Κάθε φορά που μια νέα τεχνολογία εισέρχεται στο χώρο των μοτοσυκλετών, οι αναβάτες διχάζονται ανάμεσα σε αυτούς που αγκαλιάζουν τις εξελίξεις και σε αυτούς που προτιμούν την όσο το δυνατόν λιγότερη δυνατή παρέμβαση συστημάτων στην οδήγηση και όλα να περνάνε από τα χέρια του αναβάτη.
Ο νέος ηλεκτρονικός συμπλέκτης E-Clutch της Honda – που αναμένεται να εμφανιστεί σύντομα στα μοντέλα παραγωγής – στοχεύει στο να λύσει αυτό το πρόβλημα, καθώς θα μπορεί να κάνει ημιαυτόματο το σασμάν σχεδόν κάθε μοτοσυκλέτας χωρίς όμως να επηρεάζει ζωτικά μηχανικά μέρη. Ο αναβάτης θα μπορεί να τον απενεργοποιήσει και να χρησιμοποιεί τη μανέτα του συμπλέκτη κανονικά, καθώς τα συμβατικά μηχανολογικά μέρη συνεχίζουν να υπάρχουν. Όμως όταν δουλεύει ο ηλεκτρονικός συμπλέκτης μπορεί να δώσει ένα μεγάλο εύρος δυνατοτήτων, από το να κάνει μια συμβατική μοτοσυκλέτα ημιαυτόματη μέχρι να επιτρέψει εξελιγμένα βοηθήματα Launch-Control και Anti-Stall.
Επίσημα η Honda αναφέρει ότι το E-Clutch «χρησιμοποιεί μια τεχνολογία ηλεκτρονικού ελέγχου για να ελέγξει άμεσα και με ακρίβεια καταστάσεις όπως η εκκίνηση, η αλλαγή ταχυτήτων και το σταμάτημα, με καλύτερο τρόπο από ότι ένας αναβάτης χειρίζεται την μανέτα του συμπλέκτη», αλλά δεν έχει εξηγήσει πως ακριβώς δουλεύει το σύστημα. Μέσω όμως κάποιων αιτήσεων για δίπλωμα ευρεσιτεχνίας, παίρνουμε μια μικρή ιδέα.
Πώς λειτουργεί;
Μηχανικά λοιπόν, σύμφωνα με τα διπλώματα ευρεσιτεχνίας, ο E-Clutch χρησιμοποιεί δύο ηλεκτρικά μοτεράκια τα οποία συνδέονται με ένα σετ μειωτήρων στροφών, και το όλο σύστημα πιάνει στο καπάκι του συμπλέκτη. Οι μειωτήρες στροφών με τη σειρά τους συνδέονται με «μισογράναζα» τα οποία δουλεύουν με τον ίδιο άξονα με τον οποίο συνδέεται και η μανέτα του συμπλέκτη. Το τελευταίο από αυτά επιτρέπει στη μανέτα του συμπλέκτη να παρακάμπτει το ηλεκτρονικό σύστημα, δηλαδή τα «μισογράναζα» του E-Clutch γυρνάνε στη θέση που δεν έχουν δόντια, απεμπλέκοντας εντελώς το ηλεκτρονικό σύστημα και αφήνοντας τον αναβάτη (μέσω της μανέτας του συμπλέκτη) να κάνει τη δουλειά.
Αλλες χρησιμότητες
Πέρα από την κύρια λειτουργία του E-Clutch που θα είναι η εξάλειψη της χρήσης του συμπλέκτη κατά το σταμάτημα και το ξεκίνημα, μπορούν να υπάρξουν και άλλες καινοτομίες. Σε διαφορετικά έγγραφα ευρεσιτεχνίας περιγράφονται κάποια modes (που μπορούν να επιλέγονται μαζί με τα riding modes) που θα αλλάζουν την απόκριση του συμπλέκτη, για παράδειγμα πόσο γρήγορα θα λειτουργεί στις αλλαγές και πόσο απότομα θα σε αφήνει να φεύγεις από στάση. Υπάρχει και μια λειτουργία Anti-Stall η οποία θα μπορούσε να επιτρέπει στον ηλεκτρονικό συμπλέκτη να επεμβαίνει (ακόμα και όταν είναι απενεργοποιημένος) για να απεμπλέκει τα γρανάζια του συμπλέκτη αν ο κινητήρας πάει να σβήσει από, για παράδειγμα, λάθος χρήση της μανέτας.
Υπάρχουν μερικά ακόμα συστήματα που περιγράφονται μέσα στα έγγραφα ευρεσιτεχνίας, αλλά σε αυτό το στάδιο δεν ξέρουμε πόσα από αυτά θα φτάσουν τελικά στο μοντέλο παραγωγής. Το βασικό όμως είναι ότι στην κύρια λειτουργία του, ο ηλεκτρονικός συμπλέκτης μπορεί να συμβαδίσει και με τους αναβάτες που θέλουν τις αλλαγές και την περαιτέρω άνεση και με αυτούς που θέλουν να ελέγχουν πλήρως οι ίδιοι τη μοτοσυκλέτα.