Aprilia Ditech SR50: Το δίχρονο με την τεχνολογία που δεν ξέρει κανείς
Στα τέλη της δεκαετίας του 1990 και στην αρχή αυτής του 2000, οι προδιαγραφές Euro έκαναν ήδη την εμφάνιση τους στις μοτοσυκλέτες, με το Euro 1.
APRILIA: Black Friday με όφελος έως 2.000ε
Η εξέλιξη αυτή τελικά θα έφερνε κοσμοϊστορικές αλλαγές στην μοτοσυκλέτα, καθώς όχι μόνο άλλαξαν τα πάντα στην 20ετή και πλέον πορεία της επιβολής των Euro, αλλά… ολόκληρες κατηγορίες θυσιάστηκαν στον βωμό των «καθαρότερων μοτοσυκλετών». Μία από αυτές, ήταν τα δίχρονα: Ήδη στο στόχαστρο περιβαλλοντολογικών αναδιαρθρώσεων από τις εταιρείες, οι απλοί, ισχυροί αλλά και ρυπαίνοντες δίχρονοι πέρασαν σταδιακά στην αφάνεια. Ωστόσο, η Aprilia είχε μια απίστευτη λύση στο τσεπάκι της, για το SR50: Μια τεχνολογία τροφοδοσίας του μικρού δίχρονου μοτέρ της, που δεν είχε αντίπαλο, ούτε καν όμοιο της.
Μια άποψη του Ditech κινητήρα. Προσέξτε τις αρκετές διαφορές, σε σχέση με ένα συμβατικό μοτέρ με καρμπυρατέρ.
Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »
Σχολίασέ το, στη σελίδα μας στο Facebook »
Ένα πανέξυπνο σύστημα άμεσου ψεκασμού
Η πρόταση της Aprilia ήταν δραστικά διαφορετική από οτιδήποτε, στην εποχή. Μην θέλοντας να διακόψει την παραγωγή των δίχρονων 50ριων, που είχαν αποδείξει την ισχύ τους συγκρινόμενα με τα αντίστοιχα 4χρονα, η Aprilia εισήγαγε το σύστημα Ditech, το 1999. Με απλά λόγια, ήταν μια διάταξη άμεσου ψεκασμού καυσίμου, η οποία καταργούσε την μίξη βενζίνης και λαδιού και μείωνε πολύ τους ρύπους που εξέπεμπε το μοτέρ.Πως λειτουργούσε το Ditech
Σε γενικές γραμμές, το σύστημα (ένα διάγραμμα του οποίου μπορείτε να δείτε παρακάτω) λειτουργούσε ως εξής:- Κατά την φάση εισαγωγής, ο κινητήρας αναρροφούσε μόνο αέρα και ένα μετρημένο ποσόν λαδιού λίπανσης, που έφτανε στο στροφαλοθάλαμο και συμπιεζόταν ώστε να εισέλθει στον θάλαμο καύσης.
- Ανεξάρτητα από τον αέρα της εισαγωγής, ένας ξεχωριστός, μικρός κομπρέσορας που παίρνει κίνηση από τον στροφαλοφόρο (13) συμπιέζει μια μικρότερη ποσότητα αέρα και την διοχετεύει σε έναν προθάλαμο μίξης μέσω ενός μπεκ (7). Στον προθάλαμο αυτό, ψεκάζεται η βενζίνη από το μπεκ (5), αφού αναμιχθεί με λίγο από τον πεπιεσμένο αέρα χάρη στο μπεκ (4). Έτσι, η βενζίνη μπορεί να εξαερωθεί χωρίς την απαίτηση μεγάλων πιέσεων.
- Το μίγμα κατόπιν περνάει στον θάλαμο καύσης, όπου και αναφλέγεται από το μπουζί (8) και δίνοντας ισχύ στον κινητήρα.
Πηγή εικόνας
Μείωσε τους ρύπους κατά 80%!
Τα κέρδη που ανακοίνωνε η Aprilia, από την χρήση του συστήματος Ditech, ήταν απίστευτα. Σύμφωνα με τα δεδομένα από τον τεχνικό συνεργάτη της Aprilia για την ανάπτυξη του Ditech, Orbital Corporation-Siemens, το σύστημα μείωνε τους εκπεμπόμενους ρύπους κατά 80% σε σχέση με άμεσα συγκρίσιμους κινητήρες με «συμβατική» τροφοδοσία! Παράλληλα, οι κινητήρες με Ditech μπορούσαν να κάψουν τα μισά, ενώ η κατανάλωση λαδιού (και άρα ο εκπεμπόμενος ρύπος από αυτή) μειωνόταν κατά 50-60%!Αν μη τι άλλο, τα δεδομένα εντυπωσιάζουν. Ήδη από την εποχή του Euro 1, ο Ditech κινητήρας της Aprilia μπορούσε να πιάσει τους ρύπους της Euro 2!
Δεν κατάφερε να σώσει τους δίχρονους
Αν και το σύστημα υποσχόταν πολλά, ακόμα και για μεγαλύτερους σε κυβισμό δίχρονους κινητήρες, ο ρους της ιστορίας έδειξε ότι η Aprilia κέρδισε κάποιες μάχες, αλλά όχι τον πόλεμο. Στην αυγή της νέας χιλιετίας, η σταδιακή εξαφάνιση των δίχρονων είχε ήδη δρομολογηθεί. Μάλιστα, κάποιοι τόλμησαν να συνδέσουν το άδοξο τέλος τους με… Ιαπωνικούς δάκτυλους, μόλις λίγα χρόνια μετά την μετάβαση των 500GP σε… MotoGP. Σταδιακά, και η Aprilia παραγκώνισε το Ditech, αντικαθιστώντας το με καρμπυρατέρ. Ωστόσο, η ιστορική παρακαταθήκη ενός διαφορετικού συστήματος, που τόλμησε να αμφισβητήσει το κατεστημένο, είναι αδιαμφισβήτητη.Πέτυχε 80% λιγότερους ρύπους από τα αντίστοιχα μοτέρ της εποχής!
-Ξέρετε ποια ήταν τα μυστικά του Ditech;
-Η Aprilia ήθελε να συμβάλλει στην σωτηρία των δίχρονων
-Δυστυχώς πέρασε στην αφάνεια, ενώ κάποιοι ισχυρίστηκαν ότι… το έφαγαν «δάκτυλοι»
Τι πιστεύετε εσείς; Θα μπορούσαν οι δίχρονοι να εξελιχθούν στα σημερινά δεδομένα ρύπων;
Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »
Σχολίασέ το, στη σελίδα μας στο Facebook »