Να μια λίστα με κάποιες πληροφορίες για να εντυπωσιάσεις τους φίλους σου στον επόμενο καφέ! Εσύ τα ήξερες αυτά;
Η μοτοσυκλέτα είναι ένα όχημα μαγικό! Πέραν των προφανών που όλοι γνωρίζουμε –οδηγική απόλαυση και τα συναφή- είναι ένα από τα δυσκολότερα οχήματα όσον αφορά την μελέτη της δυναμικής του, αλλά και ένα όχημα που εκμεταλλεύεται στο έπακρο την τεχνολογία της εποχής! Πόσο καλά λοιπόν εσύ ξέρεις από μοτοσυκλέτα; Συλλέξαμε 5 πληροφορίες που αρκετοί αγνοούν! Εσείς τα γνωρίζατε αυτά τα γεγονότα;
Το μοτέρ δεν χρησιμοποιεί ούτε το μισό λάδι για λίπανση! Ανά πάσα στιγμή, το λάδι που λιπαίνει τον κινητήρα της μοτοσυκλέτας δεν ξεπερνά το μισό της χωρητικότητας του κάρτερ, πολλές φορές μάλιστα ούτε καν το λίτρο. Θα αναρωτηθεί εύλογα κανείς, γιατί τότε μια μοτοσυκλέτα χρειάζεται 3 ή και 4 λίτρα λάδι; Αυτό συμβαίνει για λόγους μακροζωίας και ανακύκλωσης του λαδιού στον κινητήρα, αλλά και για να υπάρχει μια ποσότητα λιπαντικού σε χαμηλότερη θερμοκρασία λειτουργώντας ως «ψήκτρα» για το υπόλοιπο λάδι.
Τα παπούτσια σου έχουν μεγαλύτερη επιφάνεια επαφής από τα ελαστικά της μοτοσυκλέτας σου στο δρόμο! Μπορεί να σε σοκάρει αυτό, αλλά είναι πέρα για πέρα αλήθεια. Λόγω του σχήματος των ελαστικών στις μοτοσυκλέτες και της ανάγκης το όχημα να παίρνει κλίσεις στις στροφές, η επιφάνεια που έρχεται σε επαφή με την άσφαλτο είναι αρκετά πιο μικρή από όσο ίσως φαντάζεται κανείς. Αυτό το γεγονός καταδεικνύει και την εξωφρενική τεχνολογία, πίσω από τα λάστιχα μοτοσυκλέτας.
Ο στροφαλοφόρος άξονας επηρεάζει την συμπεριφορά στις στροφές! Αυτό και αν είναι ψαγμένη τεχνική λεπτομέρεια, αν και στην πράξη ελάχιστοι αναβάτες μπορούν να καταλάβουν την διαφορά. Το πιο βαρύ τμήμα μιας μοτοσυκλέτας είναι ο κινητήρας και το πιο βαρύ τμήμα του κινητήρα είναι ο στροφαλοφόρος άξονας. Σε συνδυασμό με τις εξωφρενικές ταχύτητες περιστροφής του, ο στροφαλοφόρος αποκτά μια σημαντική στροφορμή που επηρεάζει την συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας στις στροφές. Όπως ισχυρίζονται μηχανικοί και αγωνιζόμενοι, ένας στρόφαλος που γυρίζει προς τα πίσω μειώνει σημαντικά τις δυνάμεις που ασκούνται στο μπροστινό της μοτό, στην είσοδο των στροφών. Αυτός είναι και ο λόγος, που όλες οι μοτοσυκλέτες των Moto GP έχουν στρόφαλο που γυρνά προς τα πίσω!
Ο κινητήρας σηκώνει θερμοκρασίες πάνω από τους 100 βαθμούς! Μπορεί να έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε ενδείξεις της τάξης των 80-90 βαθμών θερμοκρασίας στα όργανα των μοτοσυκλετών, η αλήθεια είναι όμως ότι ο ίδιος ο κινητήρας, στις περιοχές λειτουργίας του, ανεβαίνει αρκετά πάνω και από τους 100! Συγκεκριμένα, οι μεγαλύτερες θερμοκρασίες του κινητήρα σημειώνονται στον θάλαμο καύσης και στην κορυφή του πιστονιού, όπου μπορούν να αγγίξουν ακόμα και τους 300 βαθμούς κελσίου! Γιατί όμως το όργανο μας δείχνει τόσο λόγο; Απλά, επειδή μετράει την θερμοκρασία του νερού, η οποία πρέπει να παραμένει σταθερή προκειμένου να εξασφαλίσει την επιτυχή ψύξη του μοτέρ.
Και ο πίσω τροχός στρίβει την μοτοσυκλέτα! Όσοι ψάχνονται με τα μυστικά της γρήγορης οδήγησης δίνουν μεγάλο βάρος στην συμπεριφορά και την αίσθηση του μπροστινού μέσα στην στροφή. Όμως, και ο πίσω τροχός παίζει σημαντικό ρόλο στο στρίψιμο, ειδικά μετά το apex –από την στιγμή που ανοίξει το γκάζι. Αυτός είναι και ο λόγος που βλέπουμε τους αναβάτες αγώνων να βρίσκονται υπο κλίση, με τον εμπρός τροχό να έχει ξεκολλήσει από την πίστα, και να μην ανοίγει η τροχιά τους!