Cornering ABS: Το καλύτερο ABS που φτιάχτηκε ποτέ

Cornering ABS: Το καλύτερο ABS που φτιάχτηκε ποτέ

Βλέπουμε όλο και περισσότερες μοτοσυκλέτες να είναι εξοπλισμένες με cornering ABS. Τι ακριβώς κάνει όμως και ποια η διαφορά του από το απλό ABS. Διάβασε εδώ γιατί είναι ίσως το πιο χρήσιμο ηλεκτρονικό βοήθημα που φτιάχτηκε ποτέ.

Ένας αναβάτης έχει μεγαλύτερες πιθανότητες να χάσει τον έλεγχο της μοτοσυκλέτας του, όταν αλλάζει κατεύθυνση ή φρενάρει απότομα, για αυτό και τα περισσότερα ατυχήματα συμβαίνουν όταν στρίβει ή / και επιβραδύνει. Η μείωση των ατυχημάτων και η βελτίωση της ενεργητικής ασφάλειας είναι από τις πρώτες προτεραιότητες των κατασκευαστών, οι οποίοι θέλουν ο αναβάτης να έχει τον καλύτερο δυνατό έλεγχο της μοτοσυκλέτας του σε αυτές τις συνθήκες. Το πιο συχνό πρόβλημα, δηλαδή το μπλοκάρισμα του τροχού σε απότομο φρενάρισμα έχει πλέον λυθεί με το σύστημα ABS, το οποίο είδαμε για πρώτη φορά σε μοτοσυκλέτα το 1988 και συγκεκριμένα στην BMW Κ100. Σταδιακά έκανε την εμφάνισή του σε όλο και περισσότερα μοντέλα, ενώ σήμερα ανήκει στον στάνταρ εξοπλισμό στις περισσότερες μοτοσυκλέτες.

Standard ABS

Το ABS αποτρέπει το μπλοκάρισμα κατά την επιβράδυνση μετρώντας συνεχώς την ταχύτητα των τροχών και συγκρίνοντάς τη με προκαθορισμένες από τον κατασκευαστή τιμές. Η μέτρηση της ταχύτητας γίνεται από αισθητήρες σε κάθε τροχό. Αν κατά το φρενάρισμα οι ταχύτητες των δυο τροχών διαφέρουν μεταξύ τους, αλλά και από τις προκαθορισμένες τιμές, τότε το ABS ενεργοποιείται μειώνοντας την πίεση στις δαγκάνες του τροχού που έχει επιβραδύνει πολύ ή έχει μπλοκάρει. Αυτό επιτρέπει τη διατήρηση της μέγιστης δυνατής πρόσφυσης και του ιδανικού ρυθμού επιβράδυνσης σε ευθεία, επιτρέποντας στον αναβάτη να διατηρεί τον έλεγχο της μοτοσυκλέτας.



Το ABS λειτουργεί ξεχωριστά σε κάθε τροχό και ανάλογα με το μοντέλο, η ρύθμιση της πίεσης μπορεί να γίνεται με διαφορετικό τρόπο (τρόμπες, πιστόνια, βαλβίδες ελέγχου), αλλά το αποτέλεσμα παραμένει ίδιο. Όταν ένας τροχός μπλοκάρει, η πίεση του φρένου μειώνεται μέχρι αυτός να αρχίσει να κυλάει ξανά. Τα συστήματα ABS εξελίσσονται συνεχώς και γίνονται πιο γρήγορα, πιο ευαίσθητα και πιο αποτελεσματικά και μπορούν πλέον να ακινητοποιήσουν τη μοτοσυκλέτα σε οποιοδήποτε οδόστρωμα πιο γρήγορα από ότι ένας έμπειρος αναβάτης αγώνων χωρίς ABS.

Η αναγκαιότητα του ABS φαίνεται σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, όταν για παράδειγμα μια στροφή αποδεικνύεται πιο κλειστή από ότι περίμενε ο αναβάτης, ή όταν κάτι βρεθεί απρόσμενα στον δρόμο του. Τα αντανακλαστικά του μοτοσυκλετιστή τον κάνουν αρχικά να πατήσει με δύναμη τα φρένα κάτι που θα μπορούσε να οδηγήσει σε μπλοκάρισμα κάποιου τροχού και πτώση. Όμως, το ABS δεν πανικοβάλλεται ποτέ και ξέρει πότε να επέμβει και πότε όχι. Τα συστήματα πολλών σύγχρονων σπορ μοτοσυκλετών δουλεύουν σωστά ακόμα και μέσα στην πίστα.

Cornering ABS

Η επανάσταση στον τομέα του φρεναρίσματος ήρθε με το cornering ABS. Όταν μια μοτοσυκλέτα επιβραδύνει χωρίς να είναι πλαγιασμένη, όλη η διαθέσιμη πρόσφυση του ελαστικού αφιερώνεται στο φρενάρισμα. Όταν όμως η μοτοσυκλέτα παίρνει κλίση, οι πλευρικές δυνάμεις που ασκούνται απαιτούν κι αυτές ποσοστό από την πρόσφυση του ελαστικού, και μάλιστα όσο μεγαλύτερη είναι η κλίση, τόσο μειώνεται η πρόσφυση που μπορεί να αφιερωθεί στο φρενάρισμα.



Το cornering ABS έχει ένα δύσκολο και πολύπλοκο έργο. Πρέπει να υπολογίσει όχι μόνο την ταχύτητα των τροχών, αλλά την κλίση και τις πλευρικές δυνάμεις και στη συνέχεια να καθορίσει πόση από τη δύναμη πέδησης που επιθυμεί ο αναβάτης μπορεί να εφαρμοστεί σε κάθε τροχό. Αυτό απαιτεί ακριβείς και ταχύτατους αισθητήρες, μεγάλη υπολογιστική ισχύ και πολύπλοκο λογισμικό.

Αυτή τη στιγμή δυο Γερμανικές εταιρείες, η Bosch και η Continental πρωτοπορούν στα συστήματα ευστάθειας και cornering ABS. Η μονάδα της Bosch διαθέτει ηλεκτρονικό σύστημα συνδυασμένης πέδησης (eCBS). Αυτό σημαίνει ότι το μόνο που έχει να κάνει ο αναβάτης είναι να ενεργοποιήσει το εμπρός ή το πίσω φρένο και το σύστημα ενεργοποιεί αυτόματα και το άλλο φρένο και μάλιστα κατανείμει την ιδανική δύναμη πέδησης σε κάθε τροχό.

Το cornering ABS υπολογίζει τις δυνάμεις που μπορούν να αντέξουν τα ελαστικά και κατανέμει τη μέγιστη δύναμη πέδησης ανάλογα με τις εκάστοτε συνθήκες, εξασφαλίζοντας το ιδανικό φρενάρισμα ακόμα και μέσα στη στροφή. Επίσης, μειώνει την τάση της μοτοσυκλέτας να σηκωθεί κατά το έντονο φρενάρισμα υπό κλίση, που συνήθως οδηγεί σε άνοιγμα της γραμμής.



Η Continental από την άλλη πλευρά ονομάζει το σύστημά της optimized curve braking (oCB), το οποίο επίσης υπολογίζει την κλίση και την κίνηση της μοτοσυκλέτας σε διάφορους άξονες και δεν αφήνει τη μοτοσυκλέτα να γλιστρήσει κατά το δυνατό φρενάρισμα υπό κλίση.   
  
Τα τελευταίας γενιάς συστήματα ABS έχουν μειώσει σημαντικά την πιθανότητα ατυχήματος και όσο τα ηλεκτρονικά και η υπολογιστική ισχύς αυξάνεται, οι μοτοσυκλέτες θα επιταχύνουν, θα φρενάρουν και θα στρίβουν όλο και πιο γρήγορα. Πρέπει όμως πάντα να θυμόμαστε ότι τα ελαστικά δεν έχουν άπειρη πρόσφυση και ότι τα συστήματα ασφαλείας δεν καταρρίπτουν τους νόμους της φυσικής, οπότε ο αναβάτης θα είναι πάντα υπεύθυνος για τις αποφάσεις του. 
 

Συνέχεια του άρθρου >>>