Έρχεται και αγωνιστική Aprilia με νέο πλαίσιο από ανθρακονήματα;
|
Υβριδικό πλαίσιο, με μέρη από ανθρακόνημα και από μέταλλο
Από το 1979 κατασκευάζουν ανθρακονημάτινα πλαίσια Honda, Britten και Cagiva
Το ανθρακονημάτινο πλαίσιο της Ducati εγκαταλείφθηκε λόγω έλλειψης αίσθησης
Σταθερή η ΚΤΜ με ανθρακονημάτινο πλαίσιο, παρόμοιο του μεταλλικού
APRILIA: Η off-road ψυχή της Tuareg
Υβριδικό πλαίσιο, με μέρη από ανθρακόνημα και από μέταλλο
Αίτηση ευρεσιτεχνίας κατέθεσε η Aprillia για νέο carbon fiber αγωνιστικό πλαίσιο-διαφορετικό από αυτό που είχε δοκιμαστεί. Δύο σημεία ξεχωρίζουν στο κείμενο που συνοδεύει την αίτηση διπλώματος ευρεσιτεχνίας. Το πρώτο αφορά τα υλικά και το σύστημα σύνδεσης: πρόκειται για μια σύνθετη δομή από ανθρακονήματα στο εμπρός μέρος και ελαφρύ μεταλλικό κράμα στο πίσω μέρος. Τα δύο μέρη συνδέονται με συγκολλητική ένωση. Δεν υπάρχουν βίδες ή ραφές, όπως έχουμε δει σε λύσεις του παρελθόντος. Το δεύτερο αφορά τον ιδιαίτερο σχεδιασμό του εμπρόσθιου μέρους: η χρήση ανθρακονήματος επιτρέπει την παρουσία αγωγών εισαγωγής, οι οποίοι διασχίζουν τη δομή του πλαισίου σε αυτήν την περιοχή χωρίς να υπονομεύεται η δομική ακεραιότητα του πλαισίου.
Από το 1979 κατασκευάζουν ανθρακονημάτινα πλαίσια Honda, Britten και Cagiva
Η Honda NR τού 1979 έμεινε στην ιστορία για τον κινητήρα οβάλ εμβόλων, που έγινε θρυλικός, αλλά στην πραγματικότητα ήταν η πρώτη μοτοσυκλέτα που εισήγαγε στο MotoGP μερικά από τα πρώτα στοιχεία κατασκευασμένα από ανθρακονήματα. Δέκα χρόνια αργότερα ένας Νεοζηλανδός μηχανικός, ο John Britten παρουσιάζει την Britten V1000, καινοτόμο αγωνιστική μοτοσυκλέτα της δεκαετίας του 1990, κατασκευασμένη με ελάχιστο εξοπλισμό και εκτεταμένη χρήση ανθρακονήματος χρησιμοποιώντας νεοτερισμούς στην παραγωγική διαδικασία. Η Cagiva ανέπτυξε πλαίσιο επίσης με σύνθετη κατασκευή από ανθρακονήματα και αλουμίνιο ενώ το ψαλίδι μπορούσε να είναι κατασκευασμένο είτε από ανθρακονήματα είτε από αλουμίνιο, ανάλογα με την προτίμηση των αναβατών.
Το ανθρακονημάτινο πλαίσιο της Ducati εγκαταλείφθηκε λόγω έλλειψης αίσθησης
Μετά την κατάκτηση του πρώτου τίτλου στην κατηγορία MotoGP στη σεζόν του 2007, και η Ducati, παρουσίασε την GP09 με πλαίσιο από ανθρακονήματα. Η μοτοσυκλέτα προωθούσε την ιδέα του κινητήρα ως δομικό στοιχείο. Το ψαλίδι από ανθρακονήματα εδώ εδράζεται στο κιβωτίο ταχυτήτων με το πλαίσιο να είναι ένα μικρό τμήμα, βιδωμένο στις δύο κεφαλές του V4 ενώ παράλληλα λειτούργει και ως φιλτροκούτι. Αυτή η λύση εγκαταλείφθηκε γρήγορα, καθώς δεν έδινε πολλή εμπιστοσύνη στους αναβάτες όσον αφορά την αίσθηση του ορίου πρόσφυσης. Με την άφιξη του Valentino Rossi, η Ducati άρχισε να αναπτύσσει ένα περιμετρικό πλαίσιο από ελαφρύ κράμα.
Σταθερή η ΚΤΜ με ανθρακονημάτινο πλαίσιο, παρόμοιο του μεταλλικού
Ο μοναδικός κατασκευαστής που χρησιμοποιεί σταθερά στην MotoGP πλαίσιο κατασκευασμένο από ανθρακονήματα είναι η KTM. Η αυστριακή εταιρεία παρουσίασε αυτήν τη λύση το 2023 και από τότε τη χρησιμοποιεί σταθερά. Η λογική της είναι πολύ διαφορετική από αυτές που έχουμε δει μέχρι τώρα. Η KTM στην ουσία, μετέφερε την υπάρχουσα τεχνογνωσία ακόμα και στις διατομές, από το ατσάλινο πλαίσιο που χρησιμοποιούσε προηγουμένως, αντί να επιλέξει την εκ βάθρων κατασκευή μιας δομής με εκτεταμένα τμήματα. Αυτή η επιλογή πρέπει να έχει διευκολύνει την ομάδα στην αναζήτηση του καλύτερου συμβιβασμού σε όρους ακαμψίας-πληροφόρησης, παράμετρος εξαιρετικής σημασίας για μια σύγχρονη MotoGP.