Οι πατέντες που «ψαρεύτηκαν» από το γραφείο ευρεσιτεχνίας μας δείχνουν το σύστημα μεταβλητού χρονισμού βαλβίδων Shiftcam της BMW σε μονοκύλινδρο κινητήρα. Αυτό θα μπορούσε να έχει θετικό αντίκτυπο το στομέα της ιπποδύναμης και ταυτόχρονα να ακολουθάει τις νόρμες των όλο και πιο αυστηρών κανονισμών κατά των ρύπων.
Το σύστημα Shiftcam της BMW τώρα και σε μονοκύλινδρο κινητήρα
Το Shiftcam είναι ένα ηλεκτρονικό σύστημα ικανό να μεταβάλλει τόσο τον χρονισμό όσο και την ανύψωση των βαλβίδων εισαγωγής. Λαμβάνοντας υπόψη τις στροφές του κινητήρα και το άνοιγμα του γκαζιού, ο μηχανισμός «οδηγεί» τον εκκεντροφόρο άξονα ανάμεσα σε 2 έκκεντρα μέσα από ειδικές αυλακώσεις, επιτρέποντας του να κινείται οριζόντια και ταυτόχρονα δίνοντας την δυνατότητα στους εκκεντροφόρους να δουλεύουν παράλληλα, αλλά με διαφορετικό προφίλ. Μια ιδιαιτερότητα αυτού του συστήματος είναι ότι οι «μαλακοί» εκκεντροφόροι, εκτός από διαφορετικό προφίλ από τους «σκληρούς», έχουν επίσης δύο διαφορετικές ανυψώσεις για τη βελτίωση της καύσης.
Μετά από τους κινητήρες μεγάλου κυβισμού, τώρα και σε μικρούς μονοκύλινδρους!
Αυτή η τεχνολογία μπορεί προσφέρει τη βελτιστοποίηση της καύσης ως πλεονέκτημα, σε σύγκριση με τα συστήματα που λειτουργούν ανάλογα με τις στροφές του κινητήρα, αλλά έχει ως μειονεκτήματα το υψηλότεροκόστος παραγωγής και το γεγονός ότι δρα μόνο στην εισαγωγή. Πριν από τη μαζική παραγωγή του συστήματος «συρόμενου εκκεντροφόρου άξονα» από την BMW, συγκρίσιμα συστήματα λειτουργούσαν αποκλειστικά με την αλλαγή του χρονισμού ενός μόνο προφίλ εκκεντροφόρου. Τώρα, αφού το εγκατέστησε σε μοτοσικλέτες μεγάλου κυβισμού, η BMW κατοχυρώνει με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας το σύστημα Shiftcam και για μικρές μονοκύλινδρες μηχανές. Είναι αλήθεια ότι η Yamaha προσφέρει ήδη ένα σύστημα μεταβλητού χρονισμού βαλβίδων σε έναν μικρό μονοκύλινδρο, αλλά εδώ το σύστημα είναι ελαφρώς διαφορετικό.
Αύξηση της ισχύς και της ροπής
Σε αυτή την περίπτωση, όπως μας δείχνουν οι εικόνες της πατέντας, η συσκευή χρησιμοποιεί τέσσερις εκκεντροφόρους εισαγωγής και ο ηλεκτρονικός ενεργοποιητής στεγάζεται μέσα (και όχι έξω) από την περίμετρο των στελεχών των βαλβίδων. Η λειτουργία του λογικά θα πρέπει να είναι πανομοιότυπη με αυτή του αντίστοιχου συστήματος που έχουμε συναντήσει στα «μεγάλα» μοντέλα, με τους εκκεντροφόρους που προσφέρουν μεγαλύτερη ζωντάνια στην ροπή να χρησιμοποιούνται στις χαμηλές στροφές, ενώ στις υψηλές στροφές θα μπαίνουν σε λειτουργία οι εκκεντροφόροι που έχουν σχεδιαστεί για να τονίζουν την ισχύ του κινητήρα. Αξιοποιώντας ένα τέτοιο σύστημα είναι επομένως εύκολο να υποθέσουμε μια αύξηση της ισχύος και της ροπής του μονοκύλινδρου κινητήρα, ο οποίος σήμερα αποδίδει 34 ίππους στις 9.250 σ.α.λ. με μέγιστη ροπή τα 2,9 kg. στις 7.500 σ.α.λ..
Μειωμένοι ρύποι χωρίς την απώλεια δύναμης
Επιπλέον, αξίζει να τονιστεί ότι ο μεταβλητός χρονισμός ανάφλεξης είναι επίσης ένα από τα τεχνάσματα που αποσκοπούν στο να δώσουν περισσότερη ζωντάνια στους κινητήρες που στραγγαλίζονται όλο και περισσότερο από τους κανονισμούς κατά της ρύπανσης. Μένει να δούμε αν αυτό το σύστημα θα φτάσει σύντομα και στις μικρές μοτοσυκλέτες της σειράς G της BMW.
Η BMW έτοιμη να ταράξει τα νερά και στις μικρές μοτοσυκλέτες!
Πατέντες δείχνουν το σύστημα Shiftcam σε μονοκύλινδρο κινητήρα.
Θα αυξήσει τα άλογα και τη ροπή!
Θα έχει μειωμένους ρύπους για να αντιμετωπίσει τους «αυστηρούς κανονισμούς».
Πιστεύεις ότι με αυτή τη κίνηση η BMW θα είναι ένα βήμα μπροστά από τον ανταγωνισμό;