Πρέπει να είσαι "γκουρού" ή να μην παίρνεις μυρωδιά από μηχανολογία, αν οδηγείς μοτό;

Πρέπει να ξέρεις από «μηχανικά», αν καβαλάς μοτοσυκλέτα;

Μια ερώτηση που απασχολεί τον μηχανοκίνητο κόσμο εδώ και… αιώνες! Πόσες «εξειδικευμένες» τεχνικές γνώσεις πρέπει να έχει ένας αναβάτης μοτοσυκλέτας; Χρειάζονται τελικά ή… μπα;

Πόσες μηχανολογικές γνώσεις  πρέπει να έχεις, ως αναβάτης δικύκλου; Πρέπει να είσαι… γκουρού του γκαράζ ή φτάνει μόνο να… ξέρεις ισορροπία; Αυτή η συζήτηση μπορεί να κρατήσει για ώρες σε έναν κύκλο μηχανόβιων. Στην πραγματικότητα όμως, πόσο οι μηχανολογικές γνώσεις παίζουν ρόλο στην δίτροχη ζωή;

Σαφώς δεν χρειάζεται να είσαι και μηχανικός, αλλά…

Είμαστε πολύ τυχεροί, που ζούμε σε μία εποχή όπου οι μοτοσυκλέτες και τα δίκυκλα είναι πραγματικά εύχρηστα και δεν απαιτούν ειδικές γνώσεις από τον αναβάτη τους. Στο παρελθόν, κάθε μοτοσυκλετιστής έπρεπε να είναι έτοιμος για… κάθε σενάριο, μέχρι η αξιοπιστία να γίνει ο κανόνας στην κατασκευή δικύκλων! Σκεφτείτε ότι δεν πάνε και πολλά χρόνια, που οι αναβάτες κουβαλούσαν μαζί του… μπουζί, στην εποχή των δίχρονων! Πλέον όμως, ο αναβάτης δεν χρειάζεται να ξέρει και πάρα πολλά για την λειτουργία της μοτοσυκλέτας του, προκειμένου να την οδηγήσει αποτελεσματικά.

...όσο περισσότερα ξέρεις, τόσο το καλύτερο!

Για όποιον ενδιαφέρεται να βελτιωθεί ως αναβάτης σε μεγαλύτερο βάθος, η απόκτηση μηχανολογικών γνώσεων είναι θησαυρός. Όχι μόνο μαθαίνεις πως λειτουργεί το αγαπημένο σου όχημα, αλλά μπορείς να γνωρίζεις και αρκετά πράγματα, γύρω από την συντήρηση του. Μπορείς, σε περίπτωση κάποιας βλάβης, να έχεις μια –το λιγότερο- ιδέα του τι μπορεί να συμβαίνει, πριν πας σε κάποιον μηχανικό που μπορεί να εκμεταλλευτεί την άγνοιά σου. Γνωρίζοντας από μηχανολογία, βελτιώνεις σε δραματικό βαθμό την συντήρηση της μοτοσυκλέτας σου και ξέρεις τι επάνω της έχει μέγιστη σημασία και τι δευτερεύουσα. Ακόμη και την οδήγησή σου μπορείς να βελτιώσεις, έχοντας μηχανολογικές γνώσεις, αφού θα μπορείς να τις εκμεταλλευτείς για να λειτουργήσεις το συναρπαστικό μηχάνημα που έχεις ανάμεσα στα πόδια σου, ακόμα καλύτερα.

Μια κάποια εκπαίδευση στη μηχανολογία είναι απαραίτητη

Αν λοιπόν ρωτάτε την δική μας άποψη σχετικά με αυτό το θέμα, αυτή είναι η εξής: Κάθε αναβάτης πρέπει να έχει ένα βασικό επίπεδο μηχανολογικών γνώσεων, τουλάχιστον σε πρώτη φάση. Αυτές θα πρέπει να περιλαμβάνουν την γνώση στοιχειώδους συντήρησης (λάδια, φρένα, αλυσίδα-γρανάζια, σύστημα ψύξης) και οπωσδήποτε μια προσέγγιση στις αρχές λειτουργίας των κύριων συστημάτων της μοτοσυκλέτας (κινητήρας-μετάδοση, ηλεκτρικά, αναρτήσεις και φρένα). Κατά αυτό τον τρόπο, ο αναβάτης αποκτά την πολύτιμη ικανότητα να προλαμβάνει πιθανές καταστάσεις ανάγκης ή και να μπορεί κάπως να τις αντιμετωπίσει, αν παρουσιαστούν. Κάτι τέτοιο μπορεί να είναι και σωτήριο, τουλάχιστον μέχρι ένας μηχανικός να εξετάσει το πρόβλημα και να το λύσει.

Η μοτοσυκλέτα του γνώστη, ξεχωρίζει από χιλιόμετρα

Δεν έχουμε σκοπό να… παρεξηγηθούμε με κανέναν, αλλά μοτοσυκλέτες που βρίσκονται στα χέρια ανθρώπων με γνώσεις επί της μηχανολογίας τους, φαίνονται. Οι περισσότερες τέτοιες μοτοσυκλέτες είναι καλοσυντηρημένες, λειτουργούν καλά και δεν φέρουν αξεσουάρ και βελτιώσεις για το… θεαθήναι και όχι για την ουσία.  Αυτές είναι και πολλές από τις μοτοσυκλέτες που κατόπιν γίνονται και καλές περιπτώσεις μεταχειρισμένων! Βέβαια, αυτό δε σημαίνει ότι όλες οι άλλες μοτοσυκλέτες δεν είναι σε ανάλογη κατάσταση, αλλά δεν είναι λίγες οι παραμελημένες περιπτώσεις με μεγάλες φθορές και εμφανή τα σημάδια της… ασχετοσύνης. Μεγάλη προσοχή λοιπόν!

Εσείς τι πιστεύετε; Ένας αναβάτης μοτοσυκλέτας πρέπει να γνωρίζει πολύ, αρκετά ή και… καθόλου από μηχανολογικά; Πόσο χρήσιμες μπορεί να είναι αυτές οι γνώσεις;