Africa και Adventure, δύο ονόματα που προκαλούν ανατριχίλα στο άκουσμά τους, στους φίλους της εκτός δρόμου περιπέτειας με μοτοσυκλέτα. Ποιο όμως είναι καλύτερο; Συγκρίνουμε εξονυχιστικά!
Honda και KTM είναι δύο ονόματα τα οποία έχουν βαθιές σχέσεις με τις εκτός δρόμου μοτοσυκλέτες. Η πρώτη κυριάρχησε στα Dakarστο παρελθόν και έμεινε στην ιστορία με το Africa Twin, η δεύτερη… κυριαρχεί αυτή τη στιγμή στον ιστορικό αγώνα και το 950 Adventure ακόμα προκαλεί ρίγος στους σκληροπυρηνικούς «χωματάδες». Και η αντιπαλότητα συνεχίζεται. Η μεν Honda αναβίωσε το όνομα του Africa Twin σε μια μοντέρνα μοτοσυκλέτα, η δε KTM συνεχίζει την Adventureεπίθεση με το νέο μοντέλο που ακούει στο όνομα 1090. Ποιος θα επικρατήσει;
Εμφάνιση-ποιότητα: Africa Twin με ισχυρή άποψη, επιθετικό Kiska το KTM
Να είσαι Hondaκαι να ακολουθείς τις τάσεις αγοράς που προέρχονται από άλλους κατασκευαστές, απλά… δεν παίζει. Η εταιρεία του Hamamatsu δεν θέλησε να ακολουθήσει την σχεδιαστική νόρμα του «ρύγχους» στις Adventureμοτοσυκλέτες και έτσι το Africa Twin έχει μια πολύ χαρακτηριστική εμφάνιση που ξεχωρίζει. Η γραμμή του είναι συγκρατημένη αλλά μοντέρνα, όσο επιθετική χρειάζεται και με τα διπλά εμπρός φανάρια να αναφέρονται με τον τρόπο τους στο XRV750. Οι ακτινωτοί τροχοί 18 και 21 ιντσών και η λεπτή σιλουέτα της μοτοσυκλέτας φωνάζουν off-roadόσο λίγα μοντέλα σήμερα. Στα αντίποδα, η KTΜ 1090 επιβάλλεται με διαφορετικό τρόπο. Η μοτοσυκλέτα είναι εξαιρετικά αιχμηρή στο σχεδιασμό της και φωνάζει Kiskaαπό το πρώτο μέχρι και το τελευταίο της χιλιοστό. Το ρομβοειδές εμπρός φωτιστικό κυριαρχεί στο μάτι, ενώ η μοτοσυκλέτα είναι συνολικά πιο ογκώδης από το Africa, στοιχείο που συμβάλλεικαι στην όλη εικόνα της. Η ποιότητα και των δύο μοντέλων είναι απλά κορυφαία, με το μεν AfricaTwin να είναι «ένα κλασικό Honda» και το δε Adventureνα έχει βελτιωθεί σημαντικά στη συναρμολόγηση και στη βαφή σε σχέση με το 1050.
Ανεση-εργονομία: Διαξιφισμός με ισοπαλία.
Και οι δύο μοτοσυκλέτες προσφέρουν υψηλού επιπέδου άνεση, αφού στόχος τους είναι η χρήση εντός και εκτός πόλης, εντός και εκτός… δρόμου και φυσικά σε ταξίδια. Το AfricaTwinπροσφέρει μια σέλα σε δύο τμήματα, η οποία ρυθμίζεται και σε δύο θέσεις, ανάλογα με τις προτιμήσεις του αναβάτη της. Η εν λόγω σέλα έχει πολύ ικανοποιητικές διαστάσεις και, σε συνδυασμό με το υποδειγματικό τιμόνι, δημιουργούν μια θέση οδήγησης υπεράνω κριτικής. Το ΚΤΜ με την σειρά του προτείνει μια ενιαία σέλα, που δεν ρυθμίζεται και είναι πιο σκληρή από αυτή του Africa. Η άνεση του αναβάτη όμως δεν θυσιάζεται, ενώ το 1090 αντισταθμίζει την μη ρυθμιζόμενη σέλα με ρυθμιζόμενες χειρολαβές και μαρσπιέ, κάτι που λείπει από το Africa. Το 1090 έχει ακόμα ρυθμιζόμενη ζελατίνα, μια μάλλον ηχηρή απουσία από το Africa Twin, αν σκεφτούμε τον ρόλο των μοτοσυκλετών αυτών και τα σημερινά δεδομένα. Τη ρεβάνς παίρνει το Ιαπωνικό μοντέλο με τα ολοκαίνουργια πλήρως ψηφιακά όργανα που μας άρεσαν πιο πολύ από αυτά του Αυστριακού on-off, χωρίς τα τελευταία να στερούνται πληρότητας.
Να ένα σημείο που οι δύο μοτοσυκλέτες απέχουν παρασάγγας. Ωμή δύναμη εναντίον πολιτισμένης απόδοσης. KTM εναντίον Honda. To 1090 Adventureέχει κερδίσει 30 ίππους επιπλέον σε σχέση με το απερχόμενο 1050, φτάνοντας τα 125 άλογα και τα 10,9kgmροπής. Αν σκεφτούμε και τις αυστηρές προδιαγραφές ρύπων Euro 4 οι αριθμοί αυτοί δεν είναι καθόλου άσχημοι και το Αυστριακό μοντέλο είναι στις καλύτερές του από τη μεσαία μέχρι και την ψηλή περιοχή του στροφομέτρου. Κουμάντο στο κτήνος κάνει ένα ride-by-wire γκάζι και 4 riding modes, που επεμβαίνουν στην απόδοση του κινητήρα και στην παρεμβατικότητα του traction control. Σε καταστάσεις «ζεν» κινείται ο χαρακτήρας του μοτέρ της Honda, το οποίο διακρίνεται από τον απόλυτα πολιτισμένο χαρακτήρα του. Ο δικύλινδρος του Africa Twin χρησιμοποιεί στρόφαλο με γωνία 270 μοιρών, που τον κάνει να δουλεύει και να ακούγεται σαν ένας V2. Αποδίδει 94 ίππους και 10 kgmροπής, νούμερα διόλου ευκαταφρόνητα αλλά το κερασάκι στην τούρτα είναι ο τρόπος που τα αποδίδει –γραμμικά από την αρχή μέχρι το τέλος. Και στην περίπτωση του Hondaέχουμε traction control και riding modes, τα οποία είναι 3 σε αντίθεση με τα 4 του KTM. Κοινό στοιχέιο μεταξύ τους, ο συμπλέκτης ολίσθησης.
Σε επίπεδο περιφερειακών και πλαισίου, διακρίνουμε και πάλι τις διαφορές στην εκάστοτε φιλοσοφία. Πλαίσιο ατσάλινο σωληνωτό για το KTM, ημίδιπλης ραχοκοκαλιάς για το Africa, με ακαμψία κορυφαίου επιπέδου και για τα δύο. Στις αναρτήσεις, το AfricaTwinθα ικανοποιήσει τον απαιτητικότερο χρήστη καθώς τόσο το πηρούνι όσο και το αμορτισέρ της Showaείναι πλήρως ρυθμιζόμενα, ενώ μάλιστα πίσω η ρύθμιση προφόρτισης είναι υδραυλική προσθέτοντας σε ευκολία επιτόπου αλλαγών, όταν αλλάζει το φορτίο ή οι απαιτήσεις του αναβάτη. Για τις αναρτήσεις του KTMέχει φροντίσει η WP, της οποίας το ανεστραμμένο πηρούνι εμπρός αποδίδει εξαιρετικά σε όλες τις συνθήκες, αλλά δεν διαθέτει ρυθμίσεις. Το πίσω αμορτισέρ ρυθμίζεται σε προφόρτιση και απόσβεση επαναφοράς. Τέλος, στα φρένα οι λύσεις είναι παρόμοιες, με την Nissinνα δίνει τις ακτινικές τετραπίστονες δαγκάνες της στο Africa Twin, ενώ το 1090 Adventure φοράει ένα ζευγάρι Brembo με δίσκους 320 χιλιοστών, κατά 10 μεγαλύτερους από αυτούς του Africa Twin.
Οδηγώντας: H περιπέτεια σε δύο «σχολές»
Μέχρι τώρα, ο προσεκτικός αναγνώστης θα έχει καταλάβει ότι οι δύο μοτοσυκλέτες είναι φτιαγμένες για να προσφέρουν το ίδιο πακέτο, δηλαδή την περιπέτεια, με δύο διαφορετικές «εκφράσεις» της. Ξεκινώντας από το Honda, χαρακτηριστικό του AfricaTwinστην οδήγηση παραμένει η απόλυτη φιλικότητα σε όλες τις συνθήκες. Η στενή σιλουέτα της μοτοσυκλέτας αποδεικνύεται πολύτιμη για την εργονομία της αλλά και την ευελιξία της, ενώ οι εξαιρετικές σε λειτουργία αναρτήσεις και το θαυμάσιο ζύγισμα που έχουν πετύχει οι μηχανικοί της Honda αποτελούν «όπλα» σε απαιτητικά περιβάλλοντα όπως η αστική κίνηση. Στο ταξίδι η σταθερότητα είναι υποδειγματική, η Africa κρατά σταθερά 150 χιλιόμετρα την ώρα χωρίς η κατανάλωσή της να ξεπερνά τα 5 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα. Παράλληλα, το εξαιρετικό μοτέρ έχει πάντα μπόλικη δύναμη διαθέσιμη κάνοντας τις αποδράσεις μια πραγματική απόλαυση. Η Africa θα αποδώσει πολύ καλά και σε στριφτερά κομμάτια δρόμων εμπνέοντας εμπιστοσύνη και όταν η άσφαλτος τελειώσει και αρχίσει το χώμα, η διασκέδαση μεταμορφώνεται. Εδώ φαίνεται η διαφορά που κάνουν οι ακτινωτοί τροχοί των 21 και 18 ιντσών –παραδοσιακά μεγέθη για το χώμα. Το Africa Twin θα εκτελέσει κάθε εντολή σας εκτός δρόμου, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην περιπέτεια. Το KTM 1090 Adventureκάνει σχεδόν όλα τα παραπάνω, με έναν παραπανίσιο...τσαμπουκά. Βλέπετε η διαφορά των 31 ίππων είναι κάτι παραπάνω αμελητέα και η Αυστριακή μοτοσυκλέτα το υπενθυμίζει με κάθε ευκαιρία. Παρόμοια σε ευκολία εντός πόλης με την Africa, η Adventure θα δυσανασχετήσει στην έντονη κίνηση και η θερμότητα από τον κινητήρα θα ενοχλήσει τον αναβάτη. Είναι σαφές ότι η 1090 διψάει για ανοιχτό δρόμο, χαρίζοντας μεγάλες ταχύτητες σε ταξίδι, άψογη συμπεριφορά και σταθερότητα, ενώ στις στροφές βρίσκεται στο στοιχείο της. Αποδίδει καλύτερα από την Africa σε αυτό το σημείο, χάρη και στους τροχούς 19 και 17 ιντσών αλλά κυρίως στο νεύρο του κινητήρα της που ξεσηκώνει τον αναβάτη από την μία καμπή στην άλλη. Το στήσιμο και τα εξαιρετικά φρένα συμμαχούν στη χρήση αυτή, υποστηρίζοντας άλλωστε και την «Ready to Race» πορτοκαλί φιλοσοφία. Φυσικά για ένα on-off, το KTMδεν θα πει όχι και σε χώμα, θέτοντας ωστόσο κάποια όρια λόγω των τροχών και των ασφάλτινων ελαστικών πρώτης τοποθέτησης.
Συμπέρασμα: Το θηρίο είναι πορτοκαλί
Στην σύγκρουση τιτάνων που διαβάσατε, λαμβάνοντας υπόψιν τελικά και την τιμή αγοράς των δύο μοντέλων, ο νικητής είναι το KTM 1090 Adventure. Το ισχυρότερο μοτέρ του δημιουργεί καταρχήν μια «διαφορά ασφαλείας», η οποία υποστηρίζεται από τον τρόπο που ανταποκρίνεται σε κάθε χρήση –πάρα πολύ καλά, βάζοντας μάλιστα και τον αναβάτη του στην...πρίζα αν το θελήσει ο ίδιος. Το 1090 Adventure στοιχίζει 13.880 ευρώ και είναι κατά 1.110 ευρώ φθηνότερο από το AfricaTwin, κερδίζοντας και σε αυτό το σημείο. Με τη σειρά του, το Africa Twinεπικρατεί σαφώς στο χώμα –εδώ να σημειώσουμε ότι το 1090 Adventureυπάρχει και στην έκδοση Rμε περισσότερο εκτός δρόμου χαρακτήρα. Επιπλέον, το Hondaκαι ο χαρακτήρας του απευθύνεται σε αναβάτες που επιθυμούν μια πιο ήπια μοτοσυκλέτα, που όμως δεν χάνει σε καμία περίπτωση στην πολλαπλότητα ρόλων. Από εκεί και πέρα...η επιλογή είναι δική σας!