Και αν στη θεωρία ακούγεται καλό, σημασία έχει τι μπορεί να κάνει στην πράξη. Για αυτό το σκοπό η Yamaha επέλεξε τη Βαρκελώνη για την παρουσίαση του ΜΤ09 με το νέο κιβώτιο Y-AMT και συγκεκριμένα μια εκπληκτική στροφοδιαδρομή με θέα τα Πυρηναία όρη, η οποία είναι πολύ γνωστή στους ντόπιους αναβάτες και σίγουρα πρέπει να μπει στο bucket list κάθε δίτροχου ταξιδιώτη. Αφού ξεπεράσεις το αρχικό σοκ της απουσίας συμπλέκτη και σταματήσει το πόδι σου να ανεβοκατεβάζει αέρα αφού ούτε λεβιές ταχυτήτων υπάρχει, σύντομα συνηθίζεις και γίνεσαι ένα με τη μοτοσυκλέτα. Τα πρώτα χιλιόμετρα γίνονται στον ανοιχτό δρόμο και αποκαλύπτουν την υπεροχή της αυτόματης λειτουργίας του κιβωτίου. Έχοντας να διαχειριστείς μόνο γκάζι και φρένο επικεντρώνεσαι αποκλειστικά στο δρόμο, ενώ με την παράλληλη χρήση του cruise control παραμένεις ξεκούραστος για μεγαλύτερα διαστήματα. Οι αλλαγές γίνονται αυτόματα για λογαριασμό του αναβάτη, με δυνατότητα επιλογής μεταξύ δύο ξεχωριστών προγραμμάτων. Το D+ είναι κατάλληλο για σπορ οδήγηση κρατώντας ψηλά τις στροφές του κινητήρα και αλλάζοντας σχέσεις μέσα στο ωφέλιμο εύρος ροπής. Από την άλλη, το D προσφέρει ομαλότερες αλλαγές σε χαμηλότερες στροφές για μεγαλύτερη ευκολία και οικονομία. Έχει την τιμητική του στο αστικό κομμάτι που διανύουμε μέχρι το πολυπόθητο ορεινό στροφιλίκι, ενώ οι συχνές στάσεις, οι επιτόπιες μανούβρες και οι ελιγμοί με μικρές ταχύτητες σε κάνουν να εκτιμήσεις περισσότερο την απουσία συμπλέκτη. Φυσικά και στα δύο αυτόματα modes μπορείς ανά πάσα στιγμή να επέμβεις και χειροκίνητα μέσω των κουμπιών + και -. Το σκηνικό μεταφέρεται στο ορεινό φιδίσιο κομμάτι που οδηγεί στη λίμνη Oliana και στο φράγμα των κατασκόπων. Ανάμεσα στις καταπράσινες εκτάσεις ξεδιπλώνονται ένα σωρό απαιτητικές στροφές και ενώ εσύ αντιστέκεσαι σθεναρά στη σαγηνευτική ομορφιά της φύσης, το ΜΤ09 βρίσκεται στο στοιχείο του ξαπλώνοντας πρόθυμα το κορμί του και προσφέροντας έντονες συγκινήσεις. Αρχικά κινούμαι με το D+, που σε αφήνει να εκμεταλλευτείς όλη τη διαθέσιμη ισχύ του κινητήρα, με μοναδική παραφωνία ότι αλλάζει νωρίτερα από το επιθυμητό σχέση μέσα στη στροφή. Πολύ γρήγορα όμως παίρνω την κατάσταση στα χέρια μου. Η επιλογή του χειροκίνητου προγράμματος γίνεται εύκολα εν κινήσει χρησιμοποιώντας το κουμπί ΑΤ/ΜΤ που βρίσκεται στο δεξί μέρος του τιμονιού. Τώρα οι αλλαγές γίνονται μέσω ενός απτικού διακόπτη see-saw στο αριστερό μέρος του τιμονιού, με το δείκτη και τον αντίχειρα να μετακινούν τα αντίστοιχα πλήκτρα + και – (μπορεί να γίνει μόνο με χρήση του δείκτη σε αντίστροφή κίνηση). Στο manual mode έχεις τον πλήρη έλεγχο και τίποτα δεν γίνεται αυτόματα -εκτός από την επαναφορά σε 1η σχέση όταν ακινητοποιηθείς πλήρως- κάτι που σου υπενθυμίζει και ο ήχος του κόφτη αν δεν φροντίσεις να αλλάξεις χειροκίνητα σχέση. Το Y-AMT προσφέρει μεγαλύτερη ευκολία από ότι αρχικά φαντάζεσαι και μόλις το συνηθίσεις δεν υπάρχει γυρισμός. Είναι ε(ρε)θιστικός ο τρόπος που αλλάζει αστραπιαία σχέσεις -μόλις ένα δέκατο του δευτερολέπτου χάρη και στο ενσωματωμένο quickshifter 3ης γενιάς-, καθώς και ο ήχος από τις αλλαγές στα κόκκινα σε κάθε ανέβασμα. Το ίδιο μοτίβο και στα απανωτά κατεβάσματα όπου όλα συμβαίνουν με απόλυτη ακρίβεια -κουμπώνει εύκολα μέχρι και η 1η- χωρίς ατασθαλίες από τυχόν απότομο άφημα του συμπλέκτη ή άτσαλη χρήση του. Το Y-AMT προσφέρει χειρουργικό έλεγχο συμπλέκτη και κιβωτίου που δύσκολα μπορείς να πετύχεις με τον παραδοσιακό συμπλέκτη στο χέρι. Επίσης η αλλαγή με το χέρι μόνο, σε αντίθεση με τον συνδυασμό ποδιού και χεριού, δεν είναι μόνο πιο γρήγορη, αλλά απαιτεί και λιγότερο χρόνο σκέψης, επιτρέποντας σου να εστιάσεις στη συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας και τη θέση του σώματος την ώρα που βρίσκεσαι στη ζώνη του πυρός. Στις συνεχόμενες εναλλαγές κατεύθυνσης και τα διαδοχικά εσάκια όπου το ΜΤ09 συμπεριφέρεται σαν πραγματικό roller coaster, ανταποκρίνεσαι καλύτερα και πιο άμεσα καθώς είσαι σε θέση να τοποθετήσεις το κορμί σου σε πιο ενεργητική στάση και μπορείς να επικεντρωθείς με όλες σου στις αισθήσεις στο στρίψιμο και στο φρενάρισμα χωρίς να έχεις το μυαλό σου στο συμπλέκτη και το λεβιέ. Ασφαλέστερο είναι σε κάθε περίπτωση και το άνοιγμα του γκαζιού στην επιτάχυνση από στάση, καθώς περιορίζει το φαινόμενο της σούζας, ενώ το σύστημα Y-AMT δεν σε αφήνει να ξεκινήσεις με 2α και δεν σου επιτρέπει να κουμπώσεις 1η αν έχεις πάνω από 1300σαλ. στη νεκρά. Αυτό δεν σημαίνει ότι σου στερεί τη διασκέδαση καθώς οι σούζες και τα burn out είναι όλα εκεί, μέρος της καθημερινής διάταξης και απόλυτα εφικτά χωρίς τη χρήση συμπλέκτη. Έξτρα λεπτομέρεια ότι με το διακόπτη ανοιχτό και την πρώτη σχέση επιλεγμένη, μπορείς να μετακινήσεις το ΜΤ09 σαν να έχει νεκρά, ενώ μόλις κλείσει ο διακόπτης μπλοκάρει ο πίσω τροχός, χρησιμεύοντας ως χειρόφρενο.