθές και νευρικό, όπως και κάθε ATV.
Αυτό είναι το ένα εκ των δύο ακρόμπαρων. Αυτή η "βέργα" που βλέπετε στην παραπάνω φωτογραφία, έχει στις δυο άκρες της σπείρωμα και από ένα παξιμάδι σε ρόλο κόντρας.
Από τη μια μεριά το ακρόμπαρο ενώνεται με την κάτω άκρη του άξονα του τιμονιού. Στο σημείο της σύνδεσης υπάρχει σφαιρική άρθρωση. Διακρίνεται και η άκρη του άλλου ακρόμπαρου.
Από την άλλη μεριά του το ακρόμπαρο συνδέεται απευθείας με τον τροχό. Και σε αυτό το σημείο ο σύνδεσμος είναι σφαιρικός.
Οι δύο άκρες του ακρόμπαρου έχουν ανάποδο σπείρωμα μεταξύ τους. Ξεβιδώνοντας τα παξιμάδια, περιστρέφουμε δεξιόστροφα ή αριστερόστροφα.
Από την ακρίβεια της ρύθμισης απόκλισης-σύγκλισης των τροχών, εξαρτάται επίσης αν το τιμόνι μας θα είναι ίσιο ή όχι. Χρειάζεται προσοχή και ακρίβεια.
Εδώ έχουμε μικρύνει το μήκος των ακρόμπαρων και οι τροχοί έχουν αποκλίνει μεταξύ τους…
…ενώ εδώ το μήκος των ακρόμπαρων έχει αυξηθεί και οι τροχοί έχουν συγκλίνει μεταξύ τους.
Αφού κάνουμε τη ρύθμισή μας, πρώτα σφίγγουμε τα παξιμάδια και στη συνέχεια κάνουμε τις δοκιμές μας.



ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ: ΝΕΕΣ ΤΙΜΕΣ - ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ