Ride-by-Wire: Νομίζεις ότι εσύ ελέγχεις το γκάζι;

Ride-by-Wire: Νομίζεις ότι εσύ ελέγχεις το γκάζι;

Συναντάμε όλο και πιο συχνά τα τελευταία χρόνια τον όρο «ride-by-wire», όταν διαβάζουμε για μοτοσυκλέτες. Τι κάνει, όμως, αυτό το σύστημα και γιατί εμφανίζεται σε περισσότερα μοντέλα, όσο περνάει ο καιρός;

Με το «ride-by-wire» δεν ελέγχεις άμεσα τον κινητήρα. Η κίνηση της γκαζιέρας μετατρέπεται σε ηλεκτρονικό σήμα.

Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »
Σχολίασέ το, στη σελίδα μας στο Facebook »


Το «ride-by-wire» είναι, σε γενικές γραμμές, ένας μεταφραστής που βοηθάει στην επικοινωνία ανάμεσα στο δεξί καρπό μας και τις πεταλούδες του γκαζιού που βρίσκονται στα σώματα του ψεκασμού. Το άνοιγμα και το κλείσιμο των πεταλούδων, παραδοσιακά, γίνεται μέσω μιας ντίζας, που συνδέει τη γκαζιέρα με τα σώματα του ψεκασμού. Στην περίπτωση του «ride-by-wire», η γκαζιέρα λειτουργεί σαν ποτενσιόμετρο, που στέλνει ηλεκτρικό σήμα σε έναν μικρό ηλεκτροκινητήρα για να ανοίξει ή να κλείσει τις πεταλούδες, ανάλογα με τη θέση που βρίσκεται. Η πρώτη εμφάνιση αυτής της τεχνολογίας έγινε το 2006 στο YZF-R6 της Yamaha και από τότε όλο και περισσότεροι κατασκευαστές την υιοθετούν.

Δίνει τη δυνατότητα στη μοτοσυκλέτα σου να έχει cruise control και σύστημα ελέγχου της πρόσφυσης για να είσαι άνετος και ασφαλής.

Με τον ηλεκτρονικό έλεγχο του γκαζιού δίνεται στους κατασκευαστές η δυνατότητα να εφοδιάσουν τις μοτοσυκλέτες τους με cruise control και traction control.  Το cruise control, διατηρεί σταθερό το γκάζι χωρίς να χρειάζεται να το κάνει ο αναβάτης με το χέρι του. Το  traction control από την άλλη κλείνει στιγμιαία τις πεταλούδες, όταν αντιληφθεί σπινάρισμα του πίσω τροχού. Τέτοια συστήματα κάνουν πιο άνετη τη συμβίωση του αναβάτη με τη μοτοσυκλέτα και αυξάνουν τα επίπεδα ασφάλειας.



Μπορείς να μεταβάλλεις, με το πάτημα ενός κουμπιού, την απόδοση του κινητήρα σου, και να την προσαρμόσεις ανάλογα με τις συνθήκες.

Το «ride-by-wire» προσφέρει τη δυνατότητα να υπάρχουν διαφορετικές χαρτογραφήσεις στην διάθεση του αναβάτη. Μπορεί να μεταβάλει τόσο την μέγιστη ιπποδύναμη του κινητήρα, όσο και τον τρόπο που αυτή αποδίδεται. Για παράδειγμα, όταν ο δρόμος γλιστράει ή είναι βρεγμένος, μπορεί να μειώσει την απόδοση του κινητήρα ή να κάνει πιο ομαλή την παροχή ισχύος, για να αποφύγει τα γλιστρήματα. Αντίθετα, σε μια πίστα ή σε δρόμο με υψηλά επίπεδα πρόσφυσης, μπορεί να ζητήσει τη μέγιστη απόδοση και πιο άμεση απόκριση από τον κινητήρα.

Η μειωμένη ταχύτητα απόκρισης και η αίσθηση που λαμβάνει ο αναβάτης, είναι τα σημεία που χρήζουν βελτίωσης.

Οι πρώτες εφαρμογές της συγκεκριμένης τεχνολογίας δέχθηκαν δικαιολογημένα σκληρή κριτική, καθώς η μετάδοση του σήματος ήταν αργή και οι εντολές του αναβάτη εκτελούνταν με καθυστέρηση. Η μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετωπίζουν οι κατασκευαστές, είναι να πετύχουν τη σωστή ταχύτητα απόκρισης του συστήματος. Επειδή η κίνηση του καρπού του αναβάτη δεν είναι ευθέως ανάλογη του ανοίγματος των πεταλούδων, χρειάζεται χρόνος εξοικείωσης και ίσως η αίσθηση να μην γίνει ποτέ εφάμιλλη της ντίζας, αν και έχει γίνει σημαντική βελτίωση. Τέλος, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι πρόκειται για ένα ηλεκτρονικό σύστημα, που αν παρουσιάσει βλάβη χρειάζεται ειδικά διαγνωστικά εργαλεία προκειμένου αυτή να βρεθεί και να αντιμετωπιστεί.

Η τεχνολογική εξέλιξη παρασύρει όλο και περισσότερα εξαρτήματα της μοτοσυκλέτας. Η βελτίωση που έχουν δεχθεί τα συστήματα «ride-by-wire» τα τελευταία χρόνια, είναι σημαντική, αλλά υπάρχουν ακόμα περιθώρια βελτίωσης.

Με το «ride-by-wire» δεν ελέγχεις άμεσα τον κινητήρα. Η κίνηση της γκαζιέρας μετατρέπεται σε ηλεκτρονικό σήμα.
Δίνει τη δυνατότητα για cruise control και σύστημα ελέγχου της πρόσφυσης.
Με τα riding modes μεταβάλλεις την απόδοση του κινητήρα ανάλογα με τις συνθήκες.
Σου αρέσουν όλα αυτά τα ηλεκτρονικά συστήματα ή κάπου χάνεται η μαγεία της μοτοσυκλέτας;