Αερόσακους μελετά η Yamaha για τις μοτοσυκλέτες της
Σχήμα, τοποθέτηση και ταχύτητα απόκρισης το τριπλό στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί
Η επανατοποθέτηση των αισθητήρων κλίσης και ταχύτητας φαίνεται να είναι το κλειδί
Όσο πιο σπορ η μοτοσυκλέτα, τόσο πιο δύσκολη η λύση, σύμφωνα με την Autoliv
Μετά τη Honda Gold Wing, οι πατέντες δείχνουν Yamaha Tricity και R1
YAMAHA: Μόνο αν είναι MAX κυριαρχεί!
Σχήμα, τοποθέτηση και ταχύτητα απόκρισης το τριπλό στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί
Η εφαρμογή τεχνολογίας αερόσακων σε μοτοσυκλέτες παραμένει μια ιδιαίτερα απαιτητική πρόκληση, καθώς διαφοροποιείται σημαντικά από ό,τι ισχύει στα αυτοκίνητα. Το σχήμα του αερόσακου πρέπει να είναι ειδικά μελετημένο ώστε να προστατεύει έναν αναβάτη χωρίς ζώνη ασφαλείας, κάτι που συνεπάγεται μεγαλύτερη πολυπλοκότητα στον σχεδιασμό. Η τοποθέτησή του επηρεάζεται από τη γεωμετρία και το κέντρο βάρους της μοτοσυκλέτας, που ποικίλλουν σημαντικά ανάλογα με το είδος της. Το πιο κρίσιμο στοιχείο όμως είναι η ταχύτητα απόκρισης: οι μοτοσυκλέτες δεν διαθέτουν ζώνες παραμόρφωσης, με αποτέλεσμα ο αερόσακος να πρέπει να ενεργοποιείται πολύ πιο άμεσα, πριν από την επαφή του αναβάτη με το εμπόδιο. Ο συνδυασμός αυτών των τριών παραγόντων αποτελεί τη βάση του τεχνολογικού στοιχήματος που καλούνται να κερδίσουν οι κατασκευαστές.
Η επανατοποθέτηση των αισθητήρων κλίσης και ταχύτητας φαίνεται να είναι το κλειδί
Η Yamaha επιδιώκει να ξεπεράσει ένα από τα βασικά εμπόδια για την ευρεία υιοθέτηση αερόσακων σε μοτοσυκλέτες, επαναπροσδιορίζοντας τη διάταξη των αισθητήρων επιτάχυνσης. Σύμφωνα με την πατέντα που κατέθεσε, τοποθετεί δύο αισθητήρες —έναν μπροστά και έναν πίσω από το κέντρο βάρους της μοτοσυκλέτας— προκειμένου να παρέχεται ακριβέστερη εικόνα της επιτάχυνσης σε τρεις άξονες. Αυτή η διάταξη επιτρέπει την καλύτερη κατανόηση της κατεύθυνσης της πρόσκρουσης, στοιχείο κρίσιμο για την απόφαση ενεργοποίησης του αερόσακου. Η τεχνολογία αυτή παραπέμπει σε μονάδες μέτρησης αδράνειας που χρησιμοποιούνται ήδη σε πολλά σύγχρονα μοντέλα, αλλά η ανανεωμένη τοποθέτηση υπόσχεται μεγαλύτερη ακρίβεια και ταχύτερη απόκριση. Ο στόχος είναι η αξιόπιστη ενεργοποίηση του συστήματος ακόμη και σε δυναμικά, απρόβλεπτα σενάρια πρόσκρουσης, τα οποία είναι ιδιαίτερα συνηθισμένα στους δικύκλους.
Όσο πιο σπορ η μοτοσυκλέτα, τόσο πιο δύσκολη η λύση, σύμφωνα με την Autoliv
Η Autoliv, κορυφαία εταιρεία στον τομέα της παθητικής ασφάλειας, έχει επισημάνει ότι οι σπορ μοτοσυκλέτες, όπως η Yamaha R1, θέτουν τα μεγαλύτερα εμπόδια για την εφαρμογή συστημάτων αερόσακου. Σύμφωνα με δηλώσεις του επικεφαλής τεχνολογίας της Autoliv, Atsushi Ishii, η θέση οδήγησης αυτών των μοντέλων φέρνει τον αναβάτη πολύ κοντά στο ρεζερβουάρ και το εμπρόσθιο μέρος της μοτοσυκλέτας, περιορίζοντας τον διαθέσιμο χώρο για την ανάπτυξη του αερόσακου. Η ταχύτητα και η κλίση που αποκτούν κατά την οδήγηση αυξάνουν σημαντικά την πολυπλοκότητα για τους αισθητήρες, οι οποίοι καλούνται να προβλέψουν σωστά τη στιγμή και τη γωνία πρόσκρουσης. Παρά την τεχνολογική πρόοδο, η έντονη δυναμική αυτών των μοτοσυκλετών εξακολουθεί να αποτελεί ένα από τα πιο δύσκολα εμπόδια για την αξιοπιστία της ενεργοποίησης του αερόσακου.
Μετά τη Honda Gold Wing, οι πατέντες δείχνουν Yamaha Tricity και R1
Η Honda Gold Wing παραμένει επί του παρόντος το μοναδικό μοντέλο παραγωγής με ενσωματωμένο αερόσακο από το 2007. Όμως, πρόσφατες πατέντες της Yamaha δείχνουν ότι η τεχνολογία μπορεί να περάσει σύντομα και σε άλλες κατηγορίες. Συγκεκριμένα, η Yamaha φαίνεται να εξετάζει την εφαρμογή του αερόσακου τόσο στο τρίκυκλο Tricity όσο και στο supersport R1, δύο μοντέλα με πολύ διαφορετικό χαρακτήρα και στόχο. Το Tricity, με την έμφαση στην αστική μετακίνηση και την ευστάθεια, απευθύνεται σε χρήστες που αναζητούν μεγαλύτερη ασφάλεια κατά την πρώτη τους επαφή με τον κόσμο των δύο τροχών. Αντιθέτως, το R1 ενσωματώνει την πρόκληση της τεχνολογικής κορύφωσης σε μια πλατφόρμα υψηλών επιδόσεων. Η διπλή αυτή προσέγγιση υποδηλώνει ότι οι κατασκευαστές πλέον εξετάζουν σοβαρά την ενσωμάτωση αερόσακων όχι ως μεμονωμένη καινοτομία, αλλά ως επόμενο βήμα στην εξέλιξη της παθητικής ασφάλειας για μοτοσυκλέτες.