Το ABS έχει μπει για τα καλά στη δίτροχη ζωή μας και αποτελεί κοινό σημείο σε πολλά δίκυκλα της αγοράς. Σε πολλές περιπτώσεις δε, η ύπαρξη του αποτελεί καθοριστικό παράγοντα μιας αγοράς. Εμείς, συγκεντρώσαμε και σας παρουσιάζουμε μερικά από τα πιο προσιτά μοντέλα της αγοράς με ABS.
Το απολύτως πιο προσιτό μοντέλο της αγοράς με ABS είναι το Peugeot Elystar 150 efi. Με 3.000 ευρώ (…παρά ένα) αποκτά κανείς ένα scooter που ανήκει σχεδιαστικά στην κατηγορία των GT, προσφέροντας άνεση, ικανοποιητική κάλυψη για τον αναβάτη και χώρους. Παρά όμως τις φαινομενικά μεγάλες διαστάσεις του, το Elystar 150 είναι ικανό να κινηθεί με μεγάλη άνεση σε συνθήκες πυκνής κυκλοφορίας, χάρη στους 12ίντσους τροχούς που συνδράμουν στις γρήγορες αλλαγές κατεύθυνσης και στο μικρό βάρος (149 κιλά) που προδίδει ευελιξία. Ο μονοκύλινδρος κινητήρας των 151,9 κ.εκ., ο οποίος τροφοδοτείται μέσω ψεκασμού, πετυχαίνει μια ισορροπία μεταξύ επιδόσεων και οικονομίας στην κατανάλωση, που βρίσκεται πολύ κοντά στο ιδανικό. Η ισχύς του είναι αρκετή ακόμα και για περιαστικές διαδρομές σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας, πεδίο στο οποίο το Elystar 150 δεν έχει κανένα πρόβλημα να κινηθεί, όντας σταθερό και με καλή κάλυψη από τον αέρα.
Ένα από τα πιο δημοφιλή scooter στη χώρα μας, το SH 300i, ολοκληρώνεται απόλυτα στην έκδοση με ABS, αποκτώντας μεγάλα ποσοστά ενεργητικής ασφάλειας. Η λειτουργία του ABS στο SH βρίσκεται στα στάνταρτ που μας έχει συνηθίσει η Honda, είναι δηλαδή άψογη, ενώ με τη συνδρομή των συνδυασμένων φρένων, δημιουργείται ίσως το καλύτερο «πακέτο» πέδησης της κατηγορίας. Πέραν όμως των φρένων του, το SH 300i έχει να επιδείξει και άλλες αρετές, όπως τη βελούδινη λειτουργία του κινητήρα του, τις αναρτήσεις που φιλτράρουν τα πάντα και την εργονομία του που σε κάνει να νιώθεις από την πρώτη στιγμή οικεία οδηγώντας το. Προσοχή, όμως, το SH 300i κάθε άλλο παρά αδιάφορο είναι οδηγικά, αφού αποδεικνύεται απόλυτα σταθερό και σίγουρο τόσο υπό κλίση όσο και στις ευθείες με πολλά χιλιόμετρα. Εν ολίγοις, πρόκειται για μία από τις καλύτερες προτάσεις στην κατηγορία των scooter 300 κ.εκ. με αστικό προσανατολισμό.
Το Downtown της Kymco φέρει τον τίτλο του πιο ισχυρού scooter της κατηγορίας, κάτι που, εκτός από τα χαρτιά (ανακοινώσιμη ισχύς: 29,5 ίπποι/8.500 σ.α.λ.), επιβεβαιώνεται και στο δρόμο. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την αποτελεσματική κάλυψη που προσφέρει, το ανάγει σε ένα «δρομέα» μεγάλων αποστάσεων, είτε πρόκειται για περιαστικές διαδρομές είτε ακόμα και για ταξίδια. Μελετημένα σχεδιασμένο, όμως, το Downtown μπορεί επίσης να ελιχθεί με χαρακτηριστική για τον όγκο του άνεση και σε συνθήκες πυκνής κυκλοφορίας, ενώ δεν θα πει όχι και σε σχετικά γρήγορη οδήγηση σε στροφές. Στην έκδοση
με ABS, προστίθενται και άλλοι «πόντοι» στο πολύ καλό σύστημα πέδησης, που χαρακτηρίζεται από την ισχύ και τη γραμμικότητα, με μια μικρή μόνο υστέρηση στον τομέα της αίσθησης. Σχεδιασμένο από τον Massimo Zaniboni, το Dowtown έχει καλαίσθητες γραμμές, αλλά προσφέρει επίσης πρακτικότητα και μεγάλους χώρους, όντας ικανό να φιλοξενήσει δύο full face κράνη κάτω από τη σέλα του και αρκετά μικροαντικείμενα σε ντουλαπάκι στην ποδιά.
Το νέο G 650GS αποτελεί την πιο προσιτή μοτοσικλέτα με ABS, μιας και δεν είναι τόσο… νέα, αφού επί της ουσίας ελάχιστα έχει αλλάξει από τη μονέλο του οποίου αποτελεί συνέχεια (δηλαδή τoυ μονoκύλινδρου F 650GS). Το γεγονός αυτό μόνο ως αρνητικό δεν μπορεί να χαρακτηριστεί, αφού επρόκειτο για το πιο «ταξιδιάρικο» και ευκολοδήγητο on-off που έχει παρουσιαστεί ποτέ. Η πολύ χαμηλή σέλα βοηθά στο έλεγχο, με τον αναβάτη να πατά και τα δύο του πόδια σταθερά στο έδαφος, ενώ η τοποθέτηση του σώματος χαμηλά και «μέσα» στη μοτοσικλέτα προσφέρει εξαιρετική κάλυψη. Το κέντρο βάρους βρίσκεται χαμηλά και σε συνδυασμό με τις compact διαστάσεις της μοτοσικλέτας, βοηθά πολύ κατά την κίνηση στην πόλη. Όλες αυτές οι «ευκολίες» συνδυάζονται με το πολύ καλό ABS και δημιουργούν μια πολύ ασφαλή μοτοσικλέτα, ιδανική για όσους θέλουν να κάνουν τα πρώτα τους βήματα στο χώρο. Κερασάκι στην τούρτα αποτελεί η φιλική συμπεριφορά του G 650GS και στο χώμα, όπου δύναται να διασχίσει με χαλαρούς ρυθμούς ακόμα και δύσκολα κομμάτια.
Πρόκειται για μια ξεχωριστή πρόταση στη μεσαία κατηγορία των street/naked, που διαφοροποιείται από το τετρακύλινδρο κατεστημένο, διαθέτοντας δικύλινδρο σε σειρά κινητήρα και ιδιαίτερη σχεδίαση. Το ανανεωμένο ER-6n διατηρεί τα χαρακτηριστικά του προηγούμενου μοντέλου και παρουσιάζεται βελτιωμένο στα σημεία. Ο χαρακτήρας της μοτοσικλέτας ορίζεται πρωτίστως από τον κινητήρα της, που αποτελεί ένα από τα πιο διασκεδαστικά μηχανικά σύνολα της κατηγορίας. «Άρπαγμα» από χαμηλά, υπέροχες μεσαίες και καθ’ όλα αξιοπρεπή λειτουργία ψηλά, αποτελούν στοιχεία που θα ενθουσιάσουν οποιονδήποτε αναβάτη, ωθώντας τον να ανακαλύψει τη «fun» πλευρά του ER-6n. Έκτος όμως από αυτά, το εν λόγω μοντέλο θα εξυπηρετήσει εξίσου καλά τον αναβάτη του και εντός πόλεως, όντας ευέλικτο και ευκολοδήγητο. Οι αναρτήσεις του κινούνται αρκετά κοντά στο ιδανικό μεταξύ άνεσης και σπορ συμπεριφοράς, ενώ οι δίσκοι μαργαρίτες, που συνδυάζονται με τετραπίστονες δαγκάνες, υπερκαλύπτουν τις απαιτήσεις του συνόλου, παρά τη μέτρια αίσθηση που δίνουν στον αναβάτη.
«Ομοιογένεια» είναι η λέξη που χαρακτηρίζει το Bandit, το οποίο μετρά αρκετά χρόνια στην αγορά και μετά από την ανανέωσή του εξακολουθεί να απολαύει της προτίμησης πολλών αναβατών, χάρη στην αξιοπιστία, την άνεση και τον απόλυτα ισορροπημένο all-round χαρακτήρα του. Ο κινητήρας του Bandit αποδίδει 85 ίππους και διακρίνεται για τη γραμμική λειτουργία και την ελαστικότητά του, ανταποκρινόμενος σε ένα ευρύτατο πεδίο χρήσης. Στο δρόμο, βασικό μέλημα του «ληστή» της Suzuki είναι η άνεση του αναβάτη. Η θέση οδήγησης και η ευκολία των χειρισμών συνηγορούν σε αυτό, δημιουργώντας μια φιλική μοτοσικλέτα, ικανή να σας μεταφέρει παντού απροβλημάτιστα. Στην πόλη αποδεικνύεται ευέλικτη, εξαφανίζοντας όταν κινείται το βάρος της, το οποίο θα το καταλάβετε μόνο αν χρειαστεί να την μετακινήσετε σβηστή. Εξίσου καλά τα καταφέρνει και στο ταξίδι, προσφέροντας ικανοποιητική προστασία από τον αέρα, διατηρώντας παράλληλα με ευκολία, ταχύτητες κοντά στη δεύτερη εκατοντάδα των χιλιομέτρων. Αν το Bandit κληθεί να κινηθεί σε γρήγορους ρυθμούς σε έναν επαρχιακό, δεν θα αρνηθεί, τουλάχιστον όσο ο ρυθμός είναι σβέλτος / γρήγορος. Στην περίπτωση όμως που πιέσετε για κάτι παραπάνω, η μοτοσικλέτα θα αρχίσει διακριτικά τις… ενστάσεις, οι οποίες προέρχονται κυρίως από την αδυναμία των αναρτήσεων να διαχειριστούν το sport «πρωτόκολλο».
Η πιο hi-tech μοτοσικλέτα της κατηγορίας είναι αδιαμφισβήτητα το Shiver 750 της Aprilia. To ride-by-wire γκάζι και η δυνατότητα μεταβολής του χάρτη της ανάφλεξης (και κατά συνέπεια της απόδοσης του κινητήρα) επιτρέπουν την πλήρη προσαρμογή της μοτοσικλέτας σε οποιεσδήποτε συνθήκες, όπως δρόμους με χαμηλό συντελεστή πρόσφυσης, βροχή, sport οδήγηση, οδήγηση στην πόλη κ.ο.κ. Η προσθήκη του ABS ολοκληρώνει ακόμη περισσότερο τον ασφαλή χαρακτήρα του Shiver, καθιστώντας το μία από τις καλύτερες προτάσεις για αναβάτες με μικρή εμπειρία που θέλουν να περάσουν στα «σαλόνια» των πολλών κυβικών. Ωστόσο, δεν πρόκειται για ένα μοντέλο κατάλληλο για σχολές οδήγησης. Κάθε άλλο, μάλιστα! Το Shiver μόλις… ρυθμιστεί ανάλογα, είναι ικανό για οδήγηση σε αρκετά γρήγορους ρυθμούς, βοηθούμενο από το ακλόνητο πλαίσιο και τις αποδοτικές αναρτήσεις του. Η κίνηση στην πόλη δεν θα κουράσει ούτε τον αναβάτη ούτε τη μοτοσικλέτα, ενώ ένας και μόνο συμβιβασμός θα γίνει στα ταξίδια στην εθνική, όπου το Shiver, λόγω της «γυμνής» φύσης του, δεν προσφέρει καμία προστασία στους αναβάτες. Άξια αναφοράς και η σχεδίαση της μοτοσικλέτας, που αποτελεί το καλύτερο παράδειγμα του «πώς να ξεχωρίζεις από το σύνολο, χωρίς να γίνεσαι εκκεντρικός».
Ένα από τα μοντέλα on-off που έχουν γράψει τη δική τους ιστορία στην Ελλάδα και όχι μόνο. Στην τρίτη του γενιά, το Transalp αύξησε τη χωρητικότητά του στα 700 κ.εκ., ενώ απέκτησε τροχό 19 ιντσών μπροστά και πιο σφιχτό setting στις αναρτήσεις. Οι αλλαγές αυτές το απομάκρυναν λίγο από το χώμα, προσδίδοντάς του μια πιο ασφάλτινη προσωπικότητα, ωστόσο το Transalp εξακολουθεί να κράτα μια καλή αναλογία μεταξύ του οn και του οff. Αυτό που δεν έχει αλλάξει καθόλου και εξακολουθεί να υφίσταται και στο νέο μοντέλο, είναι η περίφημη ομοιογένεια που χαρακτηρίζει όλα τα Transalp. To XL700V θα προσαρμοστεί και θα αντεπεξέλθει με επιτυχία σε οτιδήποτε και να του ζητήσει ο αναβάτης του, όντας φιλικό και ευκολοδήγητο. Είτε πρόκειται για δικάβαλο ταξίδι με αποσκευές είτε για κίνηση μέσα στην πόλη ή για σβέλτη οδήγηση σε κάποιο ορεινό στροφιλίκι, η εν λόγω μοτοσικλέτα δεν θα προβληματιστεί καθόλου, ανταμείβοντας τον αναβάτη της με αξιοπρεπέστατη συμπεριφορά. Το «πακέτο» των φρένων του Transalp στην έκδοση με το C-ABS είναι ίσως το καλύτερο της κατηγορίας, προσφέροντας αίσθηση, ισχύ, γραμμική λειτουργία και ένα εκπληκτικό σε λειτουργία ABS.
To ΧJ6 αποτελεί την all-around naked πρόταση της Yamaha στη μεσαία κατηγορία των street και ακριβώς επειδή είναι ένα από τα πιο πρόσφατα παρουσιασμένα μοντέλα, δείχνει πολύ καλά «διαβασμένο». Τομείς όπως η εργονομία και η φιλική συμπεριφορά έχουν την τιμητική τους στο XJ6, το οποίο δημιουργήθηκε από το 0, με μοναδικό στόχο να υπηρετεί τον αναβάτη του. Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της φιλοσοφίας πάνω στο XJ6 είναι αδιαμφισβήτητα ο κινητήρας του, που παρουσιάζει τη μεγαλύτερη ελαστικότητα στην κατηγορία (και όχι μόνο). Οι μηχανικοί της Yamaha έκαναν εξαιρετική δουλειά. Αν κάποιος ανεβάσει 6η ταχύτητα και ανοίξει το γκάζι από σχεδόν σταματημένος, η μηχανή θα επιταχύνει αργά μεν, χωρίς σκορτσαρίσματα και τινάγματα δε. Στην πράξη, μια 4η είναι ό,τι χρειάζεται κανείς μέσα στην πόλη, με το XJ6 να μεταμορφώνεται σε… αυτόματο! Η ελαφριά αίσθηση, τα μαλακά στη χρήση χειριστήρια, οι μαζεμένες διαστάσεις και το τιμόνι που κόβει αρκετά, συντείνουν στην ανάδειξη του μοντέλου ως κορυφαίου commuter της κατηγορίας. Έξω από την πόλη, το XJ6, ως naked μοτοσικλέτα, αισθάνεται καλύτερα σε επαρχιακούς δρόμους, παρά στην εθνική. Σε καλό στροφιλίκι, λοιπόν, θα μπορέσει να οδηγηθεί γρήγορα, αρκεί να υπάρχει ροή και ρυθμός και να αποφεύγονται οι extreme καταστάσεις.