Η Honda καινοτομεί για ακόμη μια φορά και κλείνει το μάτι στους off-road αναβάτες με το νέο σύστημα Jump Control, που θα βοηθά στον έλεγχο της μοτοσυκλέτας όταν αυτή είναι στον αέρα.
Η επέλαση της τεχνολογίας στο χώρο της μοτοσυκλέτας είναι σαρωτική. Όποτε οι αναβάτες έχουν μόνο δυο επιλογές, είτε να νοσταλγούν τις αναλογικές ημέρες του παρελθόντος, είτε να αγκαλιάζουν τη μαγεία των τελευταίων μοτοσυκλετών με τα σύγχρονα συστήματα υποβοήθησης. Ήδη έχουν γίνει τμήμα μας το ABS και ο έλεγχος πρόσφυσης, ενώ σιγά-σιγά όλο και περισσότερα μοντέλα εφοδιάζονται με wheelie control, launch control ή συστήματα ελέγχου ολίσθησης που κάνουν ακόμα και τους μέτριους αναβατές να μοιάζουν σαν μπαρουτοκαπνισμένους οδηγούς αγώνων. Αν και συνήθως τα περισσότερα συστήματα αρχικά εξελίσσονταν για τις supersport ή τις sport touring μοτοσυκλέτες, πλέον πολλές είναι οι εταιρείες που κοιτάνε και προς την μεριά των off-road και των Adventure. Μια τέτοια είναι και η Honda, που κατάθεσε αίτηση για δίπλωμα ευρεσιτεχνίας ενός νέου συστήματος που θα βοηθά τους οδηγούς στο έλεγχο της μοτοσυκλέτας όταν είναι στον αέρα.
Το Jump Control, όπως ονομάζεται, απεικονίζεται σε μια μοτοσυκλέτα που μοιάζει με το CRF450 Rally και η λογική λέει ότι αρχικά προορίζεται να αξιοποιηθεί στους αγώνες Dakar, όπου οι αναβάτες αντιμετωπίζουν ατελείωτα χιλιόμετρα αμμόλοφων και τιτάνια κόπωση. Σε μεγάλο βαθμό βασίζεται σε γνωστά συστήματα, όπως το γκάζι ride-by-wire, το ABS και οι αισθητήρες κλίσης, αλλά και σε μια κάμερα που θα είναι τοποθετημένη στο ρύγχος και θα στέλνει εικόνα σε ένα mini υπολογιστή για να αναλύει τα δεδομένα.
Μια κάμερα θα διαβάζει το άλμα ακόμα κι αν είσαι υπό κλίση
Όταν το Jump Control θα είναι σε λειτουργία, η κάμερα θα «βλέπει» απότομες ανωφέρειες του εδάφους καθώς τις πλησιάζει ο αναβάτης και θα χρησιμοποιεί τους αισθητήρες κλίσης της μοτοσικλέτας για να υπολογίσει τον προσανατολισμό τους, έτσι ώστε ακόμα κι αν είσαι υπό κλίση πριν το άλμα, να μπορεί να εκτιμήσει το ύψος και την απόστασή.
Αρχικά με 2 mode, θα ρυθμίζεις και την απόσταση του άλματος
Στο Jump Mode A το σύστημα θα επεμβαίνει περισσότερο, μειώνοντας την ταχύτητα της μοτοσυκλέτας καθώς πλησιάζει στην κορυφή της πλαγιάς. Έτσι διασφαλίζει ότι οι τροχοί δεν θα αφήσουν ποτέ το έδαφος, χρησιμοποιώντας το γκάζι και, αν χρειαστεί, τα φρένα για να το πετύχει, δουλεύοντας ουσιαστικά σαν ένα σύστημα αποτροπής άλματος. Οι αισθητήρες της ανάρτησης και οι αισθητήρες ταχύτητας των μπροστινών και πίσω τροχών θα ενημερώνουν το σύστημα για το αν η μοτοσικλέτα βρίσκεται στο έδαφος ή όχι. Για τους πιο προχωρημένους αναβάτες, θα υπάρχει η επιλογή Jump Mode B, η οποία θα επιτρέπει μέτρια άλματα και θα τους βοηθά να διατηρούν τον έλεγχο στον αέρα.
Το σύστημα υπολογίζει τη απόσταση του άλματος και, ανάλογα με την κλίση που έχει η μοτοσυκλέτα στον αέρα, μπορεί να μειώσει το γκάζι για να βεβαιωθεί ότι δεν την υπερβαίνει. Όπως συμβαίνει με τα σύγχρονα συστήματα ελέγχου ολίσθησης, λογικά θα υπάρχει ένα υπομενού που θα επιτρέπει την τροποποίηση της απόστασης του άλματος.
Μόλις βρεθεί στον αέρα, το σύστημα θα χρησιμοποιεί το γκάζι και το πίσω φρένο για τον έλεγχο της κλίσης της μοτοσικλέτας. Περισσότερο γκάζι τείνει να κάνει το μπροστινό μέρος να ανεβαίνει, ενώ το πάτημα του πίσω φρένου το κατεβάζει , άλλωστε αυτό κάνουν και οι έμπειροι off-road αναβάτες, απλά η Honda θα το κάνει αυτόματα για να διατηρεί το άλμα υπό έλεγχο.
Θα υπάρχει και 3 επιλογή, όπου θα προσγειώνει τη μοτοσυκλέτα στη πίσω ρόδα
Στο Jump Mode B, το σύστημα σαν πρωταρχικό στόχο έχει να κρατήσει τη μοτοσικλέτα κοντά στην οριζόντια θέση για να επιτύχει προσγείωση και με τους δύο τροχούς. Η πατέντα δείχνει επίσης μια πιο προηγμένη λειτουργία άλματος (Jump Mode C), η οποία εξακολουθεί να δίνει στον υπολογιστή τον έλεγχο της κλίσης της μοτοσυκλέτας και της συνολικής απόστασης του άλματος, αλλά υιοθετεί μια κλίση με τη μούρη προς τα πάνω κατά τη διάρκεια της πτήσης και στοχεύει να προσγειωθεί πρώτα στον πίσω τροχό. Η συγκεκριμένη λειτουργία είναι πιθανό να επιτρέπει υψηλότερες ταχύτητες και μεγαλύτερες αποστάσεις κατά το άλμα, ενώ βοηθάει πολύ όταν το έδαφος στην προσγείωση δεν είναι κεκλιμένο.
Το σύστημα φαίνεται να απευθύνεται σε αρχάριους και μέσους αναβάτες, μιας και οι πιο έμπειροι λογικά θα θέλουν να έχουν αυτοί τον πλήρη έλεγχο. Πάντως λόγω της συνεχώς αυξανόμενης δημοτικότητας των μηχανών εκτός δρόμου και των adventure είναι εύκολο να καταλάβει κανείς πώς ένα σύστημα που αφαιρεί μέρος του φόβου από τα άλματα θα μπορούσε να εκτιμηθεί ιδιαίτερα από τους πελάτες που μπαίνουν για πρώτη φορά σε τέτοια μονοπάτια.
Πατέντα της Honda για τα άλματα.! Θα ελέγχει τη γωνία της μοτοσυκλέτας στον αέρα. Θα ρυθμίζει την απόσταση άλματος και τον τρόπο προσγείωσης. Μια κάμερα και η λειτουργία γκάζι-φρένο θα κάνουν όλη τη δουλειά! Πως σου φαίνεται που όλα περνάνε στους υπολογιστές κι ο οδηγός έχει ένα διακοσμητικό ρόλο;