Κίνηση στις λεωφορειολωρίδες: η Αγγλία πιο πίσω από την Ελλάδα;
• 95% είπε ναι, αλλά το κράτος είπε όχι.
• Αντιδράσεις από τις ενώσεις μοτοσυκλετιστών
• Κινούμαστε στις λεωφορειολωρίδες, αλλά φερόμαστε σωστά;
95% είπε ναι, αλλά το κράτος είπε όχι.
Η πρόσφατη απόφαση της κυβέρνησης του Ηνωμένου Βασιλείου να μην επιτρέψει τη χρήση λεωφορειολωρίδων από μοτοσυκλετιστές σε εθνικό επίπεδο έχει προκαλέσει αντιδράσεις. Παρότι υπήρξε σημαντική υποστήριξη στο δημόσιο διάλογο, η κυβέρνηση δήλωσε ότι η απόφαση θα παραμείνει στη διακριτική ευχέρεια των τοπικών αρχών. Σύμφωνα με το Υπουργείο Μεταφορών, τα δεδομένα σχετικά με την ασφάλεια και τις επιπτώσεις της πρόσβασης μοτοσυκλετιστών στις λεωφορειολωρίδες είναι ανεπαρκή. Παρά το γεγονός ότι το 95% των 14.327 συμμετεχόντων στη δημόσια διαβούλευση υποστήριξαν τη γενική πρόσβαση, η κυβέρνηση επικαλέστηκε υψηλό κόστος αλλαγών στις υποδομές και συνέχισε να προωθεί την ενίσχυση της ποδηλασίας και του περπατήματος.
Αντιδράσεις από τις ενώσεις μοτοσυκλετιστών
Οι ενώσεις μοτοσυκλετιστών, όπως η National Motorcyclists Council (NMC) και η Motorcycle Action Group (MAG), καταδίκασαν την απόφαση, υπογραμμίζοντας τα οφέλη που θα μπορούσε να επιφέρει η πρόσβαση στις λεωφορειολωρίδες. Εκτός από τη μείωση της συμφόρησης, θεωρείται ότι αυτή η πολιτική θα βελτίωνε την ασφάλεια, διαχωρίζοντας τους μοτοσυκλετιστές από τα αυτοκίνητα. Σημαντικό επιχείρημα αποτελεί το γεγονός ότι σε περιοχές όπως το Λονδίνο, όπου ήδη επιτρέπεται η χρήση των λεωφορειολωρίδων, δεν έχουν παρατηρηθεί αρνητικές επιπτώσεις στην ασφάλεια ή στις μετακινήσεις. Οι οργανώσεις ζητούν την καθολική εφαρμογή της πολιτικής, επισημαίνοντας ότι οι τοπικές αρχές συχνά δεν διαθέτουν τους πόρους για νέες μελέτες και πειραματικές εφαρμογές.
Κινούμαστε στις λεωφορειολωρίδες, αλλά φερόμαστε σωστά;
Στην Ελλάδα η κίνηση των μοτοσυκλετών επιτρέπεται μόνο στις λωρίδες λεωφορείων παράλληλης ροής. Η επιλογή αυτή του νομοθέτη βασίζεται σε μερικά πολύ ισχυρά επιχειρήματα. Πρώτον, οι μοτοσυκλέτες συμβάλλουν στη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης, καθώς καταλαμβάνουν λιγότερο χώρο σε σύγκριση με τα αυτοκίνητα. Δεύτερον, οι μοτοσυκλέτες παράγουν πολύ λιγότερους ρύπους κι έτσι η διευκόλυνση της κίνησής τους υποστηρίζει περιβαλλοντικά βιώσιμες μεταφορές. Τρίτον, η χρήση των λεωφορειολωρίδων από δικυκλιστές ενισχύει την ασφάλεια των ίδιων, καθώς αποφεύγουν τις συγκρούσεις σε συνθήκες μεγάλου μποτιλιαρίσματος. Οι δικυκλιστές βέβαια πρέπει να έχουν κατά νου ότι η κίνησή τους στις λεωφορειολωρίδες δεν συνεπάγεται την υπεροχή τους σε σχέση με τους αυτοκινητιστές κι ότι βρίσκονται εκεί για να βάλουν ένα μικρό λιθαράκι στην ανακούφιση του μποτιλιαρίσματος. Ξεχνούν πολλές φορές για παράδειγμα ότι οφείλουν να δίνουν προτεραιότητα εκτός από τα οχήματα έκτακτης ανάγκης και στα οχήματα μαζικής μεταφοράς. Επίσης τους διαφεύγει πως, αν οι ίδιοι έχουν το συνεχές άγχος του ατυχήματος, οι οδηγοί αυτοκινήτων περνούν το δικό τους γολγοθά με τις μεγάλες αναμονές και την πίεση του χρόνου.