Η κίνηση στον αυτοκινητόδρομο με μικρή ταχύτητα εμπεριέχει κινδύνους τους οποίους πρέπει να λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη μας. Ιδού 11 πράγματα που πρέπει να γνωρίζουμε για να το κάνουμε με ασφάλεια.
Μια ορισμένη ταχύτητα κίνησης είναι πάντα σχετική με το περιβάλλον. Έτσι τα 60 χλμ/ώρα, για παράδειγμα, μπορεί να είναι υπερβολικά πολλά για να κινηθούμε με ασφάλεια σε ένα μποτιλιαρισμένο δρόμο στο κέντρο της πόλης αλλά λίγα για τον αυτοκινητόδρομο ή για μια οδό ταχείας κυκλοφορίας.
Οι λόγοι που μπορεί να κινούμαστε σχετικά αργά σε αυτές τις συνθήκες είναι ουσιαστικά τρεις: είτε γιατί αντιμετωπίζουμε κάποιο πρόβλημα, είτε γιατί το δίκυκλό μας δεν μπορεί να αναπτύξει μεγαλύτερη ταχύτητα, είτε απλά για λόγους οικονομίας. Σε δρόμους όπου η συντριπτική πλειοψηφία των οχημάτων κινούνται με αισθητά μεγαλύτερη ταχύτητα από τη δική μας πρέπει να δείχνουμε ακόμη μεγαλύτερη προσοχή από ό,τι όταν κινούμαστε στο αστικό περιβάλλον. Αυτό το λέμε πολύ απλά γιατί δεν μπορούμε να κοιτάμε συνέχεια τους καθρέπτες μας για να βλέπουμε ποιος και πώς έρχεται πίσω μας. Παράλληλα, αν είμαστε πάνω σε δίκυκλο με οριακή για αυτές τις συνθήκες ισχύ κινητήρα δεν μπορούμε να αποφύγουμε μια επικίνδυνη κατάσταση χρησιμοποιώντας την δύναμή του, ένα από τα σημαντικότερα στοιχεία της ενεργητικής ασφάλειας στα δίκυκλα.
Ιδού τι πρέπει να γνωρίζουμε αλλά και κάποιες συμβουλές που μπορεί να σας φανούν χρήσιμες κατά την κίνησή σας σε αυτές τις συνθήκες.
-Σύμφωνα με την 1η παράγραφο του άρθρου 29 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.) «στους αυτοκινητόδρομους και στις oδoύς ταχείας κυκλoφoρίας, oι oπoίες διακρίνoνται από τις ειδικές πινακίδες σήμανσης και στις oδoύς εισόδoυ και εξόδoυ εξ αυτών, απαγoρεύεται η κυκλoφoρία…και μηχανoκίνητων oχημάτων τα oπoία εξ υπoλoγισμoύ ή εκ κατασκευής ή εξ άλλης αιτίας δεν μπoρoύν να αναπτύξoυν σε oριζόντια oδό ταχύτητα μεγαλύτερη των 50 χιλιoμέτρων την ώρα»
Με λίγα λόγια όσοι έχουμε στην κατοχή σας δίκυκλο έως 50 κ.εκ., το οποίο φέρει περιοριστή ταχύτητας στα 45 χλμ./ώρα απαγορεύεται να βρισκόμαστε στους παραπάνω δρόμους, δια νόμου. Ακόμη και αν δεν απαγορευόταν επίσημα, η κίνηση με τόσο μικρού κυβισμού δίκυκλο είναι κάτι που εμείς δεν συνιστούμε καθώς τη θεωρούμε άκρως επικίνδυνη, λόγω της τεράστιας διαφοράς ταχύτητας που αναπτύσσουν σε σχέση με τα υπόλοιπα οχήματα.
-Καλό είναι το δίκυκλό μας να μπορεί να φτάνει και να κρατά με ευκολία ταχύτητες τουλάχιστον 80-90 χλμ./ώρα με δύο άτομα στη σέλα του.
-Κινούμαστε πάντα στη δεξιά λωρίδα, στο μέσο της, έτσι ώστε να έχουμε περιθώρια ελιγμού δεξιά ή αριστερά, αν χρειαστεί. Παράλληλα, έτσι κάνουμε τους εαυτούς μιας και πιο ορατούς στους άλλους χρήστες της συγκεκριμένης λωρίδας. Αν για παράδειγμα επιλέξουμε να κινηθούμε πιο δεξιά μέσα στη λωρίδα η διαφορά της ταχύτητας με το όχημα που έρχεται από πίσω μπορεί να είναι τόσο μεγάλη που ο οδηγός του να νομίζει ότι έχουμε σταματήσει στην άκρη του δρόμου. Έτσι η πιθανότητα να μην αντιδράσει σωστά, στην περίπτωση που εμείς αποφασίσουμε να πραγματοποιήσουμε για κάποιο λόγο ελιγμό, είναι πολύ μεγάλη.
-Δεν κινούμαστε ποτέ πάνω στη Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ.) Πέρα του ότι απαγορεύεται από το νόμο μπορεί να προκαλέσει στους οδηγούς που ακολουθούν την ψευδαίσθηση που σας περιγράφουμε ακριβώς από πάνω. Παράλληλα, η πιθανότητα να βρίσκεται κάποιο αιχμηρό αντικείμενο ή λάδια, σε αυτό το σημείο του οδοστρώματος είναι πολύ μεγάλη.
-Δίνουμε ιδιαίτερη προσοχή στο τι συμβαίνει πίσω μας κοιτάζοντας όσο πιο συχνά μπορούμε τους καθρέπτες μας. Ιδιαίτερα αν ακολουθεί φορτηγό, θα πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι για ένα δυνατό «χαστούκι» ανέμου, ειδικά αν μας προσπεράσει ξυστά.
-Ενημερώνουμε έγκαιρα με φλας (τουλάχιστον 300 μέτρα πριν) όταν θέλουμε να βγούμε ή να μπούμε στον αυτοκινητόδρομο.
-Αν χρειαστεί να προσπεράσουμε και το δίκυκλό μας είναι μικρού κυβισμού χρησιμοποιούμε όλη τη διαθέσιμη ισχύ. Προειδοποιούμε έγκαιρα το προπορευόμενο όχημα και τα γύρω οχήματα με τα φλας μας, απομακρυνόμαστε σωστά από αυτό-αλλάζουμε δηλαδή κανονικά λωρίδα-, το κάνουμε όσο πιο γρήγορα γίνεται και επανερχόμαστε άμεσα στη δεξιά λωρίδα. Αν προσπερνάμε φορτηγό αφήνουμε επαρκή απόσταση πριν μπούμε ξανά δεξιά, ώστε να μας δει ο οδηγός του.
-Αν έχουμε βλάβη, αλλά το δίκυκλο μας μπορεί να κινηθεί προσπαθούμε να φτάσουμε στην πλησιέστερη έξοδο και δεν ξεχνάμε να χρησιμοποιούμε τα αλάρμ ή, αν δεν διαθέτει το δίκυκλο, το δεξί φλας. Καλό θα είναι επίσης σε αυτές τις περιπτώσεις να έχουμε μαζί μας και ένα γιλέκο με ανακλαστικές επιφάνειες.
-Το γιλέκο με τις ανακλαστικές επιφάνειες είναι καλό να το φοράμε και τη νύχτα, αν κινούμαστε με μικρές ταχύτητες σε αυτοκινητόδρομους ή σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας. Απαραίτητα όταν βρέχει ή έχει ομίχλη.
-Αν κινούμαστε πολύ συχνά σε αυτές τις συνθήκες αλλά τα φώτα του δικύκλου μας είναι ανεπαρκή -συνήθως στα μικρά δίκυκλα επαρκούν για κίνηση στο κέντρο-φροντίζουμε να τα βελτιώσουμε. Στην αγορά θα βρείτε πολλούς τρόπους για όλα τα πορτοφόλια. Μπορείτε επίσης να τοποθετήσετε ανακλαστικά αυτοκόλλητα στο πίσω μέρος του δίκυκλου. Ο φθηνότερος τρόπος για να γίνετε ορατός. Βάλτε και στο κράνος σας.
-Αυτό που πρέπει πάντα να θυμόμαστε είναι πως δε διεκδικούμε ποτέ επιθετικά την θέση μας, πόσο μάλλον όταν έχουμε μικρό δίκυκλο και κινούμαστε στον αυτοκινητόδρομο! Δίνουμε το χώρο που χρειάζονται οι υπόλοιποι χρήστες (ακόμα και αν οδηγούν τελείως λανθασμένα), κινούμαστε «αμυντικά» και είμαστε πάντα σε εγρήγορση για κάθε απρόοπτο. Δεν ξεχνάμε, τέλος να είμαστε ψύχραιμοι και ευγενικοί με όλους.