Ο κινητήρας στο νέο R1 έχει «γεμίσει» τις χαμηλομεσαίες στροφές περιστροφής του, με αποτέλεσμα ο οδηγός να μην χρειάζεται να «κυνηγήσει» το στροφόμετρο.
Κοιτώντας από μακριά το νέο R1 και εφόσον δεν πρόκειται για τη λευκή έκδοσή του, δεν είναι εύκολο να διακρίνεις διαφορές από το προηγούμενο μοντέλο. Όταν όμως πας κοντά του, πραγματικά αναγνωρίζεις το πόσο ωραία δουλειά έκαναν οι σχεδιαστές της Yamaha, ξεπερνώντας ακόμα και το εντυπωσιακό σχεδιαστικά περσινό μοντέλο. Οι μεγαλύτερες αλλαγές εντοπίζονται στη μάσκα. Τα περσινά φωτιστικά σώματα ανήκουν στην ιστορία, μιας και πλέον έχουν αντικατασταθεί από δύο προβολείς που αφήνουν χώρο στη μάσκα και για τις μπούκες του ram air. Τα πλαϊνά του φέρινγκ έχουν επίσης διαφοροποιηθεί και η σχεδίασή τους είναι τέτοια ώστε να δίνουν έμφαση στο νέο στρόφαλο και από τεχνικής πλευράς να αποβάλλουν ταχύτερα τη θερμοκρασία από τον κινητήρα. Το R1 για άλλη μια χρονιά είναι επιθετικό, ίσως και περισσότερο από τον ανταγωνισμό, και φυσικά όμορφο. Μοναδική ένσταση προκαλούν τα τελικά των εξατμίσεων, που ο μεγάλος τους όγκος κρύβει τη λεπτή ουρά της μοτοσικλέτας. Ο πίνακας οργάνων επίσης είναι καινούργιος και μελετώντας τον, οι συνειρμοί του μυαλού είναι συγκλονιστικοί. Λοιπόν, το νέο R1 διαθέτει στιγμιαία κατανάλωση και ένδειξη για μέση κατανάλωση! Δύο ενδείξεις που πολλές μοτοσικλέτες, ακόμα και τουρισμού, δεν διαθέτουν, ενώ υπάρχει και μία ακόμα αναλογική μπάρα που δείχνει τη στιγμιαία κατανάλωση όταν ανοίξετε απότομα το γκάζι!
Η φιλοσοφία πίσω από τον καινούργιο κινητήρα βρίσκεται στα έγκατα αυτού και αφορά στο στρόφαλό του. Η σχεδίασή του είναι πρωτοποριακή και ακολουθεί εκείνη του M1, με το οποίο η Yamaha συμμετάσχει στους αγώνες MotoGP. Τα αντίβαρα του στροφάλου, λοιπόν, είναι τοποθετημένα σε σχήμα σταυρού, δηλαδή διαμετρικά αντίθετα, ώστε το καθένα από αυτά να αναιρεί την αδράνεια του άλλου. Οι καύσεις επίσης στους κυλίνδρους είναι ασύμμετρες, με σκοπό τη συνολική βελτίωση της απόδοσης, της αίσθησης και της ευαισθησίας στο δεξί άκρο του οδηγού! Το σύστημα μεταβολής των εισαγωγών (Y.C.C.I), που αρχικά είδαμε στο προγενέστερο μοντέλο, αλλά και το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο γκάζι, υπάρχουν και στο R1 του 2009. Οι αλλαγές όμως στον κινητήρα δεν σταματούν εδώ, μιας και όσον αφορά στην τροφοδοσία, καθένα από τα τέσσερα σώματα ψεκασμού έχει πλέον τη δική του ξεχωριστή λειτουργία για την αναλογία βενζίνης-αέρα. Στο εσωτερικό του κινητήρα επίσης συναντάμε νέα έμβολα και νέα χύτευση για τις μπιέλες για μεγαλύτερη ανθεκτικότητα.
Νέος πίνακας οργάνων, με οικολογικές ευαισθησίες, μιας και διαθέτει στιγμιαία κατανάλωση, αλλά και μέση κατανάλωση! Ευανάγνωστος και με σωστά τοποθετημένο shift light.