Μια από τις σημαντικότερες παραμέτρους για την ασφάλεια μας είναι και τα ελαστικά. Αναμφισβήτητα, πρόκειται για το κυριότερο τμήμα της μοτοσικλέτας, καθώς αυτά είναι υπεύθυνα για την επαφή μας με το οδόστρωμα, οπότε και πρέπει να είναι πάντα σε καλή κατάσταση.
Οι βασικές συνιστώσες για την επιλογή ενός ελαστικού έχουν να κάνουν με τις διαστάσεις, τη γόμα, τον τύπο και το σκελετό του.
ΤΥΠΟΙ ΕΛΑΣΤΙΚΟΥ
Off road-MX
Όπως λέει κι η λέξη, αφορούν χωμάτινη, κυρίως αγωνιστική οδήγηση, για enduro και motocross. Χαρακτηριστικά τους είναι η ύπαρξη τακουνιών στο πέλμα για αυξημένη πρόσφυση στο χώμα, καθώς και η αντοχή στη σκληρή χρήση. Ανάλογα την πυκνότητα και τη σκληρότητα των τακουνιών, είναι κατάλληλα για πιο μαλακά ή πιο ξερά εδάφη. On-off
Τα συγκεκριμένα ελαστικά απευθύνονται στις αντίστοιχες μοτοσικλέτες, για χρήση ασφάλτινη και χωμάτινη. Ανάλογα τη χάραξή τους, παρουσιάζουν μεγάλη διαφοροποίηση σε ό,τι αφορά τα ποσοστά χρήσης ασφάλτου-χώματος. Street
Όπως λέει κι η λέξη, πρόκειται για ελαστικά δρόμου. Σε αυτήν την κατηγορία υπάρχουν μεγάλες διαφοροποιήσεις, οι οποίες κυρίως αφορούν στην αναλογία μεταξύ αντοχής στη φθορά και sport προσανατολισμού. Οι κατασκευαστές προσπαθούν να συνδυάσουν αυτά τα δύο, παρουσιάζοντας ελαστικά που να έρχονται γρήγορα σε θερμοκρασία λειτουργίας, να έχουν μεγάλη διάρκεια ζωής και καλό κράτημα. Supersport
Το ζητούμενο στα ελαστικά αυτής της κατηγορίας είναι η άριστη συμπεριφορά στην πολύ γρήγορη, sport οδήγηση. Υπάρχουν ελαστικά χωρίς χάραξη (slick) αποκλειστικά για χρήση πίστας, καθώς και για ασφάλτινη χρήση, για γρήγορη οδήγηση. Απευθύνονται σε supersport μοτοσικλέτες μεγάλου κυβισμού με μεγάλη ιπποδύναμη. Touring
Κυριότερα χαρακτηριστικά των touring ελαστικών είναι η αντοχή στη φθορά και η διάρκεια στο χρόνο, πάντα σε συνδυασμό με καλή πρόσφυση. Ο σκελετός τους είναι ιδιαίτερα ανθεκτικός, καθώς έχει να αντιμετωπίσει το βάρος της μοτοσικλέτας, των αναβατών, αλλά και των αποσκευών που θα μεταφέρουν. Και όλα αυτά, χωρίς να στερήσει από τον αναβάτη την οδηγική απόλαυση.
Σας παραθέτουμε μερικά βασικά tips, ιδιαίτερα χρήσιμα για την επιλογή και συντήρηση των ελαστικών.
1) Η διάρκεια ζωής ενός ελαστικού κυμαίνεται μεταξύ 13.000-15.000 χλμ. ή για δύο χρόνια. Βέβαια, αυτό ποικίλει, ανάλογα τον τύπο και τη χρήση.
2) Οι διαστάσεις και ο τύπος του ελαστικού πρέπει να συμμορφώνονται με τις προδιαγραφές που ορίζει ο κατασκευαστής.
3) Περιθώρια επιλογής υπάρχουν στις διαστάσεις, τα οποία διαφοροποιούνται σε ό,τι αφορά τα χαρακτηριστικά τους.
4) Σημαντική περίοδος για τη ζωή ενός ελαστικού είναι η πρώτη τοποθέτηση, το στρώσιμο. Τα πρώτα 200-300 χλμ. πρέπει να αποφεύγουμε τις απότομες επιταχύνσεις και επιβραδύνσεις. Σημαντικό είναι να ελέγχουμε την πίεση των ελαστικών περίπου κάθε 15 ημέρες. Αυτό που χρειάζεται να κάνουμε, είναι απλά στρωτή οδήγηση.
5) Για να προφυλάξουμε τα ελαστικά από τη φθορά, το ευκολότερο που μπορούμε να κάνουμε είναι να διατηρούμε την πίεσή τους σταθερή. Γι’ αυτό το λόγο, τσεκάρουμε την πίεση περίπου κάθε 15 μέρες. Αν είναι εφικτό, καλό είναι να προστατεύουμε τα ελαστικά από την έκθεση στον ήλιο, καθώς και την κακομεταχείριση, όπως απότομα ανεβάσματα σε πεζοδρόμιο, λακκούβες κ.λπ.
6) Για την κατασκευή ενός ελαστικού χρησιμοποιείται ως βάση φυσικό ή συνθετικό καουτσούκ, το οποίο αναμειγνύεται με άλλα υλικά, όπως θείο και πυρίτιο. Η ποσότητα των δευτερευόντων υλικών καθορίζει τα χαρακτηριστικά της γόμας, όπως τη σκληρότητα, την αντοχή στη φθορά και το πόσο γρήγορα έρχεται σε θερμοκρασία λειτουργίας.
7) Ένα ελαστικό με υψηλή πίεση έχει μεγαλύτερη αντοχή στο χρόνο, αλλά δεν πατάει σωστά ούτε φθείρεται ομοιόμορφα, οπότε επηρεάζει αρνητικά την οδική συμπεριφορά.
8) Αντίθετα, ένα ελαστικό με χαμηλή πίεση φθείρεται ταχύτερα, συμβάλλει στην αυξημένη κατανάλωση, αλλά επηρεάζει εξίσου στην κακή οδική συμπεριφορά.
9) Τα ελαστικά radial έχουν πολλά πλεονεκτήματα: πολύ καλή ποιότητα κύλισης, αντοχή στις παραμορφώσεις του πέλματος κάτω από πίεση, μεγαλύτερη επιφάνεια επαφής με την άσφαλτο, καλύτερη πρόσφυση και χαμηλότερη κατανάλωση λόγω μειωμένων τριβών.
10) Η θερμοκρασία περιβάλλοντος επηρεάζει την πίεση των ελαστικών. Οι υψηλές θερμοκρασίες αυξάνουν την πίεση και αντίστοιχα οι χαμηλές την μειώνουν. Γι’ αυτό το λόγο πρέπει να ελέγχουμε συχνά την πίεση των ελαστικών, ειδικά πριν από ταξίδι.
Μύθοι και πραγματικότητα
Μύθος: Τα φρέσκα ελαστικά λειτουργούν καλύτερα.
Πραγματικότητα: Τα ελαστικά «ωριμάζουν», σύμφωνα με τους κατασκευαστές. Η καλύτερη χρονική περίοδος τοποθέτησής τους είναι 6 με 12 μήνες μετά την ημερομηνία παραγωγής τους.
Μύθος: Αν τοποθετήσουμε ελαστικά με διαφορετικά χαρακτηριστικά από αυτά του κατασκευαστή, θα έχουμε καλύτερη συμπεριφορά.
Πραγματικότητα: Οι προδιαγραφές που θέτει ο κατασκευαστής πρέπει να τηρούνται. Ο πειραματισμός εκτός ορίων προδιαγραφών μπορεί να καταστεί επικίνδυνος.
Μύθος: Οι μαλακές γόμες είναι καλύτερες στην εντός πόλης οδήγηση.
Πραγματικότητα: Οι μαλακές γόμες έχουν σημαντικά πιο γρήγορη φθορά, πιο γρήγορη κορώνα, άρα η μοτοσικλέτα πέφτει απότομα στη στροφή, καθώς και λιγότερες αυλακώσεις για τα νερά. Ο κατασκευαστικός τους προσανατολισμός είναι κυρίως για οδήγηση σε ασφάλτινη πίστα και γρήγορη οδήγηση σε δρόμο.