Πόσο σημαντικό είναι το ψαλίδι σε μία μοτοσυκλέτα; Διάβασε γιατί οι εταιρείες ξοδεύουν εκατομμύρια για να αναπτύξουν ισχυρά ψαλίδια, πόσο μάλλον στους αγώνες!
Στο θέμα του στησίματος της μοτοσυκλέτας, το πλαίσιο είναι φυσικά, η ραχοκοκαλιά του οχήματος. Στο πλαίσιο δρουν οι περισσότερες δυνάμεις κατά την κίνηση και η κατασκευή παίζει μεγάλο ρόλο στην οδηγική συμπεριφορά του οχήματος. Ωστόσο, η οδηγική συμπεριφορά δεν εξαρτάται μόνο από το πλαίσιο και τεράστιο ρόλο παίζει το ψαλίδι.
Το ψαλίδι είναι, φυσικά, το κυρίως τμήμα της πίσω ανάρτησης στη μοτοσυκλέτα. Έργο του είναι η στήριξη του πίσω τροχού και η σύνδεσή του με το πλαίσιο της μοτοσυκλέτας, ενώ με την ελευθερία κίνησής του πάνω-κάτω και την σύνδεσή του με το αμορτισέρ, επιτελεί τον ρόλο της ανάρτησης. Οι απαιτήσεις από το ψαλίδι είναι πραγματικά τεράστιες, όσο και αν αυτό δεν φαίνεται!
Συγκεκριμένα, οι δυνάμεις που δρουν επάνω του είναι κολοσσιαίες. Το ψαλίδι πρέπει να διαχειριστεί την ισχύ του κινητήρα της μοτοσυκλέτας, τις δυνάμεις από το αμορτισέρ και τον τροχό στις οδικές ανωμαλίες, τις γυροσκοπικές δυνάμεις του τροχού και τα κτηνώδη φορτία στρέψης, όταν η μοτοσυκλέτα στρίβει. Για να εξασφαλίσει αποδεκτή οδηγική συμπεριφορά, ένα ψαλίδι πρέπει να παραμένει κατά το δυνατόν απαραμόρφωτο, κρατώντας έτσι την γεωμετρία της μοτοσυκλέτας σταθερή.
Για να γίνει αυτό, το ψαλίδι χρειάζεται ανθεκτική κατασκευή. Μέχρι πρότινος, οι ατσάλινοι σωλήνες ορθογωνικής διατομής ήταν μια κοινή επιλογή, ωστόσο σταδιακά τα αλουμινένια ψαλίδια γίνονται ο κανόνας, καθώς φέρουν το πλεονέκτημα της μικρής μάζας –και κατά συνέπεια, μειώνουν το μη αναρτώμενο βάρος της μοτοσυκλέτας.
Η σοβαρότητα του ρόλου του ψαλιδιού γίνεται προφανής αν κοιτάξει κανείς τις σπορ μοτοσυκλέτες ή τις αγωνιστικές των Moto GP: Τα τεράστια «δοκάρια» από αλουμίνιο ή ανθρακονήματα, σε υπερμοντέρνες κατασκευές, εντυπωσιάζουν τόσο με την μορφή, όσο και με το κόστος τους για κάποιον που είναι «μέσα στα πράγματα»! Όσο η τεχνολογία υλικών εξελίσσεται, αναμένουμε αλλαγές και στα ψαλίδια, τα οποία πιθανότατα θα γίνουν ελαφρύτερα, ανθεκτικότερα και ειδικά σχεδιασμένα, να συμπεριφέρονται «κατά παραγγελία», τελειοποιώντας την λειτουργία των αναρτήσεων στις μελλοντικές μοτοσυκλέτες.