Παρά το γεγονός ότι η οδήγηση στην πόλη αποτελεί μέρος της καθημερινότητας πολλών οδηγών, οι κίνδυνοι οι οποίοι ελλοχεύουν κατά τις μετακινήσεις στις αστικές διαδρομές είναι αρκετοί και μόνο με συγκέντρωση και νηφαλιότητα μπορούν να αποφευχθούν.
Η οδήγηση με μοτοσικλέτα στην πόλη είναι αλήθεια ότι λύνει τα χέρια πολλών οδηγών. Μποτιλιαρίσματα, φρακαρισμένες διασταυρώσεις, αναζήτηση θέσης στάθμευσης δεν έχουν θέση στο λεξιλόγιο των δικυκλιστών. Όμως, παρά τα πολλά πλεονεκτήματα τα οποία απολαμβάνουν οι μοτοσικλετιστές, δεν είναι δυνατόν να υποτιμηθούν οι κίνδυνοι που μπορεί να παρουσιαστούν στις λεγόμενες αστικές διαδρομές. Γι’ αυτό το λόγο είναι αναγκαίο να δίνετε προσοχή σε κάθε διασταύρωση, μείωση της ταχύτητας και προπάντων στον υπολογισμό ενδεχόμενης απρόβλεπτης ή σπασμωδικής αντίδρασης εκ μέρους άλλων οδηγών.
Αυτή η σκέψη αποκτά πολύ μεγαλύτερη δυναμική σε μία χώρα όπως η Ελλάδα, που το σύστημα εκπαίδευσης των νέων οδηγών παρουσιάζει σημαντικές ελλείψεις, με αποτέλεσμα να κυκλοφορούν άνθρωποι που αγνοούν ακόμη και τα βασικά. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με τη μεγάλη αύξηση στο στόλο των νέων αυτοκινήτων, που βλέπουμε καθημερινά ειδικά μέσα στις μεγάλες πόλεις, οδηγεί σε συνθήκες που θυμίζουν ‘‘ζούγκλα’’ για τους αναβάτες. Οι κίνδυνοι είναι πολλοί και εκπορεύονται όχι μόνο από τους οδηγούς των αυτοκινήτων (που όντως είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα), αλλά και από την ίδια την κατάσταση των δρόμων και την ελλιπή σήμανσή τους, όπως θα δούμε και στη συνέχεια του θέματος.
Tι προτείνουμε
¶ποψή μας είναι ότι και στην περίπτωση της οδήγησης μέσα στην πόλη, τη μεγαλύτερη σημασία έχει η σωστή προετοιμασία του ίδιου του αναβάτη, η οποία μπορεί να γίνει μέσα από την απόκτηση των κατάλληλων πληροφοριών, αλλά και με την εξάσκηση στο δρόμο. Eπίσης, κρίνεται αναγκαία η απόλυτη συγκέντρωση του αναβάτη κατά την οδήγηση και η άριστη εξοικείωσή του πάνω στη σέλα της μοτοσικλέτας του.
Διαβάζοντας τη …‘‘φάση’’!
Κλασική περίπτωση οδηγού ο οποίος στρίβει αριστερά και στην ουσία ‘‘κόβει’’ το δρόμο του μοτοσικλετιστή. Το ερώτημα που ανακύπτει είναι : φρενάρεις ή παρεκκλίνεις και περνάς; Και τι θα συμβεί αν το αυτοκίνητο διασχίσει το δρόμο ή σταματήσει απότομα και σε τρομάξει, βρισκόμενο πολύ κοντά σου;
Ιδιαίτερης σημασίας είναι να αναγνωρίσετε τις προθέσεις του οδηγού που κινείται μπροστά σας στο δρόμο. Μιλώντας με …ποδοσφαιρικούς όρους, είναι σημαντικό να μπορείς να διαβάσεις τη ‘‘φάση’’ σωστά! Αυτό σημαίνει ότι όταν βλέπεις π.χ.
· να ψάχνει μια πινακίδα
· ή δυσκολεύεται να προσανατολιστεί
· ή μιλάει στο κινητό…
τότε πρέπει να μειώσετε την ταχύτητά σας προς αποφυγή δυσάρεστων εκπλήξεων. Δύο δάκτυλα, λοιπόν, στο λεβιέ του φρένου και το πόδι βρίσκεται στο πεντάλ του φρένου. Τα συχνότερα, αλλά και τα χειρότερα ατυχήματα είναι αυτά στα οποία εμπλέκονται οδηγοί οι οποίοι προσπαθούν να στρίψουν αριστερά. Σε αυτή την περίπτωση για τους μοτοσικλετιστές ισχύουν δύο τινά :
1. Όταν αυτοί πλησιάζουν σε ένα φανάρι το οποίο τείνει να γίνει κόκκινο, καλό είναι να ‘‘τοποθετηθούν’’ όσο πιο δεξιά γίνεται, μιας και οδηγοί οι οποίοι ακολουθούν ενδέχεται να θελήσουν να περάσουν το φανάρι αναπτύσσοντας ταχύτητα.
2. Επίσης, λίγο πριν το φανάρι γίνει πράσινο κοιτάξτε αριστερά- δεξιά για τυχόν ‘‘ανυπόμονους’’ και απρόσεκτους οδηγούς.
Τι βλέπει ο οδηγός αυτοκινήτου
Οι φωτογραφίες επιβεβαιώνουν με τον καλύτερο τρόπο ότι ακόμη και ένας παρατηρητικός οδηγός δε βλέπει τον μοτοσικλετιστή λόγω της περιορισμένης ορατότητας και της νεκρής γωνίας. Εδικά η κολόνα εμποδίζει την ορατότητα κατά τη διαδικασία της στροφής. Γι’ αυτό το λόγο για τους μοτοσικλετιστές ισχύει το εξής: Αν δε βλέπουμε τον οδηγό στο τιμόνι τότε ούτε και αυτός μπορεί να μας δει, και κατά συνέπεια θα επιχειρήσει να διασχίσει το δρόμο.
Οι οδηγοί δε μας βλέπουν τις περισσότερες φορές στο δρόμο, δε μας υπολογίζουν, όχι επειδή απαραίτητα έχουν τέτοια πρόθεση, αλλά από αβλεψία. Aς δούμε όμως αναλυτικά τι είναι αυτό που τους κάνει να μας αγνοούν:
· Το ύψος, αλλά και το μέγεθος των τετράτροχων έχει αυξηθεί δραματικά τα τελευταία χρόνια με αποτέλεσμα να περιορίζουν την ορατότητα των μοτοσικλετιστών. ¶ρα, μπορεί να εμφανιστούμε ξαφνικά μπροστά σε προπορευόμενο αυτοκίνητο χωρίς να έχει αντιληφθεί την παρουσία μας.
· Η ταχύτητα που προσεγγίζουμε τα αυτοκίνητα ακόμη και μέσα στην πόλη αιφνιδιάζει τους οδηγούς. Και αυτό γιατί όταν ένα αυτοκίνητο είναι κολλημένο σε μποτιλιάρισμα ή στο φανάρι και είναι στην ουσία ακίνητο, δεν περιμένει να περνάει κάποιος ακόμη και με 30 χλμ/ώρα από αριστερά του. Μπορεί εκείνη την ώρα για παράδειγμα, να ανοίξει την πόρτα για να …βγάλει το σακάκι του! Οπότε, προσοχή.
· Ψάχνει να παρκάρει:οι μοτοσικλετιστές παρατηρούν τον κόσμο διαφορετικά ακόμη και αν κινούνται με αυτοκίνητο, οφείλουν όμως να δουν τι γίνεται μέσα στο αυτοκίνητο, όπου ο οδηγός του μπορεί τη δεδομένη στιγμή να πηγαίνει τα παιδιά στο σχολείο, να πηγαίνει για ψώνια, να ψάχνει απεγνωσμένα για μία θέση στάθμευσης. Εκείνη τη στιγμή ο μοτοσικλετιστής δε βρίσκεται καθόλου στο μυαλό του.