Μια από τις τελειότερες supersport όλων των εποχών, η Honda RC30 είναι πλέον ένα συλλεκτικό μοντέλο με λαμπρή ιστορία επιτυχιών και αποδοχής από τους αναβάτες.
H Honda είναι μια εταιρία με έναν «ιδιαίτερο» χαρακτήρα. Συνήθως κατασκευάζει μοτοσυκλέτες όχι κραυγαλέες, αλλά ολοκληρωμένες στο σύνολο. Υπάρχουν όμως φορές που αυτός ο βιομηχανικός γίγαντας παρουσίασε κάτι τόσο καλό, που ο χώρος της μοτοσυκλέτας παραμιλούσε για χρόνια έπειτα! Ένα από αυτά τα παραδείγματα ήταν και η Honda VFR750R του 1987, που έγινε πιο γνωστή με τον κωδικό RC30 –από το σύστημα ταυτοποίησης των μοντέλων της Honda.
Απλά, ένα αγωνιστικό δρόμου
H Honda RC30 κατασκευάστηκε από την αρχή με ένα στόχο: Να κερδίζει αγώνες. Εμπνευσμένη από το αγωνιστικό αντοχής RVF, η RC30 κατασκευάστηκε από την HRC, το πασίγνωστο αγωνιστικό τμήμα της Honda, για να πάρει την ομολογκασιόν για το παγκόσμιο πρωτάθλημα Superbike. Η μοτοσυκλέτα, κατασκευαστικά, ήταν ένα καθαρόαιμο αγωνιστικό χωρίς κανέναν συμβιβασμό. Έφερε τον χαρακτηριστικό V4 της Honda, εξοπλισμένο με σύστημα κίνησης των εκκεντροφόρων με γρανάζια –cam gear train, όπως το ονόμαζε η Honda-, μονόμπρατσο ψαλίδι και ένα επιβλητικό πλαίσιο αλουμινίου, για να αναφέρουμε μόνο κάποια από τα χαρακτηριστικά της. Τα μόνα στοιχεία που προστέθηκαν προκειμένου η RC30 να μπορεί να κυκλοφορήσει στο δρόμο, ήταν φώτα, φλας και βάση για πινακίδα κυκλοφορίας.
Κορυφαία στο δρόμο ακόμη και με τα σημερινά δεδομένα
Όταν κάνουμε λόγο για αγωνιστική μοτοσυκλέτα, περιμένουμε κορυφαίο κράτημα, μεγάλη ισχύ και φυσικά, το κατάλληλο feedback στον αναβάτη. Για την εποχή της, η RC30 δεν ήταν κορυφαία σε ισχύ, αλλά το πακέτο του στησίματός της ήταν άνευ ανταγωνισμού. Ο V4 κινητήρας με το σύστημα γραναζιών για την κίνηση των εκκεντροφόρων παρήγαγε έναν χαρακτηριστικό ήχο και επέτρεπε την καλύτερη κατανομή βάρους, ενώ ο στρόφαλος των 360 μοιρών χάριζε ομαλά κατανεμημένη ροπή. Το πλαίσιο-δοκάρι και οι αγωνιστικές αναρτήσεις, πλήρως ρυθμιζόμενες, χάριζαν μοναδικό κράτημα μέσα στη στροφή. Τόσο το μονόμπρατσο ψαλίδι όσο και το πιρούνι επέτρεπαν ταχεία απελευθέρωση του τροχού, σε συνθήκες πίστας, ενώ τα φρένα με τετραπίστονες δαγκάνες εμπρός ήταν πολύ μπροστά σε σχέση με ότι υπήρχε διαθέσιμο. Ακόμη, τα πλαστικά του είχαν κλιπ ταχείας αφαιρέσεως, για άμεσες επεμβάσεις στα μηχανικά μέρη. To σημαντικότερο, ωστόσο, ήταν η οδηγική συμπεριφορά της: Η μοτοσυκλέτα ήταν τόσο καλή, που ο τύπος της εποχής σχεδόν ξέμεινε από...υπερβολές, προσπαθώντας να την περιγράψει! Οι λάτρεις της σπορ οδήγησης, με την RC30, απολάμβαναν ένα μηχάνημα σαν κανένα άλλο, σε επίπεδα κρατημάτων και αίσθησης, ενώ...ο συνεπιβάτης αποκλειόταν, αφού η RC30 έγινε διαθέσιμη αποκλειστικά μονόσελη!
Ακριβή, αλλά έσπασε τα ταμεία
Την στιγμή της πρώτης της κυκλοφορίας, η RC30 ήταν μία από τις ακριβές μοτοσυκλέτες στην αγορά. Σε τιμές 1987, κόστιζε 8.500 λίρες και 15.000 δολάρια Αμερικής, μια τιμή υψηλή μεν, αλλά όχι απαραίτητα απαγορευτική. Ωστόσο, την στιγμή της παρουσίασής της, δημιουργήθηκε πραγματική κόλαση ζήτησης: τόσο, που στην Αγγλία η πρώτη παρτίδα αναγκάστηκε να πωληθεί μέσω… κλήρωσης! Στην RC30, η Honda επέλεξε να επιδείξει ιδιαίτερη προσοχή στην ποιότητα κατασκευής. Μόλις 3.000 μοτοσυκλέτες κατασκευάστηκαν, όλες χειροποίητες, ενώ καμία δεν έφερε τίποτα περισσότερο ή τίποτα λιγότερο από το απαραίτητο. Αυτό, κατά πολλούς, χαρακτηρίστηκε μια… Ιταλική προσέγγιση, αφού τότε οι εξωτικές Ιταλικές μοτοσυκλέτες φτιάχνονταν με την ίδια φιλοσοφία.
Φετίχ για συλλέκτες
Η εξαιρετικά περιορισμένη παραγωγή της RC30 και ο ιδιαίτερος της χαρακτήρας, εξασφάλισαν μια θέση στο πάνθεον των συλλεκτικών μοτοσυκλετών. Σήμερα, η αξία των μοτοσυκλετών αυτών ξεπερνά εύκολα τις 30.000 δολάρια και πολλές διατηρούνται σε κατάσταση βιτρίνας. Κάτι που ανεβάζει κι άλλο την αξία της είναι οι αγωνιστικές επιτυχίες που σημείωσε: 3 τίτλοι Superbikes από το 1988 μέχρι και το 1990, αλλά και 2 νίκες στο Macau GP το 1989 και το 1990, παράλληλα με μεγάλες επιτυχίες στο Isle of Man. Για την εποχή, η RC30 ήταν, ότι είναι και σήμερα –ως χαρακτήρας- η RC213V: μια αγωνιστική ρέπλικα, για τους εξαιρετικά απαιτητικούς.