Εδώ πάνω θα αποκομίσετε μια από τις πιο ενδιαφέρουσες εμπειρίες της ζωής σας…σαν αναβάτης βέβαια. Χάρις στο IRS (ανεξάρτητη πίσω ανάρτηση) και τα διπλά διαφορικά του Sportsman, το μεγαθήριο της Polaris, ανακηρύσσεται σχεδόν με κλειστά μάτια ως το πιο άνετο, το πιο σταθερό στο χώμα, το πιο σίγουρο στις στροφές, γρήγορες και μη, και βέβαια το καλύτερο σε ακραία εδάφη και κλίσεις. Τα δύο διαφορικά φροντίζουν ώστε ο κάθε τροχός να διατηρεί ανά πάσα στιγμή τη δική του ταχύτητα και οι 4 ανεξάρτητες στο σύνολο αναρτήσεις, φροντίζουν ώστε ο κάθε τροχός να διατηρεί ανά πάσα στιγμή τη δική του πορεία πάνω στην επιφάνεια του εδάφους. Αυτό είναι! Μήπως χρειάζεται και τίποτα άλλο; Με όλα αυτά όμως δημιουργούνται και δύο καίρια ερωτήματα. 1) ¶ραγε το Sportsman θα γέρνει πολύ σε απότομες στροφές; 2) Με τα διαφορικά άραγε θα είναι παιχνιδιάρικο; Η απάντηση και στις δύο είναι βέβαια, όχι. Στην πρώτη γιατί το απαγορεύει η αντιστρεπτική μπάρα του IRS και στη δεύτερη γιατί αυτό που κάνει στην ουσία παιχνιδιάρικα τα άλλα ATV είναι κυρίως η 100% μπλοκέ μετάδοση στους πίσω τροχούς, που στο Sportsman απλώς δεν υφίσταται.Η πρόσφυση του Sportsman στο χώμα είναι εκπληκτική. Σε μια απότομη στροφή θα βουλιάξει προς τα έξω, αλλά δε θα φύγει από την πορεία του ούτε εκατοστό, μέχρι σημείο απορίας. Και το βάρος των 324,5 κιλών, ως δια μαγείας εξαφανίζεται. Τα πάντα που μπορεί να συμβούν πάνω στο
Sportsman, εξαρτώνται πραγματικά από το πόσο νωρίς ή αργά θα συνειδητοποιήσεις πως απλά δεν πρόκειται να σου συμβεί τίποτα.
Κινητήρας
Ο κινητήρας του Sportsman 500, για όσους δεν το γνωρίζατε ήδη, κατασκευάζεται από τη Fuji Heavy Industries, ή αλλιώς την εταιρία που κατασκευάζει τους κινητήρες της Subaru. Καλή αρχή ε; Μ' ένα σμπάρο δυο τρυγόνια λοιπόν, αφού μαζί με το Sportsman 500, κάνουμε και μια γνωριμία με ένα νέο για εμάς μοτέρ. ¶μεσα συγκρίσιμος με τον κινητήρα του Kodiak, και μάλλον πιο δυνατός, ο κινητήρας του Sportsman 500 διακρίνεται περισσότερο για τα φοβερά αποθέματα δύναμης στις χαμηλές και τις μεσαίες σ.α.λ. Η ειδικότητά του είναι να ξεκολλάει αμέσως και με μεγάλη ευκολία τα 324,5…αμέτρητα κιλά του Αμερικανικού θηρίου. Σε γενικές γραμμές ο κινητήρας του Sportsman είναι σχετικά θορυβώδης και η μίζα του κάνει και αυτή αρκετό θόρυβο κατά τη διαδικασία της εκκίνησης, που μπορεί μερικές φορές να χρειαστεί και δεύτερη ή ακόμα και τρίτη προσπάθεια. Επίσης, ο θόρυβος που δραπετεύει από την εξάτμιση είναι ο ελάχιστος δυνατός. Παράλληλα όμως το τεράστιο πλαστικό κουστούμι δημιουργεί ένα μεγάλο αντηχείο, με αποτέλεσμα όλο το Sportsman να βουίζει όσο ο κινητήρας ανεβάζει στροφές. Το Sportsman κατασκευάζεται και σε μια έκδοση με ψεκασμό, που θα έρθει σύντομα στη χώρα μας. Ελπίζουμε μόνο εκείνος να καίει λιγότερο, μιας και η κατανάλωση του Sportsman 500 ξεπέρασε ακόμα και τα 18λ/100χλμ, σταματώντας τελικά στα 18,25 λίτρα για κάθε 100 χιλιόμετρα, ελάχιστα περισσότερο δηλαδή ακόμα και από το δικύλινδρο KVF 650!
Μετάδοση
Τεθωρακισμένο αλλά με πλαστικά προστατευτικά. Καλυμένα είναι επίσης και τα ψαλίδια.
Και στο Sportsman η μετάδοση είναι αυτόματη, με επιλογές μεταξύ νεκράς, όπισθεν, γρήγορου, αργού και Parking. Αντίθετα από τα άλλα δύο, το Sportsman έχει διαφορικό και στους μπροστινούς αλλά και στους πίσω τροχούς. Οι αλλαγές των σχέσεων στο κιβώτιο γίνονται με μια πολύ απλή και ευθύγραμμη κίνηση του χεριού. Γίνονται εύκολα, αλλά μπορείς και εύκολα να αστοχήσεις. Μερικές φορές το κιβώτιο γίνεται σκληρό, ενώ μερικές άλλες κάνει και θόρυβο στην εμπλοκή των σχέσεων. Ο διακόπτης επιλογής μεταξύ 2x4 και 4x4 στο δεξί χέρι, είναι μεγάλος και ο πιο βολικός και ευκρινής απ' όλους. Οι ενδείξεις στο ταμπλό είναι απλές, κατανοητές και πλήρεις. Επίσης, από το Sportsman απουσιάζει η δυνατότητα μπλοκέ τόσο μπροστά όσο και πίσω. Μικρό το κακό, γιατί η ανάρτηση δε θα αφήσει το Sportsman να κολλήσει.
Αναρτήσεις
Εκπληκτική η πίσω σχάρα. Εδώ πάνω μπορείτε να στρώσετε τραπέζι.
Εδώ το Sportsman παίρνει το αίμα του πίσω, καθώς η υπεροχή του συστήματος Polaris IRS (Independent Rear Suspension), έναντι του συνηθισμένου ενιαίου και άκαμπτου άξονα των άλλων δύο είναι συντριπτική. Και το προηγούμενο σημαίνει αυτομάτως ότι ο κάθε τροχός μπορεί να εκτελεί εντελώς τη δική του πορεία πάνω στην επιφάνεια του εδάφους, που με τη σειρά του σημαίνει απλά ότι το Sportsman μπορεί να περάσει από παντού. Και όταν λέμε παντού, το εννοούμε. Μπροστά υπάρχουν δύο γόνατα McPherson, ενώ πίσω το IRS συμπληρώνεται και από μια αντιστρεπτική μπάρα. Θαυμάστε τώρα μερικά από τα υπέροχα νούμερα του Sportsman και στη συνέχεια συγκρίνετε. Διαδρομή αμορτισέρ μπροστά: 208χιλ., πίσω: 241χιλ. Ελάχιστη απόσταση από το έδαφος: 286χιλ.
Στην υγειά σας και περαστικά!
Φρένα
Το Sportsman 500 έχει 4 δισκόφρενα, και σωληνάκια υψηλής πιέσεως μόνο. Η αριστερή μανέτα ενεργοποιεί μόνο τους 2 πίσω δίσκους, το ποδόφρενο και τους 4, ενώ η δεξιά μανέτα…μα δεν υπάρχει δεξιά μανέτα! Και να φανταστείτε ότι το Sportsman ξεκινάει από την Αμερική, περνάει από τη Γαλλία, στη συνέχεια από την Ιταλία και μετά καταλήγει στην Ελλάδα.
Μα, κάποιος απ' όλους αυτούς δεν μπορούσε να βάλει και μια μανέτα για το μπροστινό; Κρίμα, γιατί η δύναμη των φρένων είναι εκπληκτική, αλλά μένει ανεκμετάλλευτη, γιατί το πίσω φρένο είναι πολύ ευαίσθητο και αμέσως μπλοκάρει τους τροχούς. Από την άλλη το ποδόφρενο μπορεί να πατηθεί μόνο όταν ο αναβάτης κάθεται στη σέλα. Κι όταν είναι όρθιος…; Επίσης το Sportsman εφοδιάζεται με το καλύτερο αυτόματο φρένο κινητήρα, ονόματι EBS (Engine Brake System). Δουλεύει σαν βελούδο και επεμβαίνει δυνατά και προοδευτικά.