Πιο ήσυχες μοτοσυκλέτες από το 2025
Στόχος το αστικό αλλά και το μη αστικό περιβάλλον
Αυστηρότερες δοκιμές σε ταχύτητες από 10 έως 100km/h
Θα χρειάζονται τέσσερις φορές περισσότερες μετρήσεις
Ανεξάρτητοι φορείς στον έλεγχο της εγκυρότητας
Στόχος το αστικό αλλά και το μη αστικό περιβάλλον
Ο νέος κανονισμός R41.05 στοχεύει να μειώσει το θόρυβο στο αστικό περιβάλλον, όπου κυρίως οι μοτοσυκλέτες επιταχύνουν, αλλά και την ηχορύπανση στο μη αστικό περιβάλλον. Το τελευταίο είναι μία από τις νέες προσθήκες στο κανονιστικό πλαίσιο με την ονομασία Additional Sound Emission Provisions (ASEP) που μπήκε ως προσθήκη στη νομοθεσία το 2016 και κάλυπτε ως τώρα το περίπου 80% των ευρωπαϊκών κανονισμών για τις νέες μοτοσυκλέτες. Το πλαίσιο αυτό θα αλλάξει από τον Ιανουάριου του 2025 και θα περιλαμβάνει περισσότερες ταχύτητες με περισσότερες σχέσεις.
Αυστηρότερες δοκιμές σε ταχύτητες από 10 έως 100km/h
Οι προηγούμενοι κανονισμοί όριζαν πως μια μοτοσυκλέτα που κυλάει με ταχύτητα 50km/h θα πρέπει να παράγει τον ίδιο θόρυβο με τον κινητήρα σβηστό και με τον κινητήρα σε λειτουργία. Όπως φαίνεται αυτή η μέτρηση είναι αρκετά ανοιχτή σε ερμηνείες, αφήνοντας τους κατασκευαστές να τροποποιούν τα μοντέλα τους με τέτοιο τρόπο, ώστε να περνάνε τις δοκιμές. Για να τους «στριμώξουν» λοιπόν περισσότερο, οι δοκιμές θα γίνονται σε ταχύτητες από 10 έως 100km/h και σε έως το 80% του ρυθμού περιστροφής του κάθε κινητήρα. Επιπρόσθετα, αν η μοτοσυκλέτα διαθέτει κιβώτιο διακριτών σχέσεων (και όχι πχ CVT), οι μετρήσεις θα γίνονται σε κάθε σχέση ξεχωριστά.
Θα χρειάζονται τέσσερις φορές περισσότερες μετρήσεις
Χωρίς να μεταβάλλεται το κατώφλι της έντασης του θορύβου βάσει του οποίου ένα μοντέλο παίρνει (ή χάνει) την έγκριση, οι μεταβολές στους κανονισμούς σημαίνουν πως οι μοτοσυκλέτες θα λαμβάνουν τέσσερις φορές περισσότερες μετρήσεις απΆ ό,τι πριν και μάλιστα σε αριθμό στροφών κινητήρα και σχέσεις σε οποία δεν γινόταν μέτρηση ως τώρα. Καθώς δηλαδή οι μετρήσεις οφείλουν να λαμβάνουν χώρα με κάθε σχέση «κουμπωμένη» στο κιβώτιο ταχυτήτων, αυτό σημαίνει πως για την ίδια ταχύτητα κίνησης οι στροφές του κινητήρα θα αυξάνονται, χωρίς όμως να ξεπερνούν το 80% του μέγιστου ρυθμού περιστροφής. Το τελευταίο κρίνεται λογικό, μιας που από το 80% των στροφών του κινητήρα και πάνω, ο θόρυβος αυξάνεται μεν σημαντικά, αλλά πρόκειται για μια κατάσταση σχετικά σπάνια, καθώς ο μέσος αναβάτης πολύ λίγες φορές θα πιέσει τη μοτοσυκλέτα του τόσο (και δη σε αστικό περιβάλλον).
Ανεξάρτητοι φορείς στον έλεγχο της εγκυρότητας
Μια ακόμη διαφορά σε σχέση με την παρούσα κατάσταση είναι η διεξαγωγή των μετρήσεων από ανεξάρτητους φορείς και όχι από τους ίδιους τους κατασκευαστές, όπως γινόταν μέχρι σήμερα. Οι φορείς αυτοί, που δεν γνωρίζουμε ακόμα σε τι καθεστώς θα υπάγονται, θα έχουν την ελευθερία να διεξάγουν τις δοκιμές τυχαία σε διάφορα αντίγραφα του ίδιου μοντέλου παραγωγής, ώστε να εξασφαλίζεται ότι τα επίπεδα θορύβου που ανακοινώνει ο κατασκευαστής είναι κοινά για όλη τη γκάμα του ίδιου μοντέλου και δεν αντιστοιχούν μόνο σε μία μοτοσυκλέτα, ειδικά «φροντισμένη» για να παράγει λιγότερο θόρυβο.