Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα του BMW C1

BMW C1: Το πιο παρεξηγημένο scooter

Μία ιδέα που είχε πολύ καλές προθέσεις, αλλά δεν κατάφερε να πείσει το κοινό… Διαβάστε ένα μίνι αφιέρωμα στο BMW C1.

Όντας μια μάρκα με ανάμιξη και πανίσχυρη παρουσία στους 2 και 4 τροχούς, η BMW, όταν έβαλε στο μυαλό της την παρουσίαση ενός οχήματος που θα συνδύαζε τα στοιχεία της εύκολης μετακίνησης των 2 τροχών και της παθητικής ασφάλειας των τεσσάρων, προσέλκυσε αμέσως την προσοχή. Δυστυχώς όμως, αυτό δεν έγινε με τον τρόπο που θα ήθελαν οι Βαυαροί…Πρόκειται για το C1, το πιο παρεξηγημένο scooter της τελευταίας –σχεδόν- εικοσαετίας, ίσως και όλων των εποχών.

Ποια ήταν η αρχική ιδέα;
Με το C1, η BMW επιθυμούσε να προσφέρει σημαντικά στοιχεία παθητικής ασφάλειας, στον αναβάτη δικύκλου οχήματος και για το αστικό περιβάλλον. Έχοντας αναγνωρίσει το ασύγκριτο πλεονέκτημα της ευελιξίας ενός scooter στην πόλη, η BMW συνδύασε ένα δίκυκλο με στοιχεία αυτοκινήτου: Πιο συγκεκριμένα… οροφή, πλήρες κάθισμα με ζώνη ασφαλείας και παρμπρίζ με υαλοκαθαριστήρα! Το αποτέλεσμα ήταν το C1, που έκανε το ντεμπούτο του το 2000.

Ήταν πολύ έξυπνο, αλλά…
Σαν ιδέα, το C1 παρουσίαζε λύσεις για αρκετά προβλήματα του δικυκλιστή, στην πόλη. Αρχικά, η οροφή του μοντέλου κρατούσε τον αναβάτη στεγνό, ενώ το κάθισμα με την ζώνη ασφαλείας, απάλλασσε τον χρήστη του από την ανάγκη χρήσης κράνους. Σκεφτείτε ότι σε περίπτωση πτώσης, ο αναβάτης δεν ήταν εκτεθειμένος καθώς ο «κλωβός» γύρω του τον προστάτευε απόλυτα. Έτσι, η BMW έδωσε την δυνατότητα στους εργαζόμενους σε γραφεία, να ντύνονται όπως θα ήθελαν για τον εργασιακό τους χώρο, χωρίς να τους αναγκάζει σε χρήση του κλασικού εξοπλισμού δικύκλου. Παράλληλα, η κλειστή κατασκευή αύξανε την ασφάλεια του αναβάτη σε περίπτωση σύγκρουσης με άλλο όχημα, ενώ το C1 λειτουργούσε σαν όλα τα άλλα δίκυκλα, στο οδηγικό κομμάτι. Δυστυχώς όμως δεν ήταν όλα τόσο ρόδινα…

…πονούσε σε πολλά σημεία.
Η προσπάθεια ήταν αρκετά φιλόδοξη, αλλά μάλλον πολύ πρωτοποριακή, για τα δεδομένα της εποχής. Το BMW C1 δεν ήταν ότι καλύτερο μπορούσες να οδηγήσεις στο δρόμο. Η οροφή σήκωνε πολύ το κέντρο βάρους και οι μικροί τροχοί έκαναν την ευστάθεια χειρότερη, με αποτέλεσμα το C1 να κατηγορηθεί έντονα για την οδηγική του συμπεριφορά. Οι κινητήρες των 125 και 200 κυβικών με τους οποίους εξοπλίστηκε δεν ήταν όσο ισχυροί θα επιθυμούσαν πολλοί αναβάτες, ενώ ο συνεπιβάτης έπρεπε να καθίσει έξω από τον κλωβό… εξόριστος στο πίσω μέρος του scooter! Το C1 ήταν πολύ ακριβό, δημιούργησε νομοθετικό μπέρδεμα σε πολλές χώρες όσον αφορά την υποχρέωση για χρήση κράνους, ζώνης ασφαλείας ή και τα δύο, ενώ το τελειωτικό χτύπημα ήρθε από τους ίδιους τους αναβάτες. Αιτία, η δυσαρέσκεια των περισσότερων σε ένα όχημα με την μορφή του C1, που ξέφευγε τόσο πολύ από την «νόρμα» του δικύκλου. Μόλις 12.614 κομμάτια του πωλήθηκαν και η παραγωγή σταμάτησε το 2002.

Τι άφησε πίσω;
Η αλήθεια είναι ότι το C1 δύσκολα θα ξεχαστεί. Μπορεί να μην έγινε αρεστό και πρακτικό για πολλούς λόγους, αλλά οι ιδέες που πρότεινε είχαν λογική βάση και βασίζονταν σε προβλήματα που ταλανίζουν αιώνια του αναβάτες δικύκλων. Επίσης, για μία ακόμη φορά κατέδειξε την εξαιρετική… δυσπεψία των αναβατών, έναντι σε διαφορετικές ιδέες. Σήμερα, τέτοιες κατασκευές δεν συναντώνται πλέον, ωστόσο η εξέλιξη της μοτοσυκλέτας κάθε άλλο από τελειωμένη, μπορεί να θεωρηθεί…